به گزارش بارنا. این واقعیت که اتومبیل های جدید اغلب بزرگتر و سنگین تر از مدل های قبلی خود هستند چیز جدیدی نیست. خودروسازان معمولاً از قوانین ایمنی سختتر و نیاز به فناوری بیشتر در کابینهای جادار به عنوان دلیل اصلی افزایش وزن یاد میکنند. با این حال، ما هنوز از اینکه وزن برخی خودروها با تغییر نسل اضافه می شود، شگفت زده هستیم. نمونه جدیدی از این روند، آئودی S5 است که جایگزین مدل های قدیمی S4 سدان و S5 Sportback شده است.
مشخصات فنی و افزایش وزن
اگرچه آئودی S5 در ماه جولای عرضه شد، اما مشخصات فنی کامل آن تا همین اواخر در دسترس نبود. اکنون می دانیم که نسخه اروپایی این خودرو 1950 کیلوگرم (4299 پوند) وزن دارد. این 155 کیلوگرم (342 پوند) سنگین تر از S4 قدیمی بازار اروپا است که به طرز عجیبی با موتور دیزلی عرضه می شد.
اما جالب ترین نکته تفاوت وزن نسخه آمریکایی با مدل های قدیمی است. مدل S4 بنزینی موجود در ایالات متحده تنها 1760 کیلوگرم (3880 پوند) وزن دارد که 190 کیلوگرم (419 پوند) سبک تر از S5 جدید است.
این افزایش وزن نه تنی نشان دهنده تغییرات فنی و فناوری است، اما موضوعی است که بر عملکرد و مصرف سوخت نیز تأثیر می گذارد. آئودی S5 نمونه ای از چالش هایی است که خودروسازان در سازگاری با نیازهای مدرن و مقررات سختگیرانه با آن مواجه هستند.
افزایش وزن آئودی S5; تغییرات ساختاری و مدل های مختلف
آئودی S5 دیگر به عنوان یک سدان در دسترس نیست و اکنون فقط به عنوان یک هاچ بک در دسترس است. به همین دلیل، برخی معتقدند مقایسه منصفانهتر، مقایسه مدل جدید با S5 Sportback قبلی است. اما حتی در این مقایسه، وزن مدل جدید 375 پوند (170 کیلوگرم) بیشتر از نسل قبلی مدل پنج در است.
اگر این کافی به نظر نمی رسد، آئودی همچنین نسخه دیگری از S5 را به عنوان استیشن واگن، البته برای بازارهای خارج از ایالات متحده، ارائه می دهد. وزن آن 1965 کیلوگرم (4332 پوند) است و از مدل هاچ بک سنگین تر است.
وزن بیشتر در نسخه های هیبریدی
نکته جالبتر این است که نسخه های پلاگین هیبریدی (PHEV) S5 هنوز معرفی نشده اند، اما انتظار می رود این مدل ها به دلیل باتری های سنگین تر و امکان موتور شش سیلندر وزن بیشتری داشته باشند. افزایش وزن ناشی از فناوری های هیبریدی می تواند چالش بزرگی برای مهندسان آئودی از نظر حفظ عملکرد و کارایی باشد.
با افزایش وزن و تغییرات ساختاری، آئودی S5 چالشی را برای خودروسازانی ایجاد میکند که باید با افزودن فناوریهای مدرن، رعایت قوانین زیستمحیطی و حفظ عملکرد پویای خودرو تعادل برقرار کنند.
سنگین ترین خودروهای این دسته; آئودی در مقایسه با رقبا
اگرچه وزن آئودی S5 به میزان قابل توجهی افزایش یافته است، اما مدل هایی با وزن بیشتر در این کلاس از خودروها وجود دارد. به عنوان مثال، مرسدس AMG C63 هیبریدی که در اروپا به فروش می رسد، در نسخه سدان 2111 کیلوگرم (4654 پوند) و در نسخه استیشن تا 2145 کیلوگرم (4729 پوند) وزن دارد. این در حالی است که این خودرو به جای V6 یا V8 از یک موتور کوچک 2 لیتری چهار سیلندر استفاده می کند.
در مقایسه با BMW
انتقادات به بی ام و M5 سنگین وزن ممکن است کمی تند به نظر برسد، حتی اگر متعلق به کلاس بالاتری باشد. اما اگر نگاهی به مدل M3 بیندازیم، مشخص می شود که این خودرو نسبت به رقبا بسیار سبک تر است. سنگین ترین نسخه M3، مدل Station Touring، تنها 1865 کیلوگرم (4111 پوند) وزن دارد که در مقایسه با سایر خودروهای این کلاس، وزن مناسبی است.
آینده آئودی با مدل های هیبریدی
آئودی همچنین احتمالا نسخه هیبریدی RS5 را ارائه خواهد کرد که انتظار می رود با استفاده از موتور شش سیلندر و باتری های سنگین وزن بیشتری داشته باشد. این افزایش وزن نتیجه مستقیم مقررات سختگیرانهتر آلایندگی است که همه خودروسازان را ملزم به استفاده از فناوریهای پیشرفتهتر میکند.
با تمام این توضیحات به نظر می رسد افزایش وزن خودروهای این رده روندی اجتناب ناپذیر است و چالش اصلی سازندگان حفظ عملکرد بالا و تجربه رانندگی رضایت بخشی در کنار فناوری های روز است.
انتهای پیام/