اخبار اخبار جهان

وزارت خارجه باید به دنبال مذاکره برای حل مسایل با اروپا باشد و نه مذاکره برای مذاکره!

تبلیغات بنری


زینب اسماعیلی: نصرت الله تاجیک، سفیر سابق ایران در اردن معتقد است: علاوه بر تلاش برای رفع تحریم ها، باید به دنبال راه های جایگزین نیز باشیم. با ایجاد اجماع و روش های همکاری یا تعامل با شرق، اروپا و دیگران، اما این نمی تواند جایگزین موضوع لغو تحریم ها شود. علاوه بر تلاش برای تعامل با آمریکا و لغو تحریم‌ها، باید به ایجاد اجماع علیه ابزار تحریم با کشورهای آسیب‌دیده ادامه دهیم. برنامه جامع اقدام مشترک چارچوب خوبی برای دستیابی به تفاهم با غرب و لغو تحریم ها باقی مانده است. مشروح مصاحبه وی با الخبرآنلاین را در زیر می خوانید:

مسائل مطرح شده در جلسات رای اعتماد وزرای کابینه آقای پژیکان را چگونه دیدید؟ سطح سیاست این روزها در مجلس چگونه بود؟

با وجود گذشت زمان و ظهور مسائل جدید در جامعه و افکار عمومی، این موضوع تقریباً به پایان رسیده است، اما خوب است که برای ثبت آن در تاریخ بحث شود در دو بخش صحن و روزهای چهار جلسه مورد بحث و بررسی قرار گیرد و از نظر محتوایی موضوعاتی را که مطرح شد بحث آن در مجلس بسیار ضعیف، خوب و متوسط ​​نیست. مشخص بود که مدیریت اخبار و فضا مطمئن است. اهدافی که برای جناح مخالف دولت در نظر گرفته شده و مانند یک بازی روانی بود، از رسانه ها به خوبی استفاده می کند و پوشش داده می شود، اما خیلی تعیین کننده نیست و کمکی به سرنشینان فرد تحت تعقیب نمی کند. از مجلس

متأسفانه این اقلیت نتوانست بسیج گسترده ای را سازماندهی کند و در برابر کاندیداهای حکومتی اجماع ایجاد کند و به همین دلیل دست به یک سری اقدامات سطح پایین زدند که بیشتر مسئله ساز و تخریب بود. این روش با فضای حاکم بر کشور حول و حوش انتخابات ریاست جمهوری منجمد نشد! پخش سند و روزنامه شبانه و یا تلاش برای بدنام کردن یکی از وزرای پیشنهادی با پخش ویدیوی کوتاه و نادرست در مورد وزیر دیگر، نه تنها کمکی به این اقلیت نکرد، بلکه علیه آنها مخالفت کرد و حتی نتوانست نیروی بسیج را بسیج کند. جنبش محافظه کار! در کشوری با تمدن و تاریخ عمیق، این رفتار مجلس کاملاً نامطلوب است! در کمیته ها از وزیر پیشنهادی درباره دیدگاه های سیاسی و مسائل شخصی سوال شد که در فضای مجازی به تفتیش عقاید تعبیر شد در حالی که باید از وزیر برنامه ریزی تخصصی می خواستند. وزیر باید بتواند مشکلات بخش یا وزارتخانه ای را که برای آن نامزد شده است، حتی با توجه به سیستم اداری فاسد و فاسدی که در آن زندگی می کنیم، حل کند. هر وزیری باید بیشترین توان خود را صرف حل مسائل خود وزارتخانه کند.

بنابراین از نظر شکل، روش، روش و محتوا، نمایندگان مجلس اعم از موافق و مخالف نتوانستند نقش خود را به درستی ایفا کنند. مجلس کشور بزرگی به نام ایران می تواند و باید قوی تر، با تجربه تر و آماده تر از دولتی باشد که هنوز تشکیل نشده است! عکاش، نقشی که گفته می شود رهبری در این دور از انتخابات در مورد ریاست جمهوری ایفا کردند، قبلا در مورد مجلس نیز ایفا کردند و مجلس دوازدهم با نیروهای باکیفیت تری تشکیل شد و ما با بسیاری از آنها روبرو هستیم. مشکلات، چالش ها و بحران ها. نهادهای حاکم باید از اختیارات بهتری استفاده کنند. بخشی از مشکلات کشور به همین نهادهای حاکم برمی گردد. نباید از این واقعیت غافل شد که نتوانستیم نیمی از مردم را به رای دادن در این انتخابات متقاعد کنیم که مجلس تلاش کرد تا جلسات را به گونه ای مدیریت کند که منجر به پایان هرچه سریعتر روند رای اعتماد شود، اما به نظر من بخشی از این وضعیت کنونی و تسریع در تشکیل دولت به اداره خارج از مجلس بازمی گردد.

شاید این امر مورد نظر مخالفان دولت نباشد، اما با توجه به حساسیت منطقه و مسائل داخلی کشور، هر چه زودتر دولت تشکیل شود، برای کشور بهتر است. طبیعی است که با توجه به عدم تعادل در کیفیت و کارآمدی نهادهای حاکمیتی، نهاد هماهنگ کننده بین این سه مرجع باید تلاش کند تا امور کشور به دلیل عدم حضور یا عدم تشکیل دولت به تأخیر نیفتد. اگر مجلس از کیفیت خوبی برخوردار بود و کشور توسط حزبی اداره می شد و سازمان ها و برنامه ها وجود داشت، مسلماً نباید چنین وضعیتی داشتیم. بخشی از شرایط را سقوط بالگرد رئیس جمهور سابق تحمیل کرد که البته به خوبی مدیریت شد تا کشور معطل نشود. اکنون سازمان های مردم نهاد و نهادهای دولتی تعادل خود را از دست داده اند و اشتیاق برای تشکیل هر چه سریعتر دولت و بهبود زندگی مردم وجود دارد. در این صورت او به جای اینکه از نماینده مجلس درباره برنامه توسعه کشور بپرسد، به دنبال جایگاه وزیر پیشنهادی و اینکه چه اندیشه سیاسی دارد می گردد.

به خصوص که این دولت با کمک پایگاه رای اصلاح طلبان توانست در این انتخابات پیروز شود و اکنون در رده بندی وزرا اگر وزیری از این طیف باشد با انواع اتهامات از سوی یک اقلیت در مجلس مواجه خواهد شد. .

به نظر شما آقای عراقچی به عنوان وزیر امور خارجه در هفته های اول کار چه اولویت هایی دارند؟

در هفته اول وزرا باید گزارش های معاونان فعلی یا وزرای سابق را ارائه کنند. مرحله دوم تکمیل تیم یا تشکیل یک تیم جدید است. در حوزه سیاست خارجی یکی از اولویت های دولت و آقای عراقچی رفع تحریم ها برای تنظیم اقتصاد و معیشت مردم خواهد بود. من معتقدم تحریم درد نیست، بلکه نشانه است. مشکلاتی که ما با غرب به ویژه آمریکا داریم، واشنگتن تلاش می کند با سوء استفاده از تحریم ها از فشارهای اجتماعی ناشی از آن برای حل این مشکلات استفاده کند. با توجه به تاثیر این تحریم ها، او حاضر نیست تسلیم شود. من فکر می کنم ما باید یک استراتژی دو وجهی داشته باشیم. نحوه همکاری با آمریکا برای رفع تحریم ها به این معنا نیست که دستمان را بالا ببریم، اما نباید منفعل باشیم. باید با جدیت و سخت کوشی و تشکیل تیم برای این کار از ادامه این مسیر جلوگیری کنیم.

به نظر شما بهتر است آقای عراقچی شخصاً مذاکرات احتمالی را هدایت کند یا یک نیروی قابل اعتماد تعیین کند؟

بهتر است خودش کار را مدیریت کند، اما برای این کار باید یک تیم قوی، جامع و چند کاره بسازد. به عنوان مثال، به تعداد افراد و بخش‌هایی که آمریکا برای طراحی تحریم‌ها و موثرتر کردن آنها به کار گرفته است، نگاه کنید. تحریم‌ها هوشمندتر می‌شوند و چون بخش پایین دستی را هدف قرار می‌دهند، اجتناب از آنها سخت‌تر است. این تحریم ها مشکلاتی را برای اقتصاد، فرهنگ و سیاست کشور ایجاد کرده است. این مجازات ها مانند موریانه در خدمه حضرت سلیمان است. کم کم می خورد و خودش را از درون خالی می کند. اول از همه باید سعی کنیم این وضعیت را اصلاح کنیم. زیرا وقتی تلاش می کنیم تحریم ها را دور بزنیم، تبعات آن از نظر مفاسد مالی و اخلاقی کم نیست و باید از آن خارج شویم. نیاز به یک تیم قوی در وزارت امور خارجه و ارتباط با نهادها و سازمان های تحت تاثیر تحریم ها به ویژه بخش خصوصی وجود دارد. تیم سیاست خارجی در خصوص مذاکرات خارجی و تیم دیگری متشکل از سیاست خارجی و مجموعه داخلی باید به صورت شبانه روزی بر تحریم ها و تاثیرات آن بر اقتصاد کشور نظارت کنند. این نیاز به ساختار جدیدی ندارد، اما می تواند در گروه های موجود کار کند. البته آنها باید تمرکز داشته باشند و چندین شغل و موقعیت دیگر نداشته باشند و اکنون این یکی را دارند.

علاوه بر تلاش برای رفع تحریم ها، باید به دنبال راه های جایگزین نیز باشیم. با ایجاد اجماع و روش های همکاری یا تعامل با شرق، اروپا و دیگران، اما این نمی تواند جایگزین موضوع لغو تحریم ها شود. علاوه بر تلاش برای تعامل با آمریکا و لغو تحریم‌ها، باید به ایجاد اجماع علیه ابزار تحریم با کشورهای آسیب‌دیده ادامه دهیم. برنامه جامع اقدام مشترک چارچوب خوبی برای دستیابی به تفاهم با غرب و لغو تحریم ها باقی مانده است. اما می دانیم که تحریم های آمریکا فقط برنامه جامع اقدام مشترک نیست! برنامه جامع اقدام مشترک از طریق مذاکرات متمرکز و عینی برای حل مشکلات ایران و غرب در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای ایران و ایجاد چارچوب بین‌المللی برای آنها امضا شد. بنابراین، حتی در صورت موفقیت برجام، سایر تحریم‌های فراملی ایالات متحده از جمله تحریم‌های موشکی، نظامی، تروریسم، حقوق بشر و تحریم‌های ملی آمریکا بر اساس برجام حل نمی‌شوند. همانطور که مشخص است، با جرایم سنگینی که دادگاه‌های آمریکا علیه بانک‌ها و شرکت‌های بزرگ بین‌المللی تحمیل کرده‌اند، به‌دلیل ترس از عوارض قانونی و پیگرد قانونی آمریکا، علی‌رغم اجرای برجام، از برخورد با ایران اجتناب کرده‌اند. دادگاه ها بنابراین، ابتدا باید تلاش هایی برای تثبیت برجام، موفقیت آمیز کردن آن و اولین گام برای تفاهم بیشتر صورت گیرد. بنابراین، من فکر نمی کنم که برج به طور کامل تخریب شده باشد. برجام نتیجه همه تلاش‌های دیپلماتیک در جهان بود. این شامل هر دو متن و فرامتن است. نتیجه رویکرد بین المللی ما این است که می خواهیم مطابق با استانداردهای بین المللی کار کنیم. به خاطر اشتباه ترامپ، او آن را رها کرد و به منافع آمریکا لطمه زد و حتی نتوانست بر علیه ما به اجماع برسد، اما ما هم با آژانس و هم با اروپا با استراتژی دو رکن کار کردیم.

به نکته خوبی اشاره کردید: چگونه می توان در دولت جدید رابطه با اروپا را تقویت کرد؟

ایران و اروپا قرن هاست که حوزه های تمدنی بوده اند. اروپا دروازه ما به غرب است و این روابط تمدنی و فرهنگی می تواند زمینه مناسبی برای کاهش و رفع اختلافات سیاسی در پرتو آن باشد. از سوی دیگر، خاورمیانه منطقه امنیتی اروپا نیز هست و ایران نقش اصلی را در خاورمیانه ایفا می کند. ما باید از این ابزارها و مزیت ها استفاده کنیم و رابطه معقولی با اروپا داشته باشیم. یکی از اولویت های آقای عراقچی نحوه سازماندهی رابطه با اروپا خواهد بود. در مورد اروپا باید روایتی غالب پیدا کنیم تا مشکلات خود را به تدریج حل کنیم. علاوه بر دیپلماسی رسمی، باید برای تقویت دیپلماسی عمومی از طریق سازمان های غیردولتی تلاش کنیم که مطلوب و پایدارتر باشد. ما باید مشکلاتی را که با اروپا داریم از طریق گفت و گو و مذاکره حل کنیم و با غلبه بر این مشکلات زمینه های مثبتی برای گفت وگو ایجاد کنیم. ما سرمایه گذاری عظیمی در خاورمیانه انجام داده ایم و باید آن را سودآور کنیم. با توجه به تحولاتی که اکنون منطقه شاهد آن است و مسائل غزه، لبنان و غیره، این مسائل اهمیت بیشتری یافته است. یکی دیگر از زمینه‌های کار با اروپا به مسائل هسته‌ای و همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مربوط می‌شود، جایی که تکنسین‌های ایران و آژانس باید بیشتر با یکدیگر همکاری کنند. موضوع سوم با اروپا، نزدیکی ما به روسیه، همکاری نظامی و تأثیر آن بر جنگ روسیه و اوکراین است. همه این موارد باید در برنامه ها و سناریوها تنظیم شود و مذاکرات دوره ای با اروپا با آمادگی کامل آغاز شود. البته مذاکره به خاطر مذاکراتی نیست که زمان آن گذشته است، بلکه مذاکره برای حل و فصل مسائل است. اراده قوی!

311311

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *