آیا این گیاه تخریب‌ناپذیر می‌تواند مریخ را سکونت‌پذیر کند؟
اخبار اخبار تکنولوژی

آیا این گیاه تخریب‌ناپذیر می‌تواند مریخ را سکونت‌پذیر کند؟

تبلیغات بنری


غزل زیاری: دانشمندان اخیراً یک جلبک تقریباً نابود نشدنی کشف کرده اند که می تواند از انفجار گاما و سرمای نیتروژن مایع جان سالم به در ببرد و این کشف ممکن است کلید استعمار مریخ باشد.

این خزه که در برخی از بیابان های کره زمین یافت می شود، از شرایط سخت زندگی از جمله یخ زدگی، کمبود آب و حتی 1000 برابر تشعشعاتی که منجر به مرگ انسان می شود، جان سالم به در برده است.

نام علمی خزه صحرا Syntrichia caninervis است و در محیط های شدید در سراسر زمین، از صحرای موهاوی آمریکا تا قطب جنوب یافت می شود. این دو مکان ویژگی های کاملا متفاوتی دارند و بنابراین مکان های عجیبی برای یافتن یک گیاه هستند و به گفته دانشمندان رشد این خزه کوچک مقاوم در هر دو محیط بسیار عجیب است.

تهاجم به مریخ

کشف چنین جلبک های مقاومی منجر به این سوال شد که آیا این نوع جلبک های فوق مقاوم می توانند شرایطی را برای زندگی در مریخ فراهم کنند یا خیر؟ برای پاسخ به این سوال، تعدادی از دانشمندان تحقیقات عمیق تری را برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این نوع جلبک و انعطاف پذیری آن آغاز کرده اند.

آیا این گیاه نابود نشدنی می تواند مریخ را قابل سکونت کند؟

اعضای این تیم جلبک‌هایی را از صحرای قربان تونگهوت در شمال چین جمع‌آوری کردند و برای شروع آزمایش‌ها آن را به طور کامل در هوا خشک کردند.

به تدریج خزه ها پژمرده و سیاه شدند. نکته عجیب و هیجان انگیز اینجاست که جلبک که با شروع فرآیند آبرسانی 99 درصد خشک شده بود، تنها پس از 20 ثانیه به سبزی اولیه خود بازگشت و تنها پس از دو دقیقه توانایی آن در فتوسنتز به 100 درصد رسید.

سپس دانشمندان خزه را در نیتروژن مایع در دمای منفی 196 درجه سانتیگراد به مدت 30 روز غوطه ور کردند و پس از خارج کردن خزه از این شرایط، خزه همچنان قادر به بازیابی و رشد شاخه های جدید بود. بنابراین، دانشمندان تخمین زدند که این جلبک ها می توانند حداقل پنج سال در دمای زیر 80 درجه سانتیگراد زنده بمانند.

آیا این گیاه نابود نشدنی می تواند مریخ را قابل سکونت کند؟

این انعطاف‌پذیری، این جلبک‌ها را به کاندیدای اصلی برای استفاده در دوره تهاجم مریخ تبدیل می‌کند. به ویژه این خزه می تواند در محیطی با 4000 درجه تابش یونیزان بدون هیچ مشکلی زنده بماند.

این در حالی است که تنها 4 درجه از این تابش دوز کشنده برای انسان محسوب می شود. بنابراین، جای تعجب است که این جلبک ها می توانند در شرایطی 1000 برابر سخت تر از آن هایی که برای انسان کشنده هستند زنده بمانند. باید منتظر ماند و دید که این جلبک ها تا چه حد می توانند به دانشمندان در زندگی در مریخ کمک کنند.

منبع: بجر

54321

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *