اخبار اخبار تکنولوژی

سبقت پزشکیان از جلیلی پس از پایان مناظره‌ها / آخرین نتایج نظرسنجی‌ها در فضای مجازی + نمودار

تبلیغات بنری

ذوالفقار دانشی– اگر تحلیل های آماری رابو در هفته های اخیر را دنبال کرده باشید، شاید متوجه شده باشید که نتایج مرحله اول انتخابات که روز شنبه 18 تیرماه اعلام شد، بسیار به علاقه کاربران موتور جستجوی گوگل نزدیک است. و دو کاندیدای اصلی (مسعود مازیکیان و سعید جلیلی) با لایک های کاربران اینستاگرام روی کاندیداها کمک کرده اند. از آنجایی که گوگل و اینستاگرام بیشترین حضور کاربران ایرانی را در فضای مجازی دارند، رفتار کاربران آنها را می توان معیار بهتری در مقایسه با شبکه های با جمعیت کم مانند توییتر فارسی یا شبکه های محلی مانند ایتا که شاهد حضور سازمان یافته طرفداران ایرانی است، تلقی کرد. . گروه خاص

در نمودار 1، می توانید روند جستجوی پزشکان (آبی) و گالیله ها (قرمز) را در Google Trends مشاهده کنید. سهم جلیلی از ساعت 22 پنجشنبه 16 تیر (شب انتخابات) تا صبح 17 تیر به یکباره بالا رفت، اما این پزشکان بودند که باز هم بیشترین توجه را از صبح انتخابات به خود جلب کردند. صبح روز 18 تیرماه با اعلام مرحله ای نتایج انتخابات، سهم این دو نفر تقریباً برابر بود و پس از اعلام نهایی نتایج، دوباره پزشکان پیشقدم شدند.

نمودار 1 – روند علاقه کاربران گوگل به مسعود مازیکیان و سعید جلیلی در 7 روز گذشته. برای دیدن نمودار سایز بزرگ اینجا کلیک کنید

با فروکش کردن موج تعجب از اعلام نتایج و شوک مشارکت کم مردم در انتخابات مرحله اول، علاقه نسبی به این دو نامزد کماکان متفاوت بود. همانطور که در نمودار مشاهده می کنید، با انجام مناظره ها، اقبال عمومی نسبت به مرحله اول انتخابات بیشتر شد و به ویژه پس از مناظره دوم (شب گذشته، 21 تیر) به اوج خود رسید. همانطور که می بینید، پزشکی بیشتر از گالیله توانسته است توجهات را به خود جلب کند.

در جدول 1 سهم نسبی علاقه داوطلبان در استان های مختلف را مشاهده می کنید. میانگین این آمار در خط «ایران» ذکر شده و حکایت از برتری پزشکان بر جلیلی دارد.

حالت دکترها گالیله ای
کرمانشاه 65% 35%
کردستان 64% 36%
کرمان 63% 37%
بلند شو 62% 38%
آذربایجان شرقی 62% 38%
چهارمحال و بختیاری 62% 38%
آذربایجان غربی 62% 38%
سیستان و بلوچستان 62% 38%
کهجیلویه بویاحمد 61% 39%
خراسان رضوی 61% 39%
همدان 61% 39%
خراسان شمالی 61% 39%
کاسپین 61% 39%
اصفهان 61% 39%
وسط 61% 39%
غول ها 61% 39%
بوشهر 61% 39%
خوزستان 61% 39%
البرز 61% 39%
مازندران 61% 39%
شوالیه 61% 39%
هرمزگان 61% 39%
ایران 61% 39%
درد 60% 40%
خراسان جنوبی 60% 40%
زنجان 60% 40%
تهران 60% 40%
گلستان 60% 40%
لرستان 59% 41%
یزد 59% 41%
سمنان 59% 41%
اردبیل 57% 43%

در نمودار 2، نسبت لایک مخاطبان اینستاگرام برای مطالب پزشکان و جلیلی و نسبت کامنت آنها درج شده است.

همانطور که می بینید، هر دو از برتری نسبی پزشکان گالیله صحبت می کنند. اما این وضعیت را می توان با واقعیت انتخابات مرحله دوم که نرخ مشارکت افزایش می یابد، تطبیق داد. در غیر این صورت، جمعیت شرکت کننده به الگوی حاکم بر شبکه های اجتماعی محلی مانند ایتا و روبیکا نزدیک می شوند که توسط طرفداران سازمان یافته سعید جلیلی کنترل می شوند.

5454

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *