آشنایی با یحیی السنوار رهبر جدید حماس؛ مغز متفکر فلسطینی‌ها کیست؟
اخبار اخبار جهان

آشنایی با یحیی السنوار رهبر جدید حماس؛ مغز متفکر فلسطینی‌ها کیست؟

تبلیغات بنری


رسول السلیمی: جنبش حماس روز سه شنبه اعلام کرد که یحیی سنوار، یکی از رهبران حملات هفتم اکتبر به اسرائیل را به عنوان رهبر شاخه سیاسی خود انتخاب کرده است. این گروه در بیانیه ای تایید کرد: انتخاب برادر یحیی السنوار از قلب غزه محاصره شده و او در خط مقدم جبهه مقاومت و در میان مردمش زیر آوار و محاصره و کشتار و گرسنگی قرار دارد و بار دیگر تأیید می کند که اهداف “شکست دادن دشمن با کشتن رهبرانی است که او به دنبال آن است.”

سینوار، تحت تعقیب ترین مرد اسرائیل، جانشین اسماعیل هنیه می شود که هفته گذشته توسط اسرائیل در تهران ترور شد. سینوار که از سال 2017 ریاست حماس در غزه را برعهده داشت، مدتهاست طراح استراتژی نظامی حماس در غزه محسوب می شود. اما او اکنون جایگزین اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی سابق این گروه و نقطه تماس اصلی در مذاکرات غیرمستقیم آتش بس با اسرائیل خواهد شد.

انتخاب وی برای رهبری دفتر سیاسی این گروه در حالی صورت می گیرد که خاورمیانه خود را برای پاسخگویی به ترور اسماعیل هنیه و فؤاد شکر، ایران و محور مقاومت از جمله حماس، حزب الله لبنان و حوثی ها در یمن آماده می کند. حمله اسرائیل

برای سال‌ها، رهبران شاخه سیاسی حماس معمولاً در خارج از غزه یا کرانه باختری تحت اشغال اسرائیل مستقر بودند و به توسعه ساختار قدرت حماس کمک کردند. از سال 2007 تا آغاز جنگ سال گذشته، حماس بر غزه حکومت می کرد و قدرت نظامی آن در آنجا متمرکز است.

ناظران سیاسی می گویند که انتخاب یحیی سنوار به عنوان جانشین هنیه شکاف بین تصمیمات نظامی و سیاسی را پر می کند. علاوه بر این، بعید به نظر می رسد که او بتواند غزه را ترک کند، زیرا ارتش اسرائیل همچنان او را شکار می کند و ترور سینوار را دنبال می کند.

سینوار که در محله ای فقیرنشین در شهر خان یونس در جنوب نوار غزه به دنیا آمد، در دهه 1980 به حماس پیوست. او در سال 2011 به همراه بیش از 1000 اسیر فلسطینی دیگر در ازای آزادی یک سرباز اسرائیلی که در دست حماس بود آزاد شد. او در دهه 1980 به عنوان مشاور شیخ احمد یاسین، بنیانگذار جنبش حماس، به شهرت رسید.

سینوار به ساخت شاخه نظامی حماس، گردان های القسام کمک کرد و بعداً وظیفه رهبری یک آژانس امنیت داخلی به نام المجد را بر عهده گرفت، که وظیفه آن را از بین بردن فلسطینیان مظنون به همکاری با اسرائیل بود.

تحلیلگران می گویند که هنیه به عنوان چهره دیپلماتیک حماس در خارج از کشور خدمت می کرد، در حالی که سنوار عملیات زمینی را کنترل می کرد و روابط نزدیکی با شاخه نظامی حماس داشت.

فواد خافش، تحلیلگر سیاسی فلسطینی نزدیک به حماس، گفت که ترویج سنوار برای رهبری سیاسی “یک تصمیم نمادین است که نشان می دهد حماس از ایدئولوژی سنوار حمایت می کند.”

آشنایی با یحیی سنوار، رهبر جدید حماس؛  مغز متفکر فلسطینی ها کیست؟

اسامه حمدان، سخنگوی حماس، در مصاحبه با الجزیره گفت که سنوار به اتفاق آرا انتخاب شد و او را «همه اعضای جنبش پذیرفته‌اند». وی گفت که هنوز برای بحث در مورد تأثیر انتخاب وی بر مذاکرات آتش بس زود است، اما تاکید کرد که وضعیت مذاکرات تغییر چندانی نخواهد داشت. حمدان تائید کرد: مذاکرات توسط رهبری مدیریت شد و السنوار همیشه حضور داشت.

تحلیلگران بر این باورند که جایگزینی او با سینوار، که از زمان حمله 7 اکتبر تا حد زیادی نامرئی بوده است، نشان دهنده مرکزیت غزه در بینش سیاسی جنبش است. سنوار در داخل حماس که رهبری در غزه را در دستور کار خود دارد به جایگاهی تأثیرگذار رسیده است. این تحلیلگران می گویند که انتخاب سینوار به عنوان رهبر جنبش، پویایی جنبش مستقر در غزه را افزایش می دهد.

در عین حال، تحلیلگران غربی می گویند که یحیی سنوار بسیار انعطاف پذیرتر است و مذاکره با او دشوارتر خواهد بود. در چنین شرایطی، این احتمال که ادامه مبارزه در غزه جایگزین هرگونه مذاکره برای تبادل اسرا یا پایان جنگ شود، قویتر از همیشه خواهد بود.

311213

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *