اخبار اخبار عمومی

آمار جمعیت ایران اعلام شد/ ۹۱ میلیون درست بود؟

تبلیغات بنری


به گزارش رابو، محمد جواد محمودی رئیس پژوهشکده جمعیت در نشستی خبری در خصوص آخرین تحولات جمعیتی کشور ضمن اعلام برخی آمارهای جهانی منتشر شده از سوی سازمان ملل در حوزه جمعیت گفت: بر اساس این گزارش. بر اساس آخرین گزارش سازمان ملل متحد، جمعیت جهان در سال 2023، حدود 8 میلیارد و 91 میلیون نفر از جمله حدود 4 میلیارد و 69 میلیون مرد و 4 میلیارد و 22 میلیون زن وجود دارد. یعنی از هر 1000 تولد، 512 مرد و 488 زن وجود دارد. طبق آمار سازمان ملل، سالانه به طور متوسط ​​70 میلیون نفر به جمعیت جهان اضافه می شود.

مهر در بیانیه ای نوشت: وی افزود: به طور کلی و بر اساس آمار سال 2023 سالانه حدود 132 میلیون نفر شامل 61 میلیون قربانی و نرخ باروری در جهان 2.25 است. اما نرخ باروری در کشور ما به 1.6 رسیده است و پیش بینی می شود در برنامه هفتم توسعه به 2.5 برسد. میانگین سن باروری زنان در جهان 28.2 سال و متوسط ​​امید به زندگی در جهان 73.2 سال است. مرگ و میر مردان سالانه 33 میلیون و زنان 28 میلیون نفر تخمین زده می شود که دلیل آن امید به زندگی طولانی زنان است. بنابراین زنانه شدن سالمندی در حوزه جمعیت یک دغدغه است.

محمودی در خصوص شاخص های پایایی آمارها گفت: داده های جمعیتی اطلاعات حیاتی را برای استفاده در برنامه توسعه فراهم می کند، بنابراین صحت و پایایی این اطلاعات مهم است. در ایران معمولاً این اطلاعات را از سازمان ثبت احوال یا از طریق سرشماری یا طرح های آماری مرکز آمار به دست می آوریم. این نوع طرح آماری هر 10 سال یکبار بر اساس استانداردهای سازمان ها یا کنفرانس های بین المللی با حضور کارشناسان آماری بررسی می شود. در سرشماری نفوس سوالات استاندارد شده تا بتوانیم آمار ایران را با دنیا مقایسه کنیم.

جمعیت ایران 85 میلیون نفر است نه 91 میلیون!

رئیس پژوهشکده جمعیت کشور تصریح کرد: برای پیش‌بینی و برآورد جمعیت یک کشور، تعداد جمعیت به‌دست‌آمده از سرشماری سالانه و تعداد نرخ باروری و همچنین امید به زندگی در آن کشور در نظر گرفته می‌شود. ضروری است تا بتوان جمعیت را در سالهای بعد درست و نزدیک به واقعیت تخمین زد.

وی افزود: جمعیت ایران بر اساس سرشماری جمعیت سال 1394 حدود 79 میلیون نفر بوده که بر اساس این جمعیت 79 میلیون نفری و نرخ باروری 1.6 درصد است و میانگین امید به زندگی در ایران 76 سال است و جمعیت کشور امسال حدود 86 میلیون نفر است. در همین حال برخی نهادهای خارجی وابسته به سازمان ملل جمعیت ایران را حدود 91 میلیون نفر اعلام کردند. علاوه بر این، در چند سال گذشته، سالانه حدود 600000 نفر به جمعیت ما اضافه شده است.

اشتباه در اعلامیه نرخ باروری سازمان ملل

وی با تاکید بر اینکه سازمان ملل معمولاً اعدادی را برای نرخ باروری، امید به زندگی و پایه سالانه از خود کشورها می گیرد و محمودی گفت: با مقایسه جمعیت در سال های مختلف اعلام شده از سوی سازمان ملل با اطلاعات مرکز آمار کشور. ، تفاوت بین اعداد از 2010 تا 2018 بسیار کم است و از چند صد هزار نفر فراتر نمی رود. اما از سال 2018 نرخ باروری در کشور ما 2.15 اعلام شده است و این رقم مبنای محاسبات سازمان ملل است. این در حالی است که مرکز سرشماری در سال ۱۳۹۵ همزمان با سرشماری سال ۱۳۹۴ نرخ باروری را به ۲.۰۱ رساند.

وی افزود: پس از اعتراض پژوهشکده جمعیت و ارسال نامه به سازمان ملل، این نرخ مورد بازنگری قرار گرفت و خود سازمان ملل نیز نرخ باروری را در سال 2022 1.77 اعلام کرد، اما پیش از آن همواره به اشتباه نرخ باروری ایران بالاتر از این نرخ مشاهده می شد. از 2. بنابراین، سازمان ملل متحد جمعیت را برای سال 1402 91 میلیون نفر اعلام کرد، در حالی که مرکز آمار ایران جمعیت کشور را 85 میلیون نفر تخمین زد.

رئیس پژوهشکده جمعیت کشور دلیل این تفاوت آماری را ناشی از عدد نادرست 2.15 به عنوان نرخ باروری در سال 1394 دانست و اظهار داشت: این عدد نادرست باعث شد برآورد جمعیت در سال های آینده نادرست باشد. . خطا و عدد سال پایه هر سال کمی بیشتر از واقعیت است و از سال 2016 در آمار سازمان ملل بین 3 تا 5 میلیون نفر تفاوت وجود دارد. اصلاح عدد نرخ باروری در سال 2022 نمی تواند آمار درستی بدهد زیرا عدد سال پایه از سال 95 اشتباه بوده است، به عبارت دیگر عدد سال پایه ما در سال 1394 حدود 79 میلیون نفر بوده است اما 83 میلیون در نظر گرفته شده است.

وی همچنین گفت: این اشتباه سازمان ملل را بر آن داشت تا با وجود اعلام نرخ باروری 1.77 پس از اعتراض ایران، جمعیت ما را 91 میلیون نفر اعلام کند، یعنی اختلاف 6 میلیون نفر.

تفاوت آمار ربطی به تعداد شهروندان ایران ندارد

محمودی در خصوص برخی اظهارات مبنی بر ربط این تفاوت به تعداد اتباع افغانستان در کشور گفت: مبنای این تفاوت آماری صرفاً اعلام نرخ اشتباه باروری در سال 1394 است و هر ساله کشور ما حدود 40 تا 50 هزار شناسنامه صادر می کند. دارای گواهینامه اتباع افغانستان که در ایران متولد شده اند. یعنی از هر میلیون تولد در کشور فقط حدود 50 هزار نفر افغان هستند. این آمار در نهایت ظرف ده سال 500 هزار نفر به کشور اضافه خواهد شد. بنابراین نمی توانیم اختلاف 6 میلیونی آمار سازمان ملل و مرکز سرشماری را به حضور شهروندان مرتبط کنیم.

وی تاکید کرد: با توجه به این حادثه در گزارش‌های مختلف سازمان ملل، انتظار داریم مرکز آمار به‌عنوان نهاد حامی، تحقیقات تخصصی‌تری درباره این حادثه انجام دهد و موضوع به‌طور مناسب به معاونت اقتصادی و اجتماعی ارائه شود. امور اجتماعی در بخش جمعیت سازمان ملل متحد و پیگیری تا حصول نتیجه.

2.jpg

– اعلام آمار نادرست از کانال های غیر رسمی کشور به سازمان ملل متحد

آل محمودی با اشاره به اینکه در سال 1389 جمعیت ما حدود 75 میلیون نفر اعلام شد، گفت: نرخ باروری ما در آن سال 1.79 بود که رهبر انقلاب در همان زمان از این وضعیت ابراز نگرانی کردند. در سال 1391 نرخ باروری در کشور ما را 1.89 اعلام کردند، نه 1.79، بنابراین گزارش قبلی را رد کردند و گفتند به جمعیتی بالغ بر 151 میلیون نفر خواهیم رسید.

وی افزود: با اعتراض به این نرخ باروری، اعداد سازمان ملل تغییر کرد. اما در سال 2016، آنها دوباره نرخ باروری اشتباه سازمان ملل را 2.15 گزارش کردند و دوباره اعداد را تغییر دادند. اصلاحی برای گزارش نادرست نرخ باروری سازمان ملل در مورد نرخ باروری اعمال شد، اما ارقام محاسبه شده برای سال پایه را اصلاح نکرد، بنابراین نتایج نادرست همچنان ادامه داشت. در واقع جمعیت ایران در سال 1394 بر اساس 83 میلیون نفر 79 میلیون نفر بوده است و امروز به اشتباه جمعیت ایران را 91 میلیون نفر اعلام کردند.

المحمودی خاطرنشان کرد: روش های پیش بینی جمعیت بر پایه های مستحکم، پیش فرض های غلط و آمارهای غلطی است که از مجاری غیر رسمی به سازمان ملل رسیده است و بنابراین نمی توان از نسخه استاندارد سازمان ملل به عنوان معیاری برای اقدامات مسئولان استفاده کرد.

233217

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *