آیین پایانی پنجمین جشنواره بین المللی فیلم کوثر برگزار شد
اخبار اخبار فرهنگی

آیین پایانی پنجمین جشنواره بین المللی فیلم کوثر برگزار شد

تبلیغات بنری


به گزارش -، از روابط عمومی پنجمین جشنواره جهانی فیلم کوثر، در ابتدای این برنامه علاوه بر ارائه نمادین، بخشی از بیانات رهبر انقلاب در خصوص تبیین الگوی سوم، جمعی از بانوان ایرانی خطاب به همایش هفت هزار بانوی شهید ارائه شد.
سپس ناصر بخیدا دبیر پنجمین جشنواره در سخنانی کوتاه گفت: پنجمین جشنواره جهانی فیلم کوثر پس از پانزده سال وقفه با کمک علاقه مندان به این عرصه احیا شد. من و همکارانم راه درازی را طی کرده ایم تا این رویداد را زنده کنیم.
وی بیان کرد: در مدت تقریباً شش ماهه تشکیل اتاق فکر و برگزاری جلسات شورای سیاست گذاری به این نتیجه رسیدیم که بحث الگوی سوم زنان متمدن را در قالب سلسله نشست های فرهنگی و جلسات اتاق فکر ارائه کنیم. و به این ترتیب با تعدادی از دانشگاه‌ها، تعاملاتی بین دولت و بخش‌های مختلف سینمای کشور وجود داشت.
بخیدا با اشاره به اینکه در پنجمین جشنواره حدود 1200 اثر در بخش ملی و بین المللی به دست ما رسیده است، گفت: سعی کردیم از مقوله عفاف یا حجاب و عفاف غافل نشویم تا موضوع را با توجه به جایگاه جامعه ارزیابی کنیم. زنان. جمهوری اسلامی ما به موضوع مقاومت به ویژه غزه پرداختیم.

دبیر پنجمین جشنواره بین المللی فیلم کوثر خاطرنشان کرد: تلاش ما بر این بود که بتوانیم مجموعه ای از این دستاوردها را در قالب اکران روزانه برای جشنواره ارائه کنیم، اما با توجه به شهادت رئیس جمهور و برگزاری انتخابات این امر باعث شد. ممکن نیست. بسیاری از مطالب مرتبط با این جشنواره در رسانه های مختلف منعکس شده است. از تمامی دستگاه هایی که در این مدت به کمک ما آمدند و از این جشنواره حمایت کردند از جمله شهرداری تهران، سازمان سینمایی، موسسه عکس شهر، بنیاد شهید، بنیاد نشر ارزش های دفاع مقدس و … تشکر می کنم. در پایان از همکارانم که هفت ماه برای به ثمر رساندن این جشنواره زحمت کشیدند تشکر می کنم. از خانم فتحی در بنیاد نامزدی و تلاش آیت و سردار افشار که به تیم من برای برگزاری این جشنواره اعتماد کردند بسیار سپاسگزارم. سعی کردیم در این مدت جشنواره ای گرم و صمیمی داشته باشیم.
در ادامه این مراسم اختتامیه پنجمین رویداد بین المللی فیلم کوثر، جوایز بخش 135 سناریوی دوم در بخش ملی اهدا شد.
سپس دکتر الحسینی وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: از مسئولین این رویداد مهم جهانی تشکر می کنم. خیلی خوشحالم که این جشنواره از سر گرفته شده و امیدواریم ادامه داشته باشد.
وی افزود: نام این جشنواره برگرفته از قرآن کریم و سوره مبارکه الکوثر است و امیدواریم این رویداد با همت همه علاقمندان ادامه داشته باشد و شاهد دستاوردهای آن در آینده باشیم و خواهیم دید. آثار شگفت انگیزی را در مورد شأن، جایگاه و حقوق زنان در آینده ببینید. دکتر الحسینی گفت: در این موضوع نباید منفعل باشیم. از بدو ظهور اسلام و در عصر پیامبر، زنان با آن بیعت کردند و عهد کردند که وارد اسلام شوند. ما از ابتدا زن را موجودی سخاوتمند می شناختیم. اگر مردها خودشان را فدا می کنند به این دلیل است که در کنارشان زنانی هستند.
وی گفت: امسال شاهد بودید که نام اباعبدالله الحسین علیه السلام در بسیاری از کشورها به دلیل وجود زنی بزرگوار در کنار ایشان مطرح شد. زنانی در تاریخ و دوران مدرن وجود دارند که شایسته پرداختن به آنها هستند. هنرمندان عزیز در صورت کاوش می توانند موضوعات مهم و ویژه ای را بیابند و به جهانیان عرضه کنند.
دکتر حسینی در پایان سخنان خود گفت: از نهادهای مختلفی که در برگزاری این جشنواره نقش سازنده ای داشتند تشکر می کنم و امیدوارم این حرکت ادامه داشته باشد چرا که در این زمینه موارد زیادی قابل بحث است.
برای تکمیل این مراسم اعضای خانواده شهید آرمان علیوردی و شهید فیضه رحیمی روی صحنه حاضر شدند و از آنها تجلیل شد.
سپس زمان توزیع جوایز برای مستندهای کوتاه و بلند، علاوه بر فیلم های انیمیشن و موزیک ویدیو فرا رسید.

اختتامیه پنجمین جشنواره جهانی فیلم کوثر برگزار شد

در این گزارش آمده است: سپس دکتر انسیه الخزعلی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده طی سخنانی گفت: یاد و خاطره شهدای هیئت دولت را گرامی می داریم. رهبر معظم انقلاب مثال زدند که شاهزاده کبیر توانست در مدت کوتاهی تأثیرات شایسته ای بگذارد و شهید آیت الله رئیسی در سی و سه ماه عمر خود تأثیرات بسیار مثبتی در کشور و جامعه جهانی بر جای گذاشت. فعالیت و فعالیت موقعیت ایران را در سطح منطقه نیز تقویت کرد.
وی ادامه داد: شهید بزرگواری نقشه جدیدی کشید و نشان داد که کشورهای منطقه بدون حضور ایران نمی توانند تصمیم بگیرند. در شرایطی که خانواده، زن و جنسیت برای بسیاری از رسانه ها و شخصیت های معاصر به بازی تبدیل شده است و در این راستا در قالب جشنواره های مختلف برای ایجاد استانداردهای جدید و حذف معیارهای ارزشی برنامه ریزی می کنند.
الخزعلی یادآور شد: در چنین شرایطی هنرمندان و متخصصان وظایف مهمی دارند و رسانه های سینمایی که جوانان می توانند بهتر با آنها ارتباط برقرار کنند می توانند نقش بسیار مهمی را ایفا کنند. صحبت از زبان جوانان وظیفه سینمای متعهد و هنرمندان برجسته کشور است. دشمنان از بهترین ابزارها استفاده می کنند و همچنین این وظیفه هنرمندان است که از هنر برای رسیدن به اهداف عالی استفاده کنند.
الخزعلی در پایان سخنان خود گفت: امیدواریم با اقدام در حوزه رسانه بتوانیم گامی اساسی در شناسایی الگوی سوم زنان مسلمان ایرانی برداریم و شاهد مناسب، زیبا، موثر و امیدوار باشیم. جنبش ها در جهان حال هنرمندان باید در مقابل این موضوع قرار گیرند تا بتوانند با جریان سازی و گفت و گو پیرامون خانواده و ارائه الگوی سوم زن با برنامه ریزی و استفاده از اصول صحیح و زبان مناسب حرکتی موثر در جهان ایجاد کنند.
پس از آن دکتر قاضی زاده هاشمی رئیس و نایب رئیس سازمان شهدا گفت: جشنواره جهانی فیلم کوتثر، رویدادی برای پاسداشت مقام زن اسلامی است. بانو الزهرا را در الکوثر زن آرمانی نامیده اند، زیرا فضیلت این بانو موجب حیات و رشد جامعه بشری می شود.
وی افزود: تاریخ ایران مملو از زنانی است که با شجاعت و قامت خود باعث رشد و جهت دهی جامعه خود شدند. زنانی با پاکدامنی و پاکدامنی خود که تمام وجودشان را در قالب عشق به دیگران به کار گرفتند و کارآمدی خود را در میانه میدان به اثبات رساندند. نام های بزرگی چون آسیه (سلام الله علیها)، مریم (سلام الله علیها)، زینب (سلام الله علیها) و بالاتر از همه حضرت فاطمه در تاریخ اسلام وجود دارد و وقتی صحبت از همسران ایده آل می شود، می توان به آن اشاره کرد. این افراد و جایگاه خود را بالا می برند. برای آنها به عنوان الگو.
قاضی زاده هاشمی گفت: این شخصیت های بزرگ جنبه های مختلفی دارند و می توانند جامعه ما را هدایت کنند. موقعیت های انحرافی مانند آزادی زنان از طریق جریان ها به جامعه جهانی ارائه می شود و ما باید با آنها مقابله کنیم. در این سه سال که خادم خانواده ایثار و شهادت بودم، با زنان زیادی آشنا شدم که در نقش های مختلف زندگی آنها را می توان روایت کرد و از زنان موفق به شمار می روند.
وی تصریح کرد: قطعاً چنین زنانی در میان سایر اقشار جامعه نیز وجود دارند. در میان زنان، فعالان عمده اقتصادی، نخبگان، هنرمندان و ورزشکاران ذکر شده است و این نشان می دهد که یک زن فرهیخته می تواند مراحل رشد را طی کند و به پاکدامنی خود متمایز شود. وظیفه جامعه هنری ما است که در این زمینه روایت شود.
قاضی زاده هاشمی در پایان گفت: از بانیان این رویداد عمومی تشکر می کنم که با تمام توان این راه بسیار مهم را ادامه می دهند. ارزش این جشنواره محبوبیت آن است و امیدوارم این رویداد به حمایت از جنبش های هنری مستقل در جهان کمک کند، زیرا ارزش های انسانی زیادی در جهان وجود دارد. شهید کلیدی در آخرین حضور خود در سازمان ملل، بازگشت به ارزش های خانوادگی را مطرح کرد که با استقبال زیادی مواجه شد. چنین رویدادهایی را می توان از طریق جنبش های مردمی حمایت کرد.
همچنین جوایز بخش بین المللی پنجمین جشنواره فیلم کوثر توزیع شد و پس از آن فیلمی از پروانه معصومی، بازیگر سرشناس سینمای ایران که سال گذشته درگذشت، به نمایش درآمد خدمت مرحوم پروانه معصومی او با همت خود در برابر مردم و رهبر کشور سر تعظیم فرود آورد و به همین دلیل جایگاه او برای همیشه در دل ها باقی خواهد ماند.
پس از این بخش و در بخش پایانی جشنواره جوایزی از بخش‌های سینمای ایران به برندگان اهدا شد.
بنیاد «آیات ایثار و تلاش» با همکاری شهرداری تهران، موسسه عکس شهر، سازمان امور سینمایی، بنیاد شهید، معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران پنجمین دوره جشنواره بین المللی فیلمکوتسار به سرپرستی ناصر بخیده برگزار شد.

5757

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *