مهسا بهداری: 15 کارگردان در 42 دوره گذشته در جشنواره فیلم فجر حضور داشتند. در دوره اول حسین وخشوری دبیر این رویداد سینمایی بود. وخشوری همزمان با سمت دبیری در وزارت ارشاد مسئولیت اداره کل تحقیقات و روابط سینمایی را بر عهده داشت. پس از او در همه دوره ها مدیران جشنواره فیلم فجر یا رئیس بنیاد سینمایی آن زمان بودند و یا رئیس بنیاد سینمایی فارابی. در این بین معلمانی نیز بودند که فعالیت اجرایی داشتند و یا در سازمان هایی مانند صدا و سیما، مرکز گسترش سینمای مستند و… سمت داشتند.
طی دو روز گذشته و پس از برکناری محمد خزایی از دبیری جشنواره فیلم فجر، رائد فریدزاده رئیس سازمان سینمایی، منوچهر شاهسواری را به عنوان دبیر چهل و سومین دوره جشنواره فیلم فجر معرفی کرد.
منوچهر شاهسواری تهیه کننده و نویسنده ایرانی است. او فارغ التحصیل سینما از مدرسه عالی تلویزیون و سینما است. در سال 1368 به عنوان دستیار کارگردان و تنظیم کننده فیلم «تمام وسوسه های زمین» ساخته حمید ساریجیان فعالیت سینمایی خود را آغاز کرد. وی در سال ۱۳۷۷ به همراه احمدرضا درویش، تقی علیزاده و محمود بهمن پور مؤسسه فرهنگی تماشا را تأسیس کرد. در تاریخ 28 تیر 1395 پس از پذیرش استعفای رضا میرکریمی به عنوان مدیرعامل جدید سینما خانی انتخاب شد. از دیگر فعالیت های وی می توان به «معاون خانه سینما»، «عضو شورای تهیه کنندگان و پخش کنندگان فیلم ایران»، «رئیس شورای مرکزی فدراسیون»، «رییس شورای سندیکای تئاتر»، نماینده خانه سینما اشاره کرد. در هیئت صدور پروانه ساخت فیلم و «مدیریت جشن صدمین سالگرد سینمای ایرانی»، «مدیر بخش فیلم خارجی بنیاد سینمایی فارابی». حضور شهسواری در مهم ترین رویداد سینمایی کشور مایه خرسندی اهالی سینماست…کسی که امور اعیان را بشناسد و مطمئنا پیشخوان و جشنواره مهیار منسجم تری خواهد داشت و تهیه کنندگان فیلم آن را خواهند داشت. فیلم های خود را به جشنواره ارسال کنند.
به همین منظور گفتگویی با مهدی سجاجی فیلمنامه نویس پیشکسوت انجام دادیم که در ادامه می خوانید.
انتخاب منوچهر شاهسواری به عنوان دبیر جشنواره فیلم فجر در چهل و سومین دوره آن را چگونه ارزیابی می کنید؟
در چنین مواقعی نمی توان پیش بینی کرد، اما قطعاً فکری در پس انتخاب ها نهفته است. انتخاب این فرد بدون حاشیه انتخاب خوبی است چرا که آقای شهسواری فردی است که سال ها در زمینه مدیریت سینما فعالیت داشته و جدا از کارهای اداری سال ها کار تولیدی در سینما نیز انجام داده است، به همین دلیل من هستم. با فرض اینکه ما افراد کمی مثل شهسواری داشته باشیم.
حضور او را می توان با توجه به سابقه اداری اش مهم دانست، چرا که نمی توانیم فردی را از نهادی بیاوریم و دبیر جشنواره فیلم فجر کنیم، زیرا در مدیریت پیچیده فرهنگی چندان به درد نمی خورد، اما انتخاب چسفری انتخاب درستی است. از آنجا که او ارتباط خوب و گسترده ای با همه طیف های سینما دارد.
این ویژگی در شهسواری در چند نفر از جمله «اما» یافت میشود، اما او هنوز جشنواره فیلم فجر را مدیریت نکرده است و مدیریت جشنواره «وقتی برگزار میشود» تا حدودی سخت است در طول جشنواره شکلهای عجیبی به خود میگیرند و به همین دلیل باید ببینیم که آقای شاهسواری چگونه با چالشها برخورد میکند، شاهسواری احتمالا مدیر بسیار خوبی است، اما در عمل باید و میدانست که چگونه میخواهد با چالشهای موجود روبرو شود. عید فجر که هر سال بر آن افزوده می شود.
امیدوارم جشنواره به جایگاه اصلی خود برای سینما برگردد، زیرا به نوعی می توان گفت در شرایط فعلی این پتانسیل قبلی جشنواره فیلم فجر است که آن را سرپا نگه داشته است وگرنه بسیاری از بخش های جشنواره فیلم درخشش در چند سال گذشته از بین رفته و جشنواره دائمی محو شده است.
مهمترین توصیه شما برای برگزاری چهل و سومین جشنواره فیلم فجر چیست؟
در حال حاضر در جشنواره فیلم فجر اتفاقاتی رخ می دهد که از یک نظر خوب تلقی می شود و از سوی دیگر باعث شده تا چند هزار نفر به عنوان خبرنگار رسانه ای در یک جا جمع شوند که کار را سخت می کند حضور اهالی در سینما دشوار خواهد بود و شاید به همین دلیل تعداد مخاطبان در سینما همدیگر را می شناسند. خواهش من از آقای شاهواری این است که یکی از محیط های اصلی جشنواره را فراهم کنند تا هنرمندان بتوانند همدیگر را ببینند شاید این موضوع خیلی مهمتر از دیدن یک فیلم باشد. اما همه این مواردی که گفته شد، جوهره جشنواره تعداد فیلم های خوب جشنواره است.
به نظر شما ورود نهادهای دولتی مانند فارابی و اوج و حوزه هنری به فیلمسازی و کاهش نقش بخش خصوصی در سینما تا چه حد در محدود ساختن فیلم های خوب و ارائه آن به مردم موثر بوده است. ? جشنواره؟
این موضوع و تاثیر آن تمام ماجرا محسوب می شود و بعد از این موضوع اهالی سینما سوالی را مطرح می کنند که اگر نهادها می خواهند این میزان تاثیر در سینما داشته باشند چرا جشنواره خود را برپا نمی کنند؟ این سوال این موضوع را پیش میآورد که اگر قرار است جشنوارهای مثل چند سال اخیر دولتی داشته باشد، خودشان دست به کار شوند، البته این را هم باید بگویم که واقعیت این است که جشنواره را به حاشیه کشیدهاند. سینمای ایران در چند سال گذشته افراط کرده است و اگر بخواهیم این نظام را جلو ببریم سینمای ملی به سینمای تبلیغاتی تبدیل می شود.
آیا سینمای ملی ما در سال های اخیر به سمت سینمای تبلیغاتی رفته است؟
بله، بخصوص در سه سال اخیر با سرعت برق به سمت این سینما رفته ایم، آن هم به این دلیل که این کار عده ای را راضی کرده است و اقتصاد عده ای که شناخت کمی از سینما دارند نیز بهتر است وگرنه راهی برای یک آدمی که از سینما نداند که این حجم از فیلمسازی فارابی یا اوگ خوب نیست، همه می دانند که این کار خوبی نیست، اما این موضوع در نهایت روی کاغذ تبدیل به یک عدد می شود و می گویند ما داریم می گیریم. سینما در جهتی که. ما میخواهیم برنده شویم اما در نهایت چنین اتفاقی نمیافتد و سینمای ایران که در سطح بینالمللی شناخته میشود، تبدیل به سینمایی میشود که در آن برخی کمدیها در گیشه قرار دارند.

برخی از اهالی سینما معتقدند که فارابی، اوج و حوزه هنری، چرخ دنده های سینمای محرم هستند؟
من اصلاً این موضوع را قبول ندارم و یک بیانیه واقعی داریم نه تنها پیشرفت نمی کند، بلکه با سرعت بسیار بالایی سقوط می کند.
هشت ماه از ابتدای سال گذشته و کمتر از سه ماه دیگر جشنواره باید برگزار شود، آیا آقای شاهسواری باید نگران بحث زمان باشد؟
نه، ساختار اجرایی جشنواره وجود دارد و همه افرادی که باید این کار را انجام دهند، تعیین کننده سمت و سوی جشنواره است، چه به سمت رئالیسم در سینما برویم یا آرمان گرایی وگرنه در تمام این مدت هنرمندان از عدم آشتی عصبانی هستند چون به خاطر مسائل دیگر عصبانی هستند نه به خاطر سینما و مدیر جشنواره که الان می خواهند آشتی کنند. یعنی اتفاق اصلی در ته جامعه می افتد و روی سینماگران بسیار تاثیرگذار است.
245245



