اخبار اخبار اقتصادی

آمار هولناک مشاور پزشکیان از فرار سرمایه/ در تحریم می‌شود زنده ماند اما نمی‌شود زندگی کرد

تبلیغات بنری


حاج میرزایی با حضور در کافه الخبر رابو به تشریح وضعیت پیش روی شکور پرداخت و تاکید کرد: آیا می شود در جزیره ای بسته زندگی کرد که هیچ ارتباطی با دنیا نداشته باشد؟ مردم آنجا روز به روز گرسنه تر، فقیرتر، خشن تر و مستأصل تر می شوند. این بدان معنی است که شما می توانید زنده بمانید، اما نمی توانید زندگی کنید. همانطور که در 12 سال گذشته از شروع تحریم ها در سال 91 هر روز فقیرتر می شویم و هر روز امیدمان کم می شود و چشم اندازی برای ما وجود ندارد. البته در مقطعی مذاکراتی صورت گرفت، برجام شکل گرفت و حداقل 4 سال فضای نسبتا خوبی شکل گرفت. ما نتایج آن را نیز دیده ایم. مانند کاهش تورم به 8 درصد و متوسط ​​رشد اقتصادی حدود 5 درصد، احساس امیدواری، از سرگیری سرمایه گذاری خارجی، راه اندازی پروژه های سرمایه گذاری در بخش خصوصی و دولتی و راه اندازی پروژه های زیربنایی. ما همه این موارد را پشت سر گذاشته‌ایم، اما با بازگشت تحریم‌ها، سیل بسیار سریع‌تری از اثرات تحریم‌ها را شاهد بودیم.

مشاور اقتصادی پزشکان کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: حقیقت این است که طی 12 سال گذشته درآمد ارزی ما از 120 میلیارد دلار به حدود 40 میلیارد دلار رسیده است. البته در سال‌های اخیر کانال‌های صادرات نفت تا حدودی باز شده است، نه به این دلیل که ما خیلی موفق بوده‌ایم، بلکه به این دلیل که شرایط جهانی پس از جنگ روسیه و اوکراین در حوزه تامین انرژی، شرایط جهانی پس از جنگ بین روسیه و اوکراین بوده است. خیلی نگران کننده نیست. اما به چه قیمتی!؟ رسما اعلام کردند که 30 درصد کمتر از قیمت رقابتی در بازار ایران است. از سوی دیگر، بازگرداندن آن پول معمولاً با کارمزد 3 تا 5 درصد همراه بود. اما بازگشتی که باید منحصراً از دولت و توسط شرکت های خاص یا از طریق صندوق های اعتباری صورت گیرد که ریسک بسیار بزرگ و فساد بزرگی ایجاد می کند.

وی افزود: تقریباً هر آنچه که امروز می بینیم مانند تخریب ناگهانی بورس از همین شرایط نشات می گیرد. در سه سال گذشته ارزش دلاری بازار سهام از حدود 400 دلار به 150 میلیارد دلار رسیده است که حدود یک سوم افزایش یافته است. از طرفی چون نتوانستیم یا نخواستیم تحریم را برداریم، ارز به قیمت پایه تبدیل شد و این قیمت پایه تورم را تقریبا دو برابر کرد و همین پایه باعث شد با جهش های ناگهانی ارز مواجه شویم. در مورد آن دسته از کالاهایی که فکر می کردند ربطی به ارز ندارند، مانند مرغ، گوشت و غیره، جهش های عجیب و غریب 8 برابری پیدا کردند. قیمت ها 800 درصد افزایش یافت.

میرزایی تصریح کرد: بدترین چیز این است که با این ممنوعیت و این سازوکار که در نتیجه ممنوعیت شکل گرفت، با هجوم سرمایه زیادی مواجه شدیم. به طوری که تقریباً 10 تا 20 میلیارد دلار خروج سرمایه در هر سال اتفاق می افتد. به دلیل این مکانیسم های اعتماد و ناامیدی است که سرمایه گذاران خطرپذیر هیچ چشم اندازی نداشتند. طبق گزارشات رسمی در سال 1402 هجری قمری حدود 20 میلیارد دلار ارز از ایران خارج شد و در تراز تجاری حدود 17 میلیارد دلار کسری داشتیم و این رقم نسبت به سال قبل تقریباً 3.5 برابر شد. زمانی که 5 میلیارد بود. دلار

وی گفت: از سوی دیگر تحریم ها در 12 سال گذشته حداقل 30 درصد از سفره و قدرت خرید مردم کاسته و طبقه متوسط ​​به هم ریخته است. همچنین گروه‌هایی از خانواده‌ها به‌ویژه خانواده‌های روستایی و خانواده‌هایی که در بخش رسمی کار نمی‌کنند، یعنی کارگر رسمی یا کارمند هیچ نهاد دولتی یا نیمه‌دولتی نیستند، قدرت خرید خود را بسیار بیشتر از سایرین کاهش داده‌اند.

وی ادامه داد: گفتم در شرایط تحریم شاهد یک مرگ تدریجی هستیم که بخشی از آن این است که ارتباط ما با تمام مسیرها و کریدورهای تجاری بین المللی که از اطراف کشورمان می گذرد قطع شده و به چاله ای تبدیل شده ایم که مالک آن نیستیم. . هیچکدام از اینها کریدورهای تجاری و مالی مؤثری در جهان نیستند. ما به عضویت برخی سازمان‌ها و توافق‌های بین‌المللی مانند بریکس و شانگهای درآمده‌ایم که تقریباً همه آنها نتیجه تلاش‌های دیپلماتیک دولت قبل بود. مثال زدن. ما یک قرارداد تجاری با اوراسیا داریم که تعرفه ها را کاهش داده و تعدیل می کند، اما تجارت ما با اوراسیا به سختی 1.5 میلیارد دلار است.

وی گفت: مشکل اصلی این است که امروز گروهی هستند که می گویند ما همچنان از تحریم دوری می کنیم و همچنان می خواهیم در اقتصاد تحریمی زندگی کنیم. راه حل آنها این است که ما با افغانستان، ترکمنستان، روسیه سر و کار داریم، پلت فرم خودروسازی روسی را وارد می کنیم و آنها در مورد فضا صحبت می کنند. در اوج، صادرات ما به کل اوراسیا به سختی بالغ بر 1.5 میلیارد دلار بود. بعد می گویند می خواهیم 11 میلیارد دلار به ترکمنستان و روسیه صادر کنیم. به تعبیر مرحوم ترکان این حرف ها نشان می دهد که اعداد را نمی فهمند و نمی دانند 11 میلیارد دلار یعنی چه؟ اگر 11 میلیارد دلار صیفی جات فقط برای بازار خصوصی داشته باشیم، کل صادرات کشاورزی ما چقدر خواهد بود؟

223223

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *