اخبار اخبار عمومی

برعکس خانه، فضایِ مدرسه اقتدارگرای پادگانی است/ آموزش‌وپرورش معلم‌ها را به‌حساب نمی‌آورد/ محروم شدن ۳۰۰ معلم از رتبه‌بندی به‌خاطر برخوردهای امنیتی

تبلیغات بنری

تظاهرات گودرزی: وقایع سال 1401 مسائل دانشجویی را برجسته کرد، نه به این دلیل که قبل از آن هیچکس در مورد این قشر از جامعه صحبت نمی کرد، بلکه اگر صحبت از کنکور یا ضعیف دانشگاهی یا کتاب های درسی می شد، به ندرت پیش می آمد که دانش آموزان در مورد آن صحبت کنند مسائل سیاسی و اجتماعی، ناگفته نماند یافتن جایگاه محوری در این زمینه، به ویژه دانشجویان دختری که در یکی دو سال گذشته توجه کارشناسان را به این نسل جدید یا به اصطلاح نسل Z جلب کرده اند، یکی از چالش های مطرح شده در این زمینه است؟ که نامزدهای ریاست جمهوری در انتخابات آتی با آن مواجه هستند، پاسخگویی به نیازهای این دسته از جامعه است، گروهی که به دلیل شرایط سنی حق رای ندارند، بلکه سبک زندگی متفاوتی دارند. با سیاست های رسمی باعث می شود از توجه نامزدها دور نمانند!

در آستانه چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به بحث دانش آموزان و معلمان و ارتباط آنها با وزارت آموزش و پرورش در دولت آینده پرداختیم. محمدرضا نیک نژاد کارشناس آموزش و پرورش در گفت وگو با رابو از شکاف دانش آموز و آموزش و پرورش و البته وضعیت نابسامان اقتصادی و اجتماعی معلمان می گوید.

مشروح این گفتگو را در زیر مشاهده می کنید.

در آستانه انتخابات ریاست جمهوری هستیم دولت جدید و البته وزیر جدید آموزش و پرورش چه دغدغه ای داشته باشد؟

آموزش و پرورش یکی از نهادهایی است که باید همیشه به روز و پاسخگوی نسل‌های مختلف باشد چالش پیشرفت فناوری و باید تغییر کند طبیعتاً عقب ماندگی آموزش رسمی تنها مشکل ایران نیست و در کشورهای دیگر نیز وجود دارد، اما میزان این عقب ماندگی از کشوری به کشور دیگر متفاوت است که به آموزش و پرورش منتقل شده است، این عقب ماندگی تا حدی بیش از حد شده است به نظر من، رئیس جمهور آینده باید رویکرد تحول آفرین به آموزش و پرورش داشته باشد.

آیا فکر می کنید امروزه آموزش رسمی در مدارس پاسخگوی نیازها و سوالات دانش آموزان نیست؟

بله، او پاسخ نمی دهد، ببینید. یکی از معضلات آموزش و پرورش که از گذشته وجود داشت اما در دولت سیزدهم به اوج خود رسید، شکاف عمیق دانش آموزان با مسئولان میانی و عالی وزارت آموزش و پرورش بود. دانش آموز امروزی دیدگاه خاص خود را دارد که تا حد زیادی برگرفته از منظر جهانی است دانش آموزان محیط مدرسه را در دنیا با کمک اینترنت می بینند، بنابراین ماندن در این شرایط و پافشاری بر مواضع گذشته شکاف را بیشتر می کند. فرار از تحصیل را افزایش می دهد. .

امروزه دانش آموزان برای یادگیری مطالعه نمی کنند، آنها مطالعه می کنند تا مثلاً به موفقیت های بالقوه برسند، درسی که می خوانند به آنها تحمیل می شود. این کودکان در خانواده های آگاه از محیط جهانی پرورش می یابند و امروزه خانواده ها با کودکان رفتار دموکراتیک تری دارند و فضای بیشتری را برای آنها فراهم می کنند اما فضای مدرسه برخلاف خانه، سفت و سخت و مستبدانه است و به همین دلیل دانش آموز از مدرسه دوری می کند. .

