اخبار اخبار فرهنگی

آشنایی با معنی دیو در شاهنامه تاریخ خانه سازی و شهرسازی در ایران بر اساس شاهنامه

تبلیغات بنری


به گزارش خبرگزاری الخبر آنلاین به نقل از خانه اندیشمندان علوم انسانی، نشست ماهانه شاهنامه شناسی تخصصی با حضور اساتید، صاحب نظران و شاهنامه پژوهان به همت مؤسسه فرهنگی بزرگمهر الحکیم برگزار شد. به سرپرستی و مدیریت دکتر محمد رسولی (دنیای شاهنامه) با بررسی آغاز جنگ ایران و توران و همچنین تاریخ خانه سازی و شهرسازی در ایران بر اساس شاهنامه در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد. و معلوم شد که مردم ایران از سپیده دم یک نوع خانه سازی را در دوران Qmart می شناسند و سپس به تدریج تنوع و کیفیت آن افزایش یافت. تا جایی که این هنر در زمان جمشید به اوج خود رسید.
اما دکتر هوشنگ تیلی در ابتدای این گفت و گو با اشاره به «دیو و شیاطین چیست و کیست» در شاهنامه گفت: عبارت «دیو» در واقع به خدا اشاره دارد، زیرا در طول تاریخ چندین هزار نفر بوده است. سال ها، شیطان به معنای خدا داد همانطور که هنوز در برخی از کشورها (از جمله فرانسه، هند و غیره) وجود دارد، این کلمه با کمی تفاوت در تلفظ به معنای “خدا” است.
وی گفت: ایرانیان معتقد بودند (و هنوز هم هستند) که همه دانش و علم نزد خداست و از این رو در شاهنامه می خوانیم که «دربار به ایرانیان (انسان ها) خط و خط و خط آموخت».
در ادامه دکتر محمد رسولی نویسنده کتاب «نگاهی نو به شاهنامه» می گوید: «اینکه طهمورت را در شاهنامه می خوانیم «مهر دربار را با سحر» می خوانیم، حکایت از پیشرفت علم و پیشرفت دارد. ” معرفت، زیرا جادو در لغت به معنای درمان، درایت، دانش است و فنون و ترفندهایی دارد. در اینجا مردم ایران با پیشرفت خود آموختند که چگونه دانش و اسرار علم، قوانین هستی، فیزیک و شیمی را کشف کنند. این توانایی و موفقیت در کنار اعتقاد به اینکه همه معرفت نزد خداست، دلیلی است که در شاهنامه می خوانیم «به خسرو ننویسد» و می خوانیم که ثامورت «به وسیله جادو از او دو فایده گرفته است. ”
این شاهنامه افزود: شاید مهمترین راز در این بیت باشد
“من دو تا از آنها را با طلسم مهر و موم کردم – و دیگری آنها را با یک عصا پایین نگه داشتم.”
از این رو با تسلط بر علم و دانش تا می توانستند امور را پیش می بردند و در جایی که علم به آنها نمی رسید با مقاومت و استواری و امکانات مادی زندگی را اداره می کردند.

منوچهر پیشوا در این نشست به پژوهش های خود در زمینه تاریخ معماری به ویژه هنر طاق اشاره کرد و گفت: متأسفانه شاهدیم که بسیاری از هنرهای معماری دوران اشکانیان به ساسانیان نسبت داده شده است.
در ادامه این نشست به نکته مهم یعنی «ایجاد چرخ ارابه» در شاهنامه که ایرانیان از آغاز کار منوچهر داشته اند و جناب آقای جعفر سید موسوی فعال فرهنگی اشاره شد. و محقق در شاهنامه در این باره آمده است: در برخی از آثار باستانی و مساجد باستانی به طور مشخص از مسجد یزد تصویر مدور و مدور مهر را ترسیم کرده اند. این نشان می دهد که تصویر این چرخ که شبیه صلیب شکسته معروف است هیچ ربطی به حزب نازی آلمان ندارد و از دیرباز وجود داشته و نشانه ای ایرانی است.
این نشست با حضور علاقه مندان به شاهنامه، مسعود جهنما، شاهنامه پژوه، فعال فرهنگی و حقوقدان، زهرا کلسرخی و بانو احمدی از شاهنامه پژوهان همراه بود و به ارائه مسائل و نظریات خود درباره شاهنامه پرداختند.
شایان ذکر است که نشست های تخصصی پژوهشی شاهنامه بیش از دو سال است که در پایان هر ماه در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار می شود.

22057

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *