اخبار اخبار فرهنگی

چگونه تاکنون حتی یک زن هم صلاحیت کاندیداتوری ریاست‌جمهوری را نداشته است؟!

تبلیغات بنری

فهیمه نظری، مناقشه ای که هر چهار سال یک بار در انتخابات ریاست جمهوری ایران مطرح می شود، تفسیر کلمه سیاستمدار در قانون اساسی است که به نظر می رسد اعضای شورای نگهبان راه آسان تری را و بدون توضیح و با تفسیر این کلمه انتخاب کرده اند. “مرد” به معنای تحت اللفظی » به طور کلی، آنها ثبت نام کنندگان زن را حذف می کنند. این اتفاقی است که اخیراً در جریان چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با حذف ثبت نام زنان اصلاح طلب و اصولگرا تکرار شد. اگرچه این موضوع در میان سر و صدای رد و تایید صلاحیت های بحث برانگیز از بین رفت، اما به سرعت همه توجه ها به بحث و بحث درباره گواهی واجد شرایط معطوف شد و کمی از ماجرا فاصله گرفتیم، اما به نظر می رسد نپرداختن به آن شکلی است. فرار از مسئولیت

در این دوره چهار زن: خانم ها حمیده زرآبادی، رفعت بیات، هاجر شانرانی و زهرا الهیان از نمایندگان دوره های مختلف شورای اسلامی برای کاندیداتوری ریاست جمهوری ثبت نام کردند که همگی رد شدند! دوره ای که انتظار می رفت حداقل یک زن بسته به شرایط کشور واجد شرایط باشد. فراموش نکنیم که اصولگرایان با اعزام تعداد کمی از بانوان گروه خود می خواستند نشان دهند که این دوره با دوره های دیگر متفاوت است و به بانوان اجازه حضور دادند! غافل از اینکه این حوزه در تاریخ انتخابات ریاست جمهوری ایران سابقه طولانی دارد.

شاید ثبت نام زنان در انتخابات ریاست جمهوری ایران بیشترین پیوند را با نام مرحوم اعظم طالقانی داشته باشد. زنی با حضور در وزارت کشور در دوره های مختلف ریاست جمهوری و ثبت نام برای کاندیداتوری ریاست جمهوری، نادرست بودن تعبیر اعضای شورای نگهبان از واژه «سیاستمدار» را اثبات کرد. دو سال قبل از مرگش، آخرین بار همراه واکر در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به وزارت کشور رفت.

دوران جنجالی

یکی از دوره های جنجالی ثبت نام عزم طالقانی و سایر زنان برای نامزدی ریاست جمهوری، نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بود. در این دور ۸۹ زن ثبت نام کردند که اعظم طالقانی دبیرکل جامعه زنان انقلاب اسلامی و مهرنگز مرفوتی و رفعت بیات دو نماینده مجلس از سرشناس ترین آنها بودند.

اعظم طالقانی در روز پنجشنبه 31 اردیبهشت 1393 پس از ثبت رسمی، بررسی گزارش های مجلس خبرگان رهبری، بررسی قانون اساسی و نظرات علما در خصوص مفهوم سیاستمدار را مبنا قرار داد. و فعالیت خود را متمرکز کرد و گفت: از آنجایی که شورا نمی خواهد حقوق نیمی را رعایت کند، اگر جمعیت کشور پاسخ مثبت دهند، مشروعیت او زیر سوال می رود. (روزنامه الاقبال، 24 مه 2004، ص 2)

اما همانطور که انتظار می رفت همه آنها رد صلاحیت شدند و هر کدام به صورت جداگانه به محرومیت خود اعتراض کردند.

اعظم طالقانی با اعتراض به محرومیت خود گفت: تصمیمی که امروز اجرا می شود نتیجه بحث و بررسی های امروز و فردا نیست… شورای نگهبان با این اقدام خواست و آرمان بخش بزرگی از مردم ایران را نادیده گرفته است. …» (اقبال، خرداد 3 84، ص 3).

مهرانگیز مروتی همچنین از شورای نگهبان خواست تا دلایل استعفای خود را اعلام کند و گفت: اگر شورای نگهبان به دنبال یک شخصیت سیاسی است، بنده سیاسی هستم، زیرا چندین دوره نماینده مجلس بودم و فعالیت داشتم. سایر موارد نیز… رای شورای نگهبان باعث کاهش سقف می شود: «با این حذف گسترده که صورت می گیرد، معتقد نیستم که مردم در انتخابات مشارکت حداکثری داشته باشند.»

رفعت بیات با اعتراض به کنار گذاشتن خود گفت: اگر شرایط من از 6 نفر اعلام شده بیشتر نباشد، قطعاً کمتر از آن ها نیست، اما آقای کروبی و هاشمی رفسنجانی نیز از این میان حذف شده اند. انقلاب، صرف نظر از برنامه‌هایی که خواهند داشت.»

تحصن زنان در اعتراض به محرومیت زنان

اعتراض به حذف زنان از دور نهم انتخابات ریاست جمهوری تنها به اعتراضات جداگانه سه زن فوق الذکر محدود نشد، بلکه چند روز بعد (چهارشنبه 20 خرداد 1383) گروهی از زنان فعال اجتماعی. نیز اعتراض کرد. در اعتراض به حذف نامزدهای زن انتخابات ریاست جمهوری از سوی شورای نگهبان، تحصن در مقابل نهاد ریاست جمهوری آغاز شد. در این تحصن عظام طالقانی، مرضیه مرتضی، شمس لاهیجانی، شادی صدر و فاطمه رقعی با برافراشتن بنرهایی که بر روی آنها نوشته شده بود «حذف زنان یعنی خشونت علیه زنان» و «ما به اقدامات شورای نگهبان در حذف نامزدهای زن اعتراض کردند». انجام دادن.” من انتخابات مردانه را قبول ندارم.»

معترضان همچنین با صدور بیانیه ای به خودداری از نامزدی زنان برای ریاست جمهوری اعتراض کردند. در این بیانیه آمده است:

شورای نگهبان بار دیگر در عمل با حذف 89 کاندیدای زن ریاست جمهوری نشان داد که زنان در ایران با تعبیر کلمه «مرد» در اصل 95 قانون اساسی از حق نامزدی در پست ریاست جمهوری محروم هستند. بر اساس این تفسیر، زنان از توانایی ها و فرصت های قانونی برای حضور در این مسئولیت اجرایی محروم شده اند و با وجود اعتراض های مکرر فعالان جنبش زنان به این تبعیض آشکار، شورای نگهبان حاضر به ارائه تفسیر مناسبی از دوران نبود. بر اساس انکار بار جنسی این کلمه، ما شرکت کنندگان در این تحصن اعلام می کنیم که تا زمانی که نیمی از مردم از حق کاندیداتوری برای ریاست جمهوری محروم هستند، بنابراین نمی توان انتظار مشارکت حداکثری از سوی زنان را داشت. (یکسان)

بیانیه اعتراضی مصطفی معین

مصطفی معین، کاندیدای اصلاح طلب که ابتدا توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شد و بعداً با حکم رهبری احراز صلاحیت شد، نیز به حذف زنان در نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اعتراض کرد. وی با صدور بیانیه ای تعبیر شورای نگهبان مبنی بر سلب حق برابری زنان از مسئولیت ریاست جمهوری را مغایر با عدالت جنسیتی دانست و بر حمایت از اعتراض فعالان جنبش زنان تاکید کرد: با توجه به شایستگی هایی که امروز زنان ایرانی در زمینه های مختلف دارند. وی با ابراز تاسف عمیق از کنار گذاشته شدن زنان مسلمانی که برای نهمین دوره ریاست جمهوری داوطلب شدند، گفت: «تا زنان ایرانی بتوانند در صورت کسب امتیاز در بالاترین سطوح مدیریتی کشور ایفای نقش کنند. رای مردم.»

بیانیه جمعیت زنان انقلاب اسلامی

جامعه زنان انقلاب اسلامی نیز با صدور بیانیه ای نسبت به محرومیت زنان از صلاحیت اعتراض خود را به شرح زیر اعلام کرد:

«انتخابات نهمین دوره ریاست جمهوری با حذف و حذف همه نامزدهای زن توسط شورای نگهبان، بار دیگر مهر تاییدی بر وضعیت جنسیتی در این سطح از مشارکت سیاسی برای نیمی از جمعیت ایران داده است اعتراض فعالان فمینیست به سلب حق رای نامزدهای زن از این دوره از انتخابات ریاست جمهوری، بر اساس تعبیر شورای نگهبان از واژه مرد دینی و سیاسی، اعلام می کنیم که از آنجایی که اصول شرع اساساً شرط مرد بودن در مقام ریاست جمهوری را پیش بینی کرده است. و مبنای آن انتخاب وکیل با عنوان است، بنابراین برای تصدی ریاست زن مانع فقهی ندارد. (یکسان)

پس از 19 سال هنوز در به همان پاشنه می چرخد ​​و تعبیر اعضای شورای نگهبان از عبارت «سیاستمدار» تغییری نکرده است! حال باید از اعضای شورای نگهبان پرسید: آیا این تعبیر از عبارت «سیاستمدار» حقوق نیمی از مردم را نادیده نمی گیرد؟ آیا آنها فکر می کنند که این نیمه غفلت شده از مرد پست تر است؟ مگر خداوند در قرآن نگفته است: «وَ أَنْفَقُکُمْ بِاللَّهِ وَ خَفَکُمْ» (حجرات: 13)؟! چطور طی 46 سال حتی یک زن هم صلاحیت نامزدی ریاست جمهوری پیدا نشد؟!

23259

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *