اخبار اخبار جهان

آینده سیاست خارجی ایران و خاورمیانه با سعید جلیلی چگونه بود؟

تبلیغات بنری


رسول السلیمی: با پایان انتخابات ریاست جمهوری در ایران و پیروزی مسعود مزاکیان، اکنون می توان تصویر واقعی و نزدیک تری از هر دو نامزد دریافت کرد. تحلیلگران روابط بین الملل یکی از دلایل شکست سعید جلیلی را نگرانی و ترس جامعه ایران از افزایش تنش میان ایران و کشورهای جهان می دانند. تصویر و تصویری که حاصل حداقل 12 سال سیاسی کاری سعید جلیلی در شورای عالی امنیت ملی و برجسته ترین تصویر از وی در دوران دبیری وی در این شورا در دولت نهم و دهم بود که منجر به گران ترین تصمیمات علیه جمهوری اسلامی بنابراین شناخت ریشه های اندیشه جلیلی می تواند منجر به پیش بینی فعالیت و خط مشی وی در صورت پیروزی در انتخابات شود. به عبارت دیگر، در این تحلیل به این سوال پاسخ خواهیم داد: اگر سعید جلیلی در انتخابات ریاست جمهوری ایران پیروز شود، سیاست خارجی جمهوری اسلامی در خاورمیانه چگونه تغییر خواهد کرد؟

سعید جلیلی از پایان نامه کارشناسی ارشد خود که تقریباً انتزاعی از آرمان های او در سیاست خارجی بود، بر اساس تفسیری از وقایع اولیه اسلام و تصمیمات پیامبر(ص) دفاع کرد. جلیلی در این پایان نامه با عنوان سیاست خارجی پیامبر اعظم (ص) در صفحه 133 آن، هدف غایی پیامبر در سیاست خارجی را «حاکمیت اسلام» در سراسر جهان بیان می‌کند. مبنای تأمین «جاودانگی» را پیامبر در رأس اسلام تشکیل داد و در سیاست خارجی از راهبردهایی در قالب برنامه ریزی استفاده کرد.

تعبیر جلیلی از جنگ های پیامبر او را به این نتیجه می رساند که «جنگ مقدمه صلح است». در صفحه 129 این نامه می‌گوید: «پیامبر برای سلام و احوالپرسی به منطقه آمد، بنابراین باید از یک سو با دشمن برخورد می‌کرد تا از هرگونه سنگی جلوگیری کند. در راه صلح پرتاب می کرد و از سوی دیگر باید از موضعی قوی و برتر با موضوع برخورد می کرد تا علاوه بر قرار دادن دشمن در صحنه سیاسی، صلح را تحمیل کند. برای ترساندن او از ارتش است!»

سعید جلیلی با این تعریف از اهداف و تفسیر پیامبر، «مذاکره» را ابزاری برای رساندن «پیام به مخالفان» ارزیابی می کند و در صفحه 83 نامه می نویسد: «پیامبر اگرچه در مذاکره شرکت می کند، اما از مذاکره استفاده می کند. به عنوان وسیله ای برای رساندن پیام خود به مخالفان، و همانطور که قبلاً اشاره کردیم، پیامبر هرگز نمی خواست از اصول منحرف شود.

اما گالیله از اصول نبوی چه نتیجه ای می گیرد؟ او به اصل توحید و ولایت و سبیل و عدالت و وفای به عهد و برقراری ارتباطات اشاره می کند و راهبرد جنگ را بر راهبرد صلح مقدم می داند. وی در راهبردهای جنگی که پیش نیاز صلح می‌داند، به «ایمان و توکل به خدا»، «اطاعت از اصول نظامی»، «دیپلماسی فعال»، «توافق با قدرت‌های بی‌طرف» و «خنثی‌سازی قدرت‌های مخالف» اشاره می‌کند. ” و بیان می کند. «مذاکره»، «ابتکار عمل»، «طراحی» و «استفاده از عوامل اقتصادی». جلیلی معتقد است بعد از جنگ، صلح آسان‌تر می‌شود و دیپلماسی و تهدید همزمان جنگ به صلح می‌انجامد. به این ترتیب جلیلی معتقد است که حکومت اسلام در جهان در دسترس است.

در همین راستا ناظران سیاسی می گویند که سیاست خارجی جلیلی در دولت چهاردهم حل مسئله تحریم نیست، بلکه استفاده از همه امکانات و ظرفیت های موجود کشور برای افزایش تنش با آمریکا در خاورمیانه خواهد بود. . ایجاد تنش، از طریق تقویت جبهه جنگ نیابتی و استراتژی «جنگ برای صلح». به عبارت دیگر، جلیلی بر اساس تفسیری که از اسلام دارد، با افزایش هزینه‌های نظامی در برابر دشمن که با توجه به شرایط کنونی آمریکا و اسرائیل مشخص می‌شود، سعی در کسب امتیازاتی در میدان جنگ دارد تا از آنها برای چانه‌زنی در جریان مذاکرات بهره‌برداری کند. . معامله ای که در نهایت به تقویت جبهه جنگ در کشورهای دوست ایران می انجامد.

در یک نمونه مهم، یکی از ایده های سعید جلیلی مبنی بر تبادل زندانیان سیاسی و امنیتی اروپایی و آمریکایی به عنوان کارت بازی سیاست خارجی در شورای عالی امنیت ملی بر اساس تعبیر وی از سیاست خارجی پیامبرانه پیگیری شد. در صفحه 120 نامه خود می‌گوید: «پیامبر با آزاد کردن اسیران دشمن در ازای پرداخت مبلغی از سوی بستگان اسرا، به تقویت بنیه مالی مسلمانان کمک کرد جلیلی در صفحه 119 نامه خود با بستن تنگه هرمز یا ناامن ساختن مسیرهای دریایی در دریای سرخ، از جمله فشارهای اقتصادی بود راه‌های تجاری قریش را ناامن می‌کردند و از دو جهت دشمن را مسدود می‌کردند.

تحلیل محتوای پایان نامه کارشناسی ارشد سعید جلیلی که با موضوع «سیاست خارجی پیامبر اسلام» نگاشته شده بود، این پیش بینی را در اختیار تحلیلگران قرار داد که در صورت پیروزی سعید جلیلی، سطح تنش در خاورمیانه افزایش چشمگیری خواهد داشت جبهه های مقاومت در افزایش یمن، فلسطین، عراق و سوریه و ادامه حمایت نظامی ایران از روسیه با هدف درگیر نگه داشتن آمریکا در جبهه اوکراین و تضعیف کمک های مالی و نظامی آمریکا به اسرائیل در خاورمیانه. . بنابراین می توان نتیجه گرفت که رفع تحریم ها در اولویت دولت نخواهد بود چرا که جلیلی در مناظره های تلویزیونی برنامه مشخصی برای این موضوع نداشت.

311213

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *