اخبار اخبار سیاسی

احمد خرم: مشکلات اقتصادی مردم را فیتیله‌پیچ کرده‌ است /باید به پزشکیان کمک کنیم نه اینکه بیرون گود بگوییم لنگش کن!

تبلیغات بنری


نیلوفر مولای: از زمانی که دولت مسعود پزشکیان به مجلس معرفی شد تا امروز که وزرای او در وزارتخانه ها شروع به کار کردند، انتقاد از دولت او از گوشه و کنار سیاسی اعم از اصلاح طلبان و حتی برخی از رفقای او شنیده می شود. حامیان در روزهای انتخابات در این جریان بودند اما این روزها زبان به انتقادات تند باز کردند که حتی با واکنش چهره های سرشناس این فراکسیون همراه شد و عباس عبدی در نامه ای به سید محمد خاتمی از این انتقادات گلایه کرد.

در همین رابطه احمد خرم، فعال سیاسی اصلاح طلب و وزیر راه در دولت اصلاحات با اشاره به این انتقادات به – گفت: «آقای مجیکیان به میدان آمد و دستش را دراز کرد تا بیاید و آیا باید دستش را بفشاریم و به او کمک کنیم یا بیرون از گودال بایستیم و بگوییم: «باید به او کمک کنیم و اجازه ندهند دست بالاست و می توان گفت ما آمدیم و پیشنهاد دادیم، اما شما توجه نکردید و به فکر مردم و آبروی کشور نیستید و فقط به فکر خودتان هستید.»

وی درباره تقاضاهای سهام از سوی دولت نیز گفت: اکنون زمان تقاضای سهام نیست، اکنون زمان رسیدگی به مسائل اقتصادی است که مردم را گیج کرده است با عشق و حل مسائل و مشکلات.»

مشروح گفتگو با احمد خرم وزیر راه و ترابری دولت اصلاحات را در رابو می خوانید.

*******

* آقا خرم! اگرچه تصمیم آقای مزیکیان برای حضور در انتخابات فردی و نه تشکیلاتی بود، اما در انتخابات مورد حمایت گروه های مختلف اصلاح طلبان قرار گرفت. امروز می بینیم که برخی انتقادات از سوی اصلاح طلبان و جبهه اصلاحات شامل حال وی می شود از دیدگاه شما منشأ این انتقادات چیست و آیا می توان گفت به دلیل دولت تنظیم شده از سوی رئیس جمهور است؟ در مورد اجماع ملی؟

اساس اتفاقی که افتاده بحث است و افرادی که جذب نهضت شدند، حضور پیدا کردند و از آن مطلع شدند بحث دیگری است.

آنچه می خواهم بگویم این است که فرصت تصحیح یک فرصت طلایی است که تکرار شدنی نیست و باید از آن به خوبی استفاده کرد و قابل نقد نیست. آقای پزشکیان هم دانشگاهی من بود و من 50 سال است که با ایشان رفیق هستم. تیم هایی در شاخه های مختلف اقتصاد باید به کاهش سرعت آن کمک کنند و این حوزه ای است که باید از متخصصان، کارشناسان و مدیران مجرب کمک گرفت که در برنامه آن دیده می شود و مورد استفاده آنها قرار می گیرد.

کمیته های راهبردی همچنان پابرجا هستند و نظرات کارشناسی و اداری را ارائه می کنند

به جای انتقاد ترجیح می دهم برای حل مشکلات پیشنهاد و راهکار ارائه کنم. من پیشنهادی را به شما تقدیم می کنم که ممکن است موثر باشد همانطور که می دانید کمیته هایی برای انتخاب وزرا تشکیل شده است. قبلا کمیته های راهبردی وجود داشت، اما وقتی وزیر انتخاب می شد و به وزارتخانه معرفی می شد، کمیته تعطیل می شد. پیشنهاد من به دست اندرکاران آقای مزیکیان این است که کمیته را حفظ کنند و اعضای کمیته نظرات کارشناسی و اداری را در مورد وزیر ارائه کنند. تصمیمات. تهیه گزارش ماهانه عملکرد وزارتخانه و ارائه آن به رئیس جمهور، معاون اول و وزیر ذیصلاح. در حالی که این کار حیاتی است، پشتیبانی نیز می کند.

دیگر زمان درخواست سهم از دولت نیست

* به نظر شما می توان گفت بخشی از انتقاداتی که این روزها از سوی اصلاح طلبان به آقای مزیکیان و دولت او وارد می شود به دلیل سهمیه بندی هایی است که در زمان تشکیل دولت مطرح شد اما نتوانستند سهمی بگیرند. از دولت؟

ممکن است اینطور باشد، اما اکنون زمان آن نیست که به دنبال سهام باشیم و زمان آن است که به مسائل اقتصادی که مردم را سردرگم کرده است، بپردازیم. الان مثل اول انقلاب وقت کار با عشق و حل مسائل و مشکلات است. امروز هر کدام از ما به جای سهم خواهی بگوییم سهم من در ایجاد اشتغال چیست؟ سهم من در رفاه و رشد اقتصادی چیست؟

مهم این است که با بررسی هایی که انجام دادم متوجه شدم 43 منبع تامین مالی توسعه در جمهوری اسلامی وجود دارد که از این تعداد فقط 6 تا 7 منبع استفاده می شود و بقیه منابع فراموش شده یا در جیب داخلی قرار گرفته است. و پول خارجی دزدها

از نظر اقتصادی، ما یک کشور شکست خورده، یک دولت غنی و فقیر هستیم

با وجود امکاناتی که داریم نباید حتی یک نفر بیکار داشته باشیم. ما یک کشور ثروتمند و فقیر شده ایم، از نظر منابع و معادن چهارمین کشور هستیم، از نظر نفت، گاز و تیتانیوم اولین کشور هستیم و از نظر منابع در بین 5 کشور برتر دنیا هستیم. ثروت طبیعی و گردشگری تاریخی برای کشوری با چنین سرمایه ای، داشتن یک فرد بیکار و فقیر سخت است. ما کشوری بسیار ثروتمند با سرمایه های فراوان، اما نیازمند و از نظر اقتصادی ناموفق هستیم.

تا کی می خواهیم نقد کنیم و یقه همدیگر را بگیریم؟

باید وارد میدان کار، تلاش، تفکر و یافتن راه حل های علمی برای حل مشکلات شویم. تا کی می خواهیم نقد کنیم و یقه همدیگر را بگیریم؟ باید کسانی را که مغرض و یا بی اطلاع از نیروهای زحمتکش و موثر نظام هستند، همراهی کرد. یقه کسی که دستش را در جیب خانه ملا می گذارد باید گرفت. من چند روز پیش شنیدم که یکی از سازمان های نظامی با یکی از نمایندگان مجلس قرارداد مشاوره بسته است و مثلاً باید جلوی این گونه موارد را گرفت.

اگر بتوانند حمایت مالی کنند، باید برای همه مفید باشد. باید فضا را باز کنیم تا هرکسی می تواند سازه ای طراحی کند و راه حل های عملی برای حل مشکلات ارائه دهد، بیاید و کار کند و دستمزد معقول بگیرد. زمان رسیدگی به این مسائل فرا رسیده است.

تیم اقتصادی دولت به تنهایی نمی تواند مشکلات را حل کند

* به نظر شما تیم اقتصادی دولت توانایی حل مشکلات اقتصادی موجود را دارد؟

این تیم به تنهایی نمی تواند این کار را انجام دهد. باید از تمام قوای فکری روی اقتصاد کشور و تجربیات دنیا استفاده کنند. بستن درهای کشور و محدود کردن خود به دانش کنونی راه حل مشکل نیست. این گریه که همه چیز را می دانیم و می توانیم هر مشکلی را حل کنیم از غرور و تکبر سرچشمه می گیرد که کشور را به خاک می کشاند. ما باید از همه نیروهای داخلی و همه متفکران خارجی بهره ببریم و با راهکارهای علمی که ارائه می دهند مشکلات خود را حل کنیم.

پزشکیان گوش برای شنیدن انتقاد دارند

*آقای خرم، افرادی مانند آقایان عبدی و ابطحی در چند روز گذشته نسبت به رفتارهای تند برخی اصلاح طلبان از آقای مازیکیان هشدار داده اند که چقدر تذکرات آنها جدی و واقع بینانه است؟

وضعیت اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و… کشور و مشکلاتی که در کشور وجود دارد به تنهایی هشدار بزرگی بر لزوم دور هم جمع شدن و حل آن هاست. حالا آقای ماجیکیان آمد میدان و دستش را دراز کرد که بیاید به ما کمک کند، یا باید بیرون از گودال بایستیم و از او بخواهیم که لنگ باشد؟ ما باید به او کمک کنیم. اگر نشد و اجازه ندادند، می گوییم دست بالا را داریم و می توانیم بگوییم آمدیم پیشنهاد دادیم، اما شما توجه نکردید، به فکر مردم و آبرو نیستید. کشور، و شما فقط به فکر خودتان هستید.

این افراد برای کمک به صحنه آمده اند. بیکار نمی نشینند، فقط می زنند و انتقاد می کنند. آنها برای کمک به صحنه آمدند و اگر انتقادی داشته باشند، انتقادشان جلوی چشم ماست و فرقی نمی کند که از کدام گروه، فرقه و جریان سیاسی باشند. به نظر من اگر انتقاد سازنده، احساسی و دلسوزانه باشد، آقای مازیکیان گوش می کند. به میدان بیایند و کمک کنند و بدهند، اما اگر نکنند زبان آن که به کمک آمده دراز است.

او از دو وزیر انتقاد کرد اما این نشانه اختلاف نیست

* آیا تنوع بدنه اصلاح طلبان در مواجهه با دولت آقای مازیکیان را تایید می کنید؟

نظرات متفاوت است. من هم ممکن است از انتخاب دو وزیر انتقاد کنم که با انتقاد دیگران متفاوت است اما نشانه اختلاف نیست. آنها باید بنشینند و مسائل را با گفت و گو حل کنند. اشتباه کردن، ضربه زدن و تخریب دو مقوله متفاوت از حرف زدن برای حل مشکلات هستند.

خاتمی بعد از 20 سال همچنان در بین مردم نفوذ دارد

* آقای خرم، نقش رهبران اصلاح طلب به ویژه آقای خاتمی را در مدیریت فضا چگونه می بینید؟ پس از انتقادات شدیدی که به کابینه آقای مدشکیان وارد شد، ایشان با صدور بیانیه ای وارد این فضا شدند و اوضاع را آرام کردند. به نظر شما آقای خاتمی توانایی مدیریت فضای نقد را دارد؟

آقای خاتمی فردی با حسن نیت است. هر زمان که کشور دچار آشفتگی بحران می شود، عمیقا متاثر می شود و به این فکر می کند که برای حل مشکل چه کاری می تواند انجام دهد. همچنین آقای خاتمی علیرغم گذشت نزدیک به 20 سال از پایان مسئولیتش، همچنان در بین مردم نفوذ دارد و به دلسوزی و تفکر در راه حل های ثمربخش معروف است. ما باید از این فرصت و اعتمادی که مردم به خاتمی دارند استفاده کنیم و مردم را امیدوار کنیم. انسان با امید زندگی می کند.

عده ای دنبال پست و مقام و پول هستند و یقه نظام را گرفته اند و مفسده اند

نکته دیگری که می خواهم بگویم این است که عده ای دنبال پست و مقام و پول هستند و یقه نظام را گرفته اند و فساد هم می کنند و مردم را تخریب می کنند. نمونه های زیادی از این قبیل افراد در انتخابات و سازمان های مردم نهاد داریم. نسل های جدیدی که به این عرصه می آیند سرعت تولید و انتقال دانش آنها بسیار بالاست.

چه بخواهیم و چه نخواهیم، ​​نسل های تحصیل کرده و جدید در دو نسل آینده تمام مناصب حکومتی را به دست خواهند گرفت و شیوخ سیاست و اداره بالاخره باید بروند و همانطور که برخی حتی امروز رفته اند، بقیه خواهد رفت. آنها نیز خواهند رفت و قدرت های جدید، هوشمند، آشنا و مجهز به دانش و فناوری های نوظهور مانند فناوری اطلاعات، نانوتکنولوژی، بیوتکنولوژی و هوش مصنوعی به میدان می آیند و نمی توان بر آنها غلبه کرد یا از صحنه بیرون راند.

هرکسی که می خواهد در میدان بماند باید از نیروهای زبده استفاده کند. امیدواریم روزی برسد که در همه زمینه ها به دانش و فناوری های نوظهور مسلح شویم و از آنها برای حل مشکلات با سرعت نور، با بالاترین کیفیت و نازل ترین قیمت و ایجاد کارآفرینی در حوزه مدیریت و تخصص استفاده کنیم. از کشور

امیدوارم این تحولی که در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری رخ داد در راستای مصلحت مردم باشد. خداوند متعال در آیه 17 سوره رعد می فرماید: آنچه به صلاح مردم بود باقی می ماند و آنچه به صلاح مردم نیست باقی می ماند. به امید زنده ماندن.

27215

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *