علی السلیمی: همه ما داستان هایی از تجربه خشم یا افراد عصبانی در فروشگاه ها، ماشین ها، محل کار، بیمارستان ها و ادارات داریم. گزارش اخیر گالوپ در مورد احساسات جهانی نشان داد که 23 درصد از مردم هر روز احساس عصبانیت می کنند.
اگر شما هم یکی از این افراد هستید، باید بدانید که تنها نیستید. ما معمولاً فکر می کنیم که خشم ما ناشی از اتفاقاتی است که در اطراف ما می گذرد. رانندگان، مشتریان و مشتریان بد ما را عصبانی میکنند، یا اینطور فکر میکنیم. خشم یکی از عواطف اساسی انسان است و در بسیاری از موارد، به عنوان مثال زمانی که مرزها و حقوق ما تضییع می شود، خشم کارکرد تطبیقی دارد. با این حال، اغلب دلیل واقعی احساس عصبانیت ما به خاطر باورهایی است که در مورد دیگران داریم. ما احساس می کنیم که دنیا باید آنگونه باشد که ما دوست داریم و مردم باید منصفانه با ما رفتار کنند. خشم ناسالم ناشی از رویدادهای زندگی نیست، بلکه ناشی از باورهای انعطاف ناپذیر و سفت و سخت ماست.
چگونه خشم را کنترل کنیم
مدیریت موثر خشم با تشخیص تفاوت بین احساسات منفی سالم و ناسالم آغاز می شود. خشم پاسخی تطبیقی به بی عدالتی و نقض مرزها است. اگر داستانی در مورد کودک آزاری شنیده باشید، احتمالا عصبانی می شوید. در این صورت خشم پاسخی سالم به بی عدالتی است و به ما انگیزه و نیرو می دهد تا از افراد بی گناه محافظت کنیم. احساسات ناسالم خشم به ما کمک نمی کند با واقعیت روبرو شویم و به اهداف خود برسیم. سه باور غیرمنطقی می تواند باعث خشم ناسازگار در ما شود:
1- کمال گرایی شخصی: همیشه باید خوب و درست رفتار کنم
2- پذیرش اجتماعی: دیگران همیشه باید منصفانه و مهربانانه با من رفتار کنند.
3- آسایش و عدالت: من باید به آنچه می خواهم برسم و این وحشتناک است اگر به آنچه می خواهم نرسم و بدبخت خواهم شد.
چیزی که این باورها را غیرمنطقی می کند این است که با واقعیت زندگی مطابقت ندارد و برای کنترل خشم باید این باورها را در خودمان کنترل و تغییر دهیم.
چگونه افراد عصبانی را مدیریت کنیم؟
اکثر ما در خانواده، محل کار یا به طور کلی در تعاملات روزانه خود ممکن است با افرادی روبرو شویم که از عصبانیت مزمن رنج می برند. مدیریت خشم آنها یک چالش جدی است. فردی که به طور مداوم و مزمن احساس عصبانیت می کند ممکن است رویدادهای منفی دوران کودکی را تجربه کرده باشد که در آن احساس ناامنی و پذیرفته نشدن کرده است که باعث آسیب پذیری و عصبانیت مزمن شده است. این افراد درگیر باورهای غیرمنطقی هستند که در بالا رخ داد. سه اصل کلی وجود دارد که می تواند در مدیریت این افراد موثر باشد.
1- همدلی: با ناراحتی و رنج فرد همدلی کنید و سعی کنید علت رفتار او را بررسی کنید.
2- توجه: سعی کنید به او توجه کنید و از او بخواهید به شما بگوید که چه اتفاقی در حال رخ دادن است به گونه ای که شما واقعاً می خواهید حرف های او را بشنوید.
3- احترام گذاشتن: ریشه بدبختی آنها میل به احترام است. سعی کنید به نگرانی های آنها احترام بگذارید.
به طور کلی، درک ریشه های عصبانیت دیگران به ما کمک می کند آن را بهتر مدیریت کنیم و این به معنای دست کشیدن از حقوق خود نیست زیرا در درازمدت خشم آنها را تقویت می کند.
منبع: روانشناسی امروز
بیشتر بخوانید: 4 نکته ای که باید قبل از مصرف داروهای روانپزشکی در نظر بگیرید
khabaronline به نقل از رابو