غزاله زیاری: از اواخر سال 2022 و با راه اندازی ChatGPT، چیدمان و ساختار کلاس ها مختل شده و در نتیجه رویکرد معلمان به تکالیف نگارشی تغییر کرده است. از آن زمان، مدیران مدرسه و معلمان برای شناسایی مقاله های تولید شده توسط هوش مصنوعی با مشکل مواجه شده اند، در حالی که دانش آموزان برای یافتن راه هایی برای تغییر تکالیف تولید شده توسط هوش مصنوعی بدون اینکه معلم متوجه شود، تلاش کرده اند.
اما با تمرکز بیشتر بر روی تکالیف نوشتاری، معلمان دریافتند که دانش آموزان به احتمال زیاد از هوش مصنوعی برای تکمیل تکالیف ریاضی خود استفاده می کنند.
این روزها، دانشآموزان در بیشتر نقاط جهان از اپلیکیشنهای رایگان گوشیهای هوشمند برای انجام تکالیف ریاضی خود با استفاده از هوش مصنوعی مولد استفاده میکنند. یکی از محبوب ترین این برنامه ها، به ویژه در سطح کالج، Gauth است که متعلق به ByteDance است که شرکت مادر TikTok نیز می باشد.
با اپلیکیشن Goth و عملکرد آن آشنا شوید
Gauth اولین بار در سال 2019 با تمرکز بر ریاضیات راه اندازی شد. اما به تدریج شاخه های دیگری مانند شیمی و فیزیک اضافه شد. تقاضا برای این اپلیکیشن به قدری زیاد بود که در ابتدای سال جاری به بالای لیست دانلود گوشی های هوشمند در رده آموزش نزدیک شد. این اپلیکیشن هم اکنون در اپل اپ استور و گوگل پلی استور دارای امتیاز 4.8 ستاره است.
برای استفاده از این برنامه، دانشآموزان پس از دانلود آن، گوشیهای هوشمند خود را روی یک مشکل (چاپی یا دستنویس) نشانه میگیرند و مدل هوش مصنوعی Gauth دستورالعملهای گام به گام را ارائه میدهد که اکثر پاسخها درست هستند.
به عنوان مثال، هنگامی که ابزار هوش مصنوعی Gauth به برخی از تکالیف جبر و هندسه در سطح دبیرستان اختصاص یافت، برنامه نتوانست نمره A+ بگیرد و بیشتر با سوالات نموداری مشکل داشت. اما می تواند نمره پایین B یا C بالا بگیرد. این برنامه کامل نیست اما به اندازه کافی خوب است تا دانش آموزان خسته و تنبل را راضی کند.
گوث در سطوح بالاتر ریاضیات مانند Calculus II با مشکلات بیشتری مواجه شد و در نتیجه به احتمال زیاد در این دوره ها دانش آموزان در این نسل فعلی نرم افزار تکالیف هوش مصنوعی نمرات کمتری دریافت خواهند کرد.
ابزارهای تولید هوش مصنوعی در مواجهه با معادلات پیچیده ریاضی قادر به ارائه پاسخ های دقیق نیستند. اما اکنون محققان بر روی بهبود قابلیتهای هوش مصنوعی در این زمینه تمرکز کردهاند و این امکان وجود دارد که تکالیف ریاضی کلاس اول متوسطه از طریق برنامههای هوش مصنوعی فعلی قابل حل باشد.
محققان Google DeepMind از نتایج اخیر آزمایش یک مدل زبان بزرگ و متمرکز بر ریاضیات به نام AlphaProof برای تشخیص خطا در المپیاد بینالمللی ریاضی امسال هیجانزده هستند.
اگر منصف باشیم، Gauth خود را به عنوان یک شرکت هوش مصنوعی معرفی می کند که هدف آن کمک به انجام تکالیف و حل مشکلات دشوار است، نه ارائه تقلب. این شرکت یک «کد اخلاقی» در وب سایت خود قرار داده است که نحوه استفاده صحیح از آن را آموزش می دهد. وب سایت این شرکت می گوید: «در برابر وسوسه استفاده از Gauth به روش هایی که با ارزش ها یا انتظارات مدرسه شما در تضاد است، مقاومت کنید. این بدان معنی است که حتی مدیران Gauth میدانند که نوجوانان ممکن است بیش از حد از برنامه استفاده کنند، و بنابراین از آنها میخواهند متعهد شوند که بیش از حد از Gauth استفاده نکنند.
شرایط ایده آل برای دانش آموزان
علیرغم محدودیت ها و مشکلات ایجاد شده توسط Gauth، میلیون ها دانش آموز اکنون یک برنامه رایگان بر روی تلفن همراه خود دارند که مسائل مختلف ریاضی را تنها در چند ثانیه و با دقت مناسب حل می کند. این چیزی است که تا چند سال پیش برای دانشجویان غیرقابل تصور بود.
Gauth نیز مزایایی دارد
همچنین باید در نظر داشته باشیم که اپلیکیشن Gauth میتواند یادگیری و دسترسی را برای دانشآموزانی که به آموزش با کیفیت بالا دسترسی ندارند فراهم کند و برای دانشآموزانی که سرعت یادگیری آنها کمتر از برنامه درسی معلمشان است مفید است.
این دیدگاهی است که طرفداران استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی مانند ChatGPT در کلاس درس دارند. تا زمانی که دانش آموزان همه به هدف تعیین شده برسند، چه اهمیتی دارد که چه مسیری را طی کرده اند؟
لازم به ذکر است که روند تکامل همیشه در ریاضیات وجود داشته است. نسل بشر از چرتکه به ماشین حساب تبدیل شده است. پس چرا هوش مصنوعی مولد را به عنوان گام مهم دیگری به جلو در نظر نگیریم؟
در همین حال، کار معلمانی که از هوش مصنوعی در کلاسهای درس برای درسهای خاص استفاده میکنند یا سؤالات تمرینی شخصیتر را به دانشآموزان ارائه میکنند نیز شایسته تحسین است. اما این را نیز باید در نظر گرفت که اگر دانش آموزان بیش از حد به این برنامه های هوش مصنوعی تکیه کنند، ممکن است مهارت های تفکر انتقادی در نسل های آینده از بین برود.
اگر مقامات آموزش و پرورش به تمرکز بر مقالات تولید شده توسط هوش مصنوعی ادامه دهند و آنها را تهدید اصلی برای تضعیف رویکرد فعلی آموزش ببینند، ضررهای زیادی را متحمل خواهند شد. شاید تمرکز بر تمرین ریاضیات در کلاس به جای ارائه تکالیف دشوار بتواند روند مثبت یادگیری را در عصر هوش مصنوعی ادامه دهد.
اگر GUTH و سایر برنامههای مشابه، تکالیف ریاضی را از دانشآموزان میگرفت، آنها نیز نفس راحتی میکشیدند. اما واکنش والدین و معلمان چه خواهد بود؟ پاسخ به این سوال ممکن است هنوز دشوار باشد.
منبع: سیمی
227227
khabaronline به نقل از رابو