ادعای تقلب و مهندسی در انتخابات ونزوئلا/ ۱۰ نکته درباره تنش‌های پساانتخاباتی
اخبار اخبار جهان

ادعای تقلب و مهندسی در انتخابات ونزوئلا/ ۱۰ نکته درباره تنش‌های پساانتخاباتی

تبلیغات بنری


مهسا مزدیحی: نیکلاس مادورو که در روزهای اخیر پرچم ونزوئلا را به دور خود پیچید و یک نمایش پیروزی عالی ارائه داد، گرفتار اعتراضات خیابانی شده است. تظاهرکنندگان با دست خالی یا با ظروف در دست به خیابان ها آمدند تا مخالفت خود را با انتخاب مجدد مادورو اعلام کنند. آنها بار اعلام نتایج بدست آمده توسط این مرد قوی را بر دوش نداشتند. 10 مورد در مورد وقایع ونزوئلا را اینجا بخوانید:

1- برخی از صحنه‌های اعتراضات خیابانی در ونزوئلا بیش از بقیه در شبکه‌های اجتماعی در روز سه‌شنبه مورد توجه قرار گرفت. اولین نشان می دهد که خیابان ها مملو از جمعیتی از تظاهرکنندگان است که به خیابان ها آمدند تا جانشین چاوز را از قدرت برکنار کنند. اما تصویر دوم کمی جدی تر است. مجسمه بزرگ فلزی مادورو در میدان شهر پاره شد. تصویر؛ آنها بسیار شبیه به آن تصاویر در عراق پس از سقوط صدام حسین یا در ایران پس از فرار محمدرضا پهلوی هستند. ونزوئلایی هایی که در مقابل مجسمه مادورو تظاهرات می کنند از خوشحالی فریاد می زنند و به پاهای خود بسته نشده اند.

2-ماریا ماچادو، زن نسبتا جوانی که رهبر اپوزیسیون محسوب می شود، در ماه های اخیر به کابوسی برای دولت ونزوئلا تبدیل شده است. او از رقیب مادورو، ادموندو گونزالس ۷۴ ساله حمایت کرد. پیروزی مجدد فرماندار در انتخابات اخیر ونزوئلا توسط رقیب وی، رای دهندگان وی و ماریا ماچادو رد شد. این گروه تاکنون موفق شده است صدها هزار نفر را در شهرهای مهم ونزوئلا در اعتراض به تقلب در انتخابات به خیابان ها بیاورد.

3- بر اساس گزارش یورونیوز از ونزوئلا، مخالفان مادورو روز دوشنبه اعلام کردند که بیش از 73 درصد آرا را به دست آورده اند که نشان دهنده بیش از شش میلیون رای برای گونزالس و تنها 2.7 میلیون رای برای مادورو بوده و ریخته شده است. به پول بر این اساس، هر دو خواستار تظاهرات بیشتر در سراسر کشور در روز سه شنبه شدند. تعداد زیاد تظاهرکنندگان در خیابان ها باعث شد که تحلیلگران خارجی نبینند که ادعاهای مخالفان ونزوئلا با واقعیت در تضاد است.

4- حتی قبل از اعلام نتایج انتخابات، 72 تن از اعضای ستاد انتخاباتی مخالفان از زمان آغاز رسمی مبارزات انتخاباتی در 13 تیرماه بازداشت شدند. با این حال، گونزالس شخصا از متهم کردن دولت مادورو یا صحبت در مورد آن با لحن تند تا زمان اعلام نتایج خودداری کرد.

5- آمریکا، شیلی و آرژانتین نتایج انتخابات را زیر سوال بردند. البته این اتفاق عجیبی نبود. این کشورها از مخالفان سنتی مادورو به شمار می روند و در انتخابات قبلی در مقابل مادورو ایستادند و در کنار رقیب جوان او قرار گرفتند. البته در آن انتخابات نیز با وجود اعتراض شدید به نتایج، در نهایت رقیب مجبور شد مخفیانه در ونزوئلا یا جایی خارج از این کشور زندگی کند و مادورو در قدرت باقی ماند. نیکاراگوئه، روسیه، چین، ایران، کوبا، هندوراس و بولیوی پیروزی مادورو را تبریک گفتند. این کشورها از نظر رویکرد سیاسی نزدیک به مادورو محسوب می شوند. برزیل و مکزیک اعلام کردند که تا زمان انتشار جزئیات نتایج و جدول بندی آرا صبر خواهند کرد.

6- اما آمار دولتی چه می گوید؟ معاون رئیس مجلس ملی ونزوئلا ادعای مخالفان را رد کرد و اعلام کرد که شمارش رسمی 80 درصد آرا نشان می دهد که مادورو با 51.2 درصد آرا پیشتاز است و ادموندو 44.2 درصد آرا را کسب کرده است.

9- ایلان ماسک نیز توییتر را به عنوان محلی برای حل مشکلات علیه مادورو انتخاب کرد. به طور طبیعی، او اکنون توییتر را با نام X اداره می کند و ویدئویی را منتشر کرده است که در آن مادورو به ایلان ماسک، که او را “دشمن قسم خورده” خود می نامد، اعلام جنگ می کند. مادورو در این ویدئو ادعا می کند که ایلان ماسک می خواهد با موشک های فضایی خود به ونزوئلا حمله کند در حالی که ماسک این سخنان را در مقاله ای توهین آمیز منتشر کرد و گفت که الاغ بیشتر از مادورو می داند.

10- بیش از هشت میلیون پناهنده در ونزوئلا وجود دارد که اکثر آنها در زمان دولت مادورو و پس از مرگ چاوز از کشور فرار کردند. هر بحران سیاسی در این کشور موجی از مهاجرت ونزوئلا را به همراه دارد. فقر، کمبود کالاهای اساسی، تورم بالا، فقدان آزادی های اجتماعی، فساد اقتصادی گسترده و… از جمله مشکلاتی است که ونزوئلا با آن دست و پنجه نرم می کند. برای کشورهای همسایه، ورود تعداد بیشتری از ونزوئلایی ها به معنای بحران اقتصادی گسترده تر است. به عنوان مثال، شیلی که اقتصاد چندان قوی ندارد، چندین بحران پناهجویان را متحمل شده است و پیروزی مادورو به معنای آغاز سومین دوره ریاست جمهوری شش ساله متوالی او و ادامه دولت چپ در کاراکاس است. به نظر می رسد حتی تلاش مادورو برای حل برخی مشکلات با آمریکا به منظور کنترل اوضاع اقتصادی، آنطور که باید، دل ونزوئلایی ها را به دست نیاورد و در بهترین حالت، بیش از 42 درصد از رای دهندگان تمایلی به ادامه کار ندارند. . در مسیر فعلی.

ادعای تقلب و مهندسی در انتخابات ونزوئلا/ 10 نکته درباره تنش های پس از انتخابات

11- مادورو در حال حاضر با اتهامات قاچاق مواد مخدر و فساد در ایالات متحده مواجه است و توسط دادگاه کیفری بین المللی به دلیل جنایات علیه بشریت تحت تحقیق است. اگر انتخابات به نفع او تمام نشود، احتمال دستگیری مادورو دور از ذهن به نظر نمی رسد. با این اوصاف، دلیل مخالفت او با ماندن به عنوان رئیس جمهور ونزوئلا، مصونیتی است که به او اعطا شده است.

12- مادورو کل ماجرا را توطئه ای علیه خود می داند. وی گفت که اپوزیسیون افراطی در یک ضدانقلاب خشن، فاشیستی و جنایتکار که شامل یک رشته تظاهرات خشونت آمیز در مناطق مختلف کشور می شود، برنامه ریزی کرده است که نتایج انتخابات را نادیده بگیرد. او متکی به ارتش ونزوئلا بود که تصاویر تانک های خود را در خیابان ها منتشر می کرد. تاکنون حداقل دو نفر در اعتراضات جان خود را از دست داده اند و ارتش از صبح روز سه شنبه در کنار دولت قرار گرفت. اما از ظهر امروز برخی از مقامات نظامی مواضع خود را زیر سوال بردند و برخی خود را در کنار مردم ونزوئلا می دانند.

311312

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *