اخبار اخبار اقتصادی

ارائه زودهنگام لایحه بودجه به چالش منطقه‌ای ارتباطی ندارد / من شدیدا از وزارت اقتصاد گله مند هستم

تبلیغات بنری


جواد مرشدی: براساس ماده 182 آیین‌نامه داخلی مجلس نمایندگان، لایحه بودجه دولت در 24 آذر هر سال تقدیم مجلس قانونگذاری می‌شود و دولت‌ها موظفند لایحه بودجه سال آینده را به مجلس تقدیم کنند.

فراموش نمی کنیم که در دولت دهم این تاریخ به کلی فراموش شد و آخرین لایحه بودجه دولت احمدی نژاد در 18 اسفند 90 به بهارستان رفت. یعنی 84 روز تاخیر. این لایحه آنقدر دیر به مجلس رسید که برای درآمدها و هزینه های ماه های اول سال 1398 تصویب لایحه شماره 312 ضروری بود که در آن زمان در 29 اسفند 1397 مجلس بودجه سه ماهه اول سال 1397 را تصویب کرد. همان سال برای درآمدها و هزینه های سه ماهه اول سال 1398. لایحه بودجه بهار 1398 تمدید و به تصویب رسید.

اما با روی کار آمدن دولت حسن روحانی پس از سال ها، لایحه لایحه بودجه در ۲۶ آذرماه به دلیل تعطیلات تنها با دو روز تاخیر تقدیم مجلس شد و اکنون این چهاردهمین دولت است که این لایحه را در 1 و 45 نوامبر. چند روز بعد آن را قبل از موعد مقرر در این آیین نامه به مجلس نمایندگان ارائه کرد.

این داکتر ضمن ارائه لایحه لایحه بودجه گفت: لایحه لایحه بودجه مطابق قانون اول آبان ماه و در نظام جدید تنظیم بودجه سنواتی تقدیم مجلس نمایندگان شد. این اقدام به مجلس زمان کافی برای بررسی بودجه می دهد و به وضوح برای سیستم بودجه کشور مفید است.

اینکه طرح لایحه بودجه پیش از این براساس قانون دولت چهاردهم بوده یا شرایط جنگ و تنش در منطقه، سوالی است که مطرح می شود. “https://www.khabaronline.ir/news/1975554/khabaronline” جعفر قدری نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس دوازدهم سوال کرد.

شرح این گفتگو را بخوانید:

دولت آقای دکتر حتی قبل از موعد مقرر پیش نویس قانون بودجه را به مجلس ارائه کرد.

معمولاً بودجه چند مرحله ای به مجلس ارجاع می شود و ابتدا مفاد آن ارائه می شود و کمیسیون ادغام 5 روز فرصت دارد تا کلیات آن را بررسی کند و اگر مجلس این کلیات را تصویب کند، کمیسیون ها به متخصص مراجعه می کنند و به آنها ارائه می شود. اینکه آقای پاشکیان لایحه لایحه بودجه را در این مرحله به مجلس ارائه کرده است، ربطی به مسائل منطقه ندارد و به هر حال تلاش دولت این است که حداقل نتواند بودجه را در مجلس به چالش بکشد. زودتر ارائه کنید از سوی دیگر، نخست وزیر بارها تاکید کرده است که من به برنامه پایبند هستم و این اقدام دولت را نیز به فال نیک می گیریم و امیدوارم دولت بتواند در مراحل دیگر نیز به وظایف خود به درستی عمل کند. .

آیا این بدان معناست که دولت به دلیل چالش های موجود منطقه ای این کار را انجام نداده است؟

نه، شرایط چالش های منطقه ای ربطی به این موضوع ندارد.

آیا این موضوع را مایه قوت دولت می دانید؟

بله، وقتی دولت کار خود را به موقع انجام می دهد، قدرت دولت را نشان می دهد.

با توجه به اینکه لایحه لایحه بودجه زودتر از چند سال گذشته در دولت های گذشته تقدیم مجلس شد و به گفته رئیس جمهور، مجلس فرصت بیشتری برای بررسی این قانون دارد، آیا فکر می کنید این بودجه تا پایان سال جاری تصویب شود. سال

بله باید قبل از پایان سال بودجه مصوب را تقدیم دولت کنیم.

مثلاً یادم هست در دوره آقای احمدی نژاد، تصویب بودجه به بهار آینده تمدید شد چون آخرین لایحه بودجه دولت با 84 روز تاخیر در تاریخ 18 اسفند 1397 به بهارستان تقدیم شد و مجلس سیزدهمین لایحه درآمد و هزینه های ماه اول سال 98 را تصویب و به لایحه سه لایحه بودجه دوازدهم ترم بهار رای مثبت داد. سال 2019.

اگر دولت بخواهد در سال اول از جنبه های منفی دیگر دولت ها الگوبرداری کند که واقعا شرم آور است، دولت باید از ابتدا تلاش کند در چارچوب قانون و مطابق با آن عمل کند. شرایط استثنایی و بد موضوعی جداگانه است، اما این موضوع اصلی نخواهد بود و من دلیلی برای تأخیر در تصویب بودجه نمی بینم و یکی از وظایف مجلس نمایندگان نیز وظایف نظارتی است. و در عین حال که بر کار دستگاه های اجرایی نظارت دارد، باید طبق مقررات نیز کار کند و بودجه را نیز بررسی کند.

آیا دولت در ارائه لایحه قانون بودجه گامی رو به جلو برداشته است؟

وقتی دولت وظیفه قانونی خود را انجام می دهد، نباید ببینیم که چه خبر است، دولت کار قانونی خود را انجام داده است و اگر این کار را نمی کند باید می پرسید که چرا این کار را انجام نداده است و من به این موضوع خوشبین هستم. به نظر من نکات باید بر نکات مثبت تاکید کنند.

اکنون دولت در بحث ضوابط قانون برنامه و تامین مالی عقب افتاده است و من به عنوان رئیس کمیته مرکز تولید به شدت از وزارت اقتصاد گلایه دارم.

چرا نمی خواهید دولت را در همین مدار همراهی کنید؟

این وزارتخانه شورای ملی دارایی را تشکیل نمی دهد و به دلایل مختلف از جمله سفر و امثال اینها از برگزاری این جلسه طفره می روند، درست است که وزیر به وظیفه خود مشغول است، اما این هم یکی از وظایف وزیر است باید در زمان مشخص شده انجام شود و این جلسات را برای شورای مالیه کشور ترتیب دهد و به طرف مقابل برود و از دولت مجوز بگیرد تا این آیین نامه به امضای دو وزیر وابسته به دولت برسد. شورای عالی مالی و ابلاغ شد.

با علم به اینکه این دولت کمتر از سه ماه است که وجود دارد.

درست است که اندی بچر دو ماه است که روی کار نیفتاده است، اما باید در این مدت از اختیارات مقرر در قانون اساسی استفاده کند، زیرا مسائل کشور به موضوع تامین مالی مرتبط است. بهتر است در این شرایط در منطقه مردم نقدینگی خود را صرف خرید سکه، خودرو و دلار کنند. واحدها

آیا این موضوع در قانون پیش بینی شده است؟

بله، اما آیین نامه آن باید نوشته شود. ما نمی خواهیم در مورد مسائل بحث کنیم، من نامه ای به رئیس مجلس ارسال کرده ام که موضوع ادامه دارد و به وزیر اقتصاد نیز تذکر دوستانه داده ایم. ما نمی‌خواهیم با دولت اختلاف نظر داشته باشیم، اما در واقع این دوستی‌ها و دوستی‌ها نباید مانع از تصویب قانون خوبی شود که چهار سال بعد صادر کردیم، زیرا آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های آن تصویب نشده است و این بسیار غیرقابل دفاع است.

نتیجه این است که شما همچنان همان ماجرای توافق و همکاری مجلس نمایندگان با دولت را در حال حاضر دنبال می کنید، آیا اگر این روند ادامه پیدا کند، پیگیری می کنید؟

بله، تلاش ما بر این است که بتوانیم این مسائل را با دوستانه و اطلاع رسانی از طریق اداری حل کنیم و اگر حل نشد، طبیعی است که از راه های قانونی دیگر پیگیری کنیم.

بیشتر بخوانید:

نقاط قوت بودجه 1404 چیست؟ / حق شناس: بودجه پیشنهادی واقع بینانه است

موتور اقتصاد ایران روشن است./ حقش: اولویت های اساسی دولت چهاردهم مشخص شد

تورم در ایران کاهش می یابد/ هوگ شونیش: نیاز امروز اقتصاد ایران استفاده از ابزار دیپلماسی عمومی است

212223

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *