به گزارش -، «از زمین صفر» فیلمی گلچینی محصول سال ۲۰۲۴ به کارگردانی ۲۲ کارگردان مختلف فلسطینی است. این فیلم شامل 22 فیلم کوتاه شامل مستند، داستانی، انیمیشن و تجربی است که همگی به وضعیت کنونی مردم غزه در بحبوحه جنگ رژیم صهیونیستی و حماس می پردازد.
به گزارش مهر، داستان های ارائه شده در این مجموعه طیفی از احساسات مختلف از تاب آوری و تراژدی تا امید و یافتن شادی در مکان های غیرمنتظره را به تصویر می کشند.
گزارشی که اخیرا توسط مجله پزشکی The Lancet با نگاهی تلخ به جنگ رژیم صهیونیستی و غزه منتشر شده است، نشان می دهد که تعداد تلفات فلسطینی ها بسیار بیشتر از آن چیزی است که در ابتدا تصور می شد و 186000 نفر در اثر حملات مستقیم و غیرمستقیم جان خود را از دست داده اند. عللی مانند بیماری و گرسنگی از زمان شروع بمباران اسرائیل در 7 اکتبر.
از Ground Zero همچنین قصد دارد داستانهایی را که خود مردم غزه گفتهاند به نمایش بگذارد.
«از زمین صفر» در پنجمین جشنواره بینالمللی فیلم امان در 5 جولای 2024 و سپس در هفتادمین جشنواره فیلم تائورمینا در اواسط ژوئیه امسال به نمایش درآمد. این فیلم اولین نمایش خود را در آمریکای شمالی در چهل و نهمین جشنواره بین المللی فیلم تورنتو در تاریخ 9 سپتامبر 2024 در بخش مستند جشنواره خواهد داشت.
این فیلم که به عنوان نماینده فلسطین در مسابقه بین المللی فیلم بلند در اسکار 97 انتخاب شد شامل این فیلم های کوتاه است:
– «خارج از جعبه» به کارگردانی ندا ابوحسنه
– بهشت در جهنم به کارگردانی کریم ساتوم
– «جادو» به کارگردانی بشار البلیبیسی
– «بیداری» ساخته مهدی قریرا
«جاد و ناتالی» به کارگردانی اوس البنا
«نه» به کارگردانی هانا اولیوا
«همه چیز خوب است» به کارگردانی نیدال دامو
– تاکسی ونسا به کارگردانی اعتماد فیشا
– «24 ساعت» به کارگردانی علا دامو
«سلفی» به کارگردانی ریما محمود
«بدون سیگنال» به کارگردانی محمد الشریف
«پوست نرم» به کارگردانی خمیس مشاراوی
– فلش بک به کارگردانی اسلام الذریعی
قطعه قطعه به کارگردانی باسیل المقوسی
«پیشنهاد» به کارگردانی مصطفی النبیح
«روز مدرسه» به کارگردانی احمد الدانوف
«فرح و مریم» به کارگردانی ویسام موسی
سربار به کارگردانی علا ایوب
«معلم» به کارگردانی تامر نگم
«بازیافت» به کارگردانی رباب خمیس
«پژواک» به کارگردانی مصطفی کلاب
«متاسفم برای سینما» به کارگردانی احمد حسون
پس از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس، راشد المشهراوی، کارگردان فلسطینی، با هدف حمایت از فیلمسازان جوان فلسطینی برای بیان خود و روایت داستان خود از طریق سینما، صندوقی برای سینما و فیلمسازان غزه تأسیس کرد. مشاراوی از مراحل تولید و پس از تولید این 22 فیلم کوتاه که در پایان سال 2023 در مناطق مختلف نوار غزه فیلمبرداری شدند، حمایت کرد. او این کار را با شرکت تولید فیلم فرانسوی Corini Productions و تهیه کننده لورا نیکولوف انجام داد. بین تمام گروه ها در غزه هماهنگ شد و نظارت بر مواد و پس از تولید دریافت کرد.
این فیلم قرار بود اولین نمایش جهانی خود را در هفتاد و هفتمین جشنواره فیلم کن داشته باشد، اما به دلیل اینکه برگزارکنندگان گفتند که می خواهند سیاست را از جشنواره دور نگه دارند، در پاسخ به این که این فیلم در جشنواره کن نمایش داده شده است، اعتراض کرد از کن
واقعیت کنونی غزه در 22 رمان
هر یک از این فیلمها تصویری تحریکآمیز از واقعیت کنونی غزه ارائه میکنند و به آنها کمک میکند تا تراژدیهای ویرانگر فلسطین و اقداماتی را که مردم برای زنده ماندن باید انجام دهند، آشکار کنند.
در بهشت جهنم، فیلم کوتاهی از کریم ساتوم، مردی در یک کیسه بدن در غزه از خواب بیدار می شود. ابتدا که مطمئن نبود پلاستیک ضخیم را که برای مرده ها در نظر گرفته شده است، نگه دارد، زیپ را باز کرد و از بسته خارج شد و خود را در میان چادرهای پناهجویان در برابر منظره ای ویران یافت. او شروع به راه رفتن می کند و سعی می کند روز گذشته خود را مرور کند. او به یاد می آورد که بر روی بتن برهنه می لرزید، سپس به سازمانی رفت که مرده ها را به صورت رایگان شستشو و دفن می کرد و خواستار یک کیسه جنازه شد. ابتدا درخواستش رد شد، مخالفت کرد و گفت: اگر شهید شوم کیف نمی دهید؟ باشه حالا بذار ازش استفاده کنم پس کیف را به او دادم. پلاستیک ضخیم که تنها راه حل او در برابر سرما بود، پیروزی کوچکی برای «بهشت جهنم» بود.
در «متاسفم سینما»، احمد حسونه، کارگردان باسابقه غزه، نامهای عذرخواهی از هنر ارائه میکند و میگوید که نمیتواند به کار ادامه دهد، زیرا باید بقای خانوادهاش را تضمین کند. این فیلم به همان اندازه که ادای احترامی تلخ به سینماست، به همان اندازه که تصویری سوزناک از زندگی سازنده در بحبوحه جنگ است.
مشاراوی گفت: احمد هرگز فرصتی برای نمایش فیلم هایش در جشنواره ها و حتی تماشای فیلم هایش در اکران بزرگ نداشت. وقتی در مورد این پروژه با او صحبت کردم و به او گفتم مطمئن خواهم شد که این پروژه در سراسر جهان نمایش داده می شود، او گفت که نمی خواهد این کار را انجام دهد زیرا برادرش را چند روز پیش از دست داده است. او همچنین در شمال غزه زندگی می کند، جایی که آمبولانس ها نمی توانند به او دسترسی پیدا کنند. تنها راه رساندن غذا و دارو به آنها از طریق هوایی است.
به این ترتیب مشاراوی به او پیشنهاد کرد که عدم تمایل خود را برای کار در یک پروژه از طریق فیلم نشان دهد.
“بازیافت” نشان می دهد که مردم چگونه باید با منابع کمیاب برخورد کنند. این فیلم به کارگردانی رباب خمیس حول محور مادری میچرخد که از یک سطل آب برای آب دادن به فرزندانش، حمام کردن، تمیز کردن زمین و شستن لباسها استفاده میکند.
هانا اولیوا بر جنبه متفاوت زندگی در جنگ تاکید کرد. او نمیخواست داستانهای ویرانی و تراژدی را دنبال کند، بلکه میخواست بر تمایل انسان به جستجوی نور در تاریکترین شرایط تمرکز کند. فیلم کوتاه او «نه» دقیقاً همین کار را می کند. در این فیلم گروهی از جوانان غزه با سرود سرودهای مقاومت و امید در صحنه ای ویرانگر شادی را پخش می کنند.
به گفته مشاروی، کارگردانانی که در این پروژه حضور داشتند، تکنیک های سازگاری با شرایط را به یکدیگر آموزش دادند. در بیشتر فیلم ها صدای وحشتناک پهپادها و هواپیماها در آسمان شنیده می شود. برای صداگذاری، او به فیلمسازان پیشنهاد کرد سعی کنند تا جایی که ممکن است صدایی تمیز در خودروهایی با شیشه های بسته ایجاد کنند.
مشروحی گفت: وقتی این موضوع را به یکی از فیلمسازان گفتم، راه حل مناسب تری ارائه کرد. او پیشنهاد کرد که به داخل کمد رفته و آن را با یک فرش بپوشانید تا فضایی منزوی ایجاد شود. وقتی صدا را فرستاد، کیفیت استودیویی داشت و من این تکنیک را با دیگر فیلمسازان به اشتراک گذاشتم.
فیلم های ناتمام هم تکان دهنده هستند. به عنوان مثال، «تاکسی ونسا» ساخته اعتماد وشا درباره راننده تاکسی است که با یک کاروان و یک قاطر در غزه مردم و کالا را جابجا می کند. در نیمههای فیلم، فیلم متوقف میشود و ویشا دوربین را روی خودش میچرخاند و میگوید که نتوانسته پروژه را تمام کند، زیرا در روز سوم فیلمبرداری فاجعهای رخ داد که یکی از اعضای خانوادهاش در یک حمله هوایی کشته شد.
مشاراوی گفت: هیچکس نمی تواند از او بخواهد فیلم را کامل کند. گفتیم فیلم را فراموش کن و مراقب خودش باشد. هفتهها بعد، تیم تصمیم گرفت فیلم را با بیانیهای از فیشا تکمیل کند تا توضیح دهد که چه اتفاقی برای پروژه افتاده است و فیلم وارد ترکیب شد.
مشاروی افزود: متاسفانه پروژه های زیادی داشتیم که به نتیجه نرسیدیم. برخی از داستانها جواب ندادند، زیرا فیلمساز، رایانهاش، هر چیزی که داشت بمباران شد. مثلاً فیلمی در مورد زنی بود که برای زایمان به بیمارستان می رود. اما جایی برای او در بیمارستان نیست. بیمارستان پر از مرگ است و جایی برای زندگی جدید نیست.
مشاراوی گفت: همه این داستان ها بخشی از واقعیت است.
این فیلم همچنین در هفدهمین جشنواره فیلم فلسطین تورنتو در تاریخ 28 سپتامبر 2024 به نمایش در خواهد آمد.
khabaronline به نقل از رابو