در حوزه آموزش و پرورش به طور کلی به جاده ای آزاردهنده و پر دست انداز تبدیل شده است که برخی برای پیمودن این مسیر به نتایج خوبی دست پیدا می کنند و برخی دیگر به این نتیجه نمی رسند که اگر فرزندشان مهارت کسب کند بسیار بهتر است تا او درس بخواند

در مورد معلمان چطور؟

این سوال دارای سه بخش است، بخش اول اقتصادی و صنفی و بخش دیگر شأن و منزلت معلمان است. در مورد جایگاه معلم این نکته را به شما بگویم که قبلاً معلمان نسبت به دانش آموزان داناتر بودند و به نظر می رسید همه سؤالات و سؤالات توسط معلمان پاسخ داده شود، اما با گسترش فضای مجازی و اطلاعات موجود در آن، موقعیت معلم به چالش کشیده شده است.

آیا برای حفظ این موقعیت می توان کاری کرد؟

نقش معلم باید تغییر کند.

چگونه

همانطور که قبلاً گفتم، او یک معلم دانای کل بود و این نقش تحت تأثیر فضای مجازی از بین رفته است. اما اکنون، نقش معلم امروز باید رهبری باشد، یعنی معلم باید بیشتر به مرحله ساز آموزش تبدیل شود، با در نظر گرفتن دانشی که به دانش آموزان منتقل می شود با رشد فناوری و فضای مجازی، معلمان باید تسهیل کننده بیشتری شوند. آموزش و پرورش اگر معلمان در کشوری مانند فنلاند از شغل خود راضی هستند، در واقع وظیفه معلمان باید باشد، در حالی که ساختار آموزش و پرورش ما مستبد است و معلم هیچ نقشی در آن ندارد. آی تی. بخشی از نارضایتی معلمان در ایران این است که تحصیلات معلم را در نظر نمی گیرند و در روند تدریس از او کمک نمی گیرند در واقع نظر معلمان منعکس نمی شود.

فضای مستبدانه مدرسه برخلاف خانه، پادگان است / آموزش و تربیت معلم در نظر گرفته نمی شود / 300 معلم به دلیل برخوردهای امنیتی از طبقه بندی محروم هستند

از قسمت دوم یعنی نسبت نیاز اقتصادی معلمان به وزارت بگویید.

نگاه کن؛ موضوع معیشت معلمان مهم است. اگرچه ارزشیابی اجرا شد، اما برای معلمان موفقیت آمیز نبود. در ابتدا پیش بینی می شد با اجرای طبقه بندی بین 8 تا 16 میلیون تومان به حقوق معلمان اضافه شود اما پس از اجرا، این افزایش حقوق حدود 2 تا 4 میلیون تومان شد. روزگاری در دهه 70 معلمان در وضعیت متوسط ​​اقتصادی و اجتماعی قرار داشتند، اما امروز متوسط ​​درآمد معلمان 15 میلیون تومان است. وضعیت اقتصادی و اجتماعی افراد با یکدیگر مرتبط است، امروزه بسیاری از افراد دوست ندارند معلم شوند یا به دلیل درآمد کم اجازه معلم شدن فرزندانشان را نمی دهند. بنابراین باید این وضعیت برای معلمان اصلاح شود.

در مورد وضعیت صنفی که به ما کمک کرد مطالبات معلمان را به گوش مسئولان برسانیم، باید گفت که در دولت‌های گذشته با وجود همه اختلافاتی که با دولت وجود داشت، رابطه نهادهای صنفی و فعالان وجود داشت. مدیران و جلسات زیادی با معاون وزیر برگزار شد، اما در دولت سیزدهم نگاه به اصناف امنیتی بود و همین موضوع باعث شد ارتباط نهادها و فعالان صنفی معلمان حتی در دولت قطع شود احمدی نژاد که از رهبران جریان اصولگرا بود، بر همین اساس حفظ شد، اما در دولت سیزدهم تدابیر امنیتی مستقیم از آموزش و پرورش گرفته شد و حدود 300 معلم به دلیل این اقدامات امنیتی از ارزشیابی خود محروم شدند. ده ها معلم محروم شدند. او به دلیل فعالیت صنفی اش اخراج شد، چنین موضوعی در دولت های قبلی حتی در دولت احمدی نژاد وجود نداشت.

سوال آخر این است که وزیری که می تواند این مسائلی را که شما گفتید بهبود بخشد کیست؟

پیاده آموزش و پرورش معلم هستند، بنابراین تجربیات قبلی نشان داده است وزیری که از درون ساختار آموزش و پرورش انتخاب می شود، نگاه معلمی قوی تری دارد و می تواند مبنای ارتباط وزیر با معلمان برای جلب رضایت آنان شود.

233233

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *