اخبار اخبار جهان

پیامد دعوای شخصی جلیلی با روحانی بر منافع ملی/چگونه اف‌ای‌تی‌اف سفره مردم را کوچک کرد؟

تبلیغات بنری

رسول السلیمی: دومین مناظره کاندیداهای ریاست جمهوری درباره صداوسیما با اعلام مصطفی پورمحمدی همراه بود. ماجرا از آنجا شروع شد که پور خطاب به محمدی جلیلی گفت: این خود آقای جلیلی در خصوص تحریم هاست و مواضع ایشان مشخص است. یادم هست در سال 95 در شورای عالی امنیت ملی به طور مفصل درباره مشکلات FATF صحبت کردم. وی در پایان گفت: اگر شما مسئولیت دارید قبول می کنیم اما بقیه آقایان را قبول نداریم. ما باید مشکل اصلی را حل کنیم!»

درگیری شخصی جلیلی با روحانی بر سر منافع ملی

در پی این افشاگری، کاربران فضای مجازی نسبت به رویکرد شخصی جلیلی نسبت به منافع ملی موضع گیری کردند. موضع اکثر کاربران بر این مبنا بود که اگر جلیلی با تصویب FATF موافقت کرد، چرا حضور حسن روحانی رقیب سابق انتخاباتی او به عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی مانع از کاهش هزینه های تحمیلی شد؟ مشروط به تصویب FATF.

جلیل محبی از چهره های نزدیک به محمدباقر قالیباف با اشاره به مناظره دوم انتخاباتی در شبکه اجتماعی نوشت جلیلی با FATF است و تنها با اجرای دولت روحانی مخالف است.

این در حالی است که حامیان جلیلی معتقدند مسئولی در راس دولت که قصد اجرای FATF را دارد مهمتر از موافقت جلیلی در دولت حسن روحانی است.

مخالفت سعید جلیلی با تصویب گروه ویژه اقدام مالی در شورای امنیت ملی و عضویت در این شورا به نمایندگی از رهبری قلب. جلیلی با ایجاد ساختاری به نام «دولت سایه» پس از شکست در انتخابات 1392، با ارسال گزارش های هدفمند به مراکز تأثیرگذار حکومتی، تلاش کرد بر سیاست خارجی و داخلی اعمال نفوذ کند.

عدم تصویب FATF مانع بزرگی بر سر راه سرمایه گذاری چین و روسیه در ایران است

بر اساس آمار بانک مرکزی، خالص «حساب سرمایه» در نیمه اول سال 1390 به منفی 12 میلیارد و 850 دلار رسید که در بیست سال گذشته رقمی بی سابقه است. این رقم در پایان بهار سال گذشته منفی 10 میلیارد دلار بود، اما در فصل تابستان 2.85 میلیارد دلار دیگر منفی شد. بر اساس گزارش دیگری از بانک مرکزی، طی سال های 1400 تا 1401، نرخ تشکیل سرمایه ثابت منفی 61 درصد بوده و بر اساس گزارش اتاق ایران، تا پایان سال 1398 روند کلی سرمایه گذاری در کشور منفی 79.4 بوده است. ٪.

بر اساس گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، سرمایه گذاری خارجی در سال 1400 رکورد 11 سال پیش را شکست، اما در شش ماهه اول سال 1401 نسبت به مدت مشابه سال 1400، سرمایه گذاری خارجی بیش از 82 درصد کاهش یافت. . این گزارش حاکی از آن است که طی 6 ماهه نخست سال گذشته 73 مورد سرمایه گذاری خارجی به ارزش 382 میلیون و 400 هزار دلار در بخش صنعت، معدن و تجارت به تصویب رسیده که از نظر تعداد 7.5 درصد و از نظر تعداد 82.7 درصد است. ارزش نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است. این در حالی است که در همین مدت در سال 1400 هجری شمسی بالغ بر 79 پرونده سرمایه گذاری خارجی به ارزش دو میلیارد و 215 میلیون دلار در این بخش به تصویب رسید.

این در حالی است که سرمایه گذاری چین به شرکت های کوچک و متوسط ​​محدود می شود و عمدتاً در پروژه هایی که به چین صادر می شود سرمایه گذاری کرده است. به گفته مقامات چینی از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون 185 میلیون دلار در 25 پروژه شامل 21 پروژه صنعتی، دو پروژه معدنی، یک پروژه خدماتی و یک پروژه کشاورزی سرمایه گذاری کرده اند.

آمارهای فوق حاکی از آن است که روسیه و چین علیرغم امضای قراردادهای 25 ساله، سرمایه گذاری پایداری در ایران نداشته اند و خدمات آنها وابسته به وجوه حاصل از فروش نفت ایران است که در حساب های چین موجود است. این در حالی است که قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF بیش از هر عامل دیگری مانع از جذب سرمایه های خارجی حتی از چین و روسیه شده است.

پیامدهای درگیری شخصی جلیلی و روحانی بر سر منافع ملی/FATF چگونه سفره مردم را کم کرد؟

سفره های مردم کوچک می شود بدون تایید FATF

عدم تصویب FATF در حالی که در دولت سیزدهم، معاهده امنیتی شانگهای که پروتکل های سخت گیرانه تری نسبت به FATF داشت در مجلس دوازدهم انقلاب تصویب و تصویب شد.

ناظران سیاسی معتقدند تصویب FATF می تواند خطرات سرمایه گذاری خارجی در ایران را کاهش دهد و درهای ایران را برای جذب سرمایه خارجی باز کند. اما اکنون که ایران همراه با کره شمالی در لیست سیاه FATF قرار دارد، سرمایه گذاری هر دولت یا شرکت خارجی در ایران با مانع بزرگی به نام FATF روبرو است. این در حالی است که حتی شرکت‌های چینی که روابط دوستانه با ایران دارند، ریسک سرمایه‌گذاری در ایران را نپذیرفتند و در بارزترین نمونه، زمانی که علی رضا زاکانی قرارداد خرید خودرو و اتوبوس با چین را امضا کرد، هزینه سرمایه گذاری در ایران افزایش یافت در این قرارداد مقرر شده بود که درآمد حاصل از فروش نفت ایران و پول های ممنوعه در چین جمع آوری شود.

به گفته کارشناسان روابط بین الملل، گروه ویژه اقدام مالی یک سازمان غیردولتی است که برای تدوین و تقویت سیاست ها و استانداردهای مبارزه با جرایم مالی از جمله پولشویی و تامین مالی تروریسم فعالیت می کند.

FATF یک سازمان غیردولتی است که سیاست ها و استانداردهایی را برای مبارزه با جرایم مالی طراحی و ترویج می کند. این استانداردها پولشویی، تامین مالی تروریسم و ​​سایر تهدیدات سیستم مالی بین المللی را هدف قرار می دهند.

تعداد زیادی از سازمان های بین المللی به عنوان ناظر در FATF شرکت می کنند. این سازمان ها عبارتند از صندوق بین المللی پول (IMF)، سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD)، بانک جهانی و اینترپل.

کشورهایی که وضعیت غیرهمکاری با این سازمان را دارند در لیست سیاه قرار دارند. در حال حاضر علاوه بر ایران، دو کشور کره شمالی و کوبا نیز در این فهرست قرار دارند. ایران برای اولین بار در سال 2009 در این فهرست قرار گرفت.

در سال 2015 و پس از امضای توافق هسته ای، این وضعیت متوقف شد.

کشورهایی که به عنوان پناهگاه های امن برای حمایت از تامین مالی تروریسم و ​​پولشویی شناخته می شوند نیز در لیست خاکستری FATF قرار دارند. گنجاندن این کشورها در این لیست به معنای هشدار در مورد احتمال قرار گرفتن آنها در لیست سیاه است.

پیامدهای درگیری شخصی جلیلی و روحانی بر سر منافع ملی/FATF چگونه سفره مردم را کم کرد؟

در آخرین گزارش FATF درباره ایران در فوریه 2016 (بهمن 1395) آمده است:

FATF نگرانی های ویژه و جدی در مورد عدم موفقیت ایران در رسیدگی به خطرات تامین مالی تروریسم و ​​در نتیجه تهدید جدی یکپارچگی سیستم مالی بین المللی دارد موسسات مالی خود توجه ویژه ای به روابط و معاملات تجاری با ایران و شرکت های تجاری ایران داشته باشند، علاوه بر گسترش اقدامات امنیتی، FATF بیانیه سال 2009 خود را تکرار می کند که از اعضا و نهادهای تصمیم گیرنده خواسته است تا اقدامات متقابل موثری را اتخاذ کنند. از بخش های مالی خود در برابر خطرات پولشویی و تامین مالی تروریسم در ایران محافظت کنند.

FATF از نهادهای تصمیم گیرنده می خواهد که از روابط نمایندگی که برای دور زدن یا فرار از این اقدامات متقابل استفاده می شود و همچنین اقدامات مربوط به تکنیک های کاهش ریسک محافظت کنند و درخواست می کند زمانی که موسسات مالی ایرانی مایل به ایجاد شعب در کشورهای دیگر هستند، با در نظر گرفتن امکان و ضرورت تامین مالی تروریسم و ​​با توجه به تداوم تهدید تامین مالی تروریسم در ایران، نهادهای تصمیم گیرنده باید علاوه بر اقداماتی که قبلا در خصوص مقابله با پولشویی و تامین مالی تروریسم انجام شده است، اقدامات تکمیلی و تشدید اقدامات جاری را نیز مد نظر قرار دهند باید فوراً، هدفمند و به موقع حل و فصل شود، به‌ویژه تأمین مالی تروریسم و ​​انجام معاملات مشکوک در قوانین آن جرم محسوب می‌شود. اگر ایران نتواند گام های مهمی در رژیم مبارزه با تامین مالی تروریسم بردارد، FATF مجدداً در جولای 2016 از اعضای خود می خواهد که اقدامات پیشگیرانه موثرتر و سخت گیرانه تری را در دستور کار قرار دهند.

چرا همکاری با FATF مهم است؟

توصیه های گروه ویژه اقدام مالی (FATF) توسط بسیاری از کشورها جدی گرفته می شود. بنابراین اگر کشوری در فهرست خاکستری و سیاه FATF قرار گیرد، فرصت ادغام در سیستم بانکی جهانی را از دست خواهد داد. کاهش تحریم های تجاری و اقتصادی بین المللی توسط صندوق بین المللی پول، بانک جهانی، بانک توسعه آسیایی و البته سایر کشورها از دیگر پیامدهای قرار گرفتن در لیست سیاه و خاکستری است.

311213

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *