اخبار اخبار سیاسی

اربعین؛ پیوست رسانه‌ای عاشورا / ابر رسانه ها را نمی توان بایکوت کرد

تبلیغات بنری


به گزارش سایت رابو، روزنامه خراسان در مطلبی نوشت: تاثیر تاریخی و فرهنگی نهضت حماسه سازی و آگاهی بخشی و فریاد اهل بیت امام حسین (علیه السلام) در این اسارت در افشاگری و روشنگری مستضعفان، بنی امیه و عبیده… ابن زیاد با «پیوند رسانه ای عاشورا» برای امروز و برای همیشه تاریخ جاودانه و مشکل ساز بود. کاروان اهل بیت علیهم السلام با بازگشت، مسیر کربلا و زیارت قبور شهدای عاشورا را با همراهی جابر بن عبدال… الانصاری و جمعی از بنی هاشم انتخاب می کند. (بر اساس برخی روایت های تاریخی) این زیارت تاریخی، صدای حسین بن علی (علیه السلام) را از آن روز تا امروز به گوش جهانیان رساند.

اربعین فقط برای سیدالشهدا (علیه السلام)

جدای از روایات و اشارات تاریخی در مورد اربعین سیدالشهدا (علیه السلام) در منابع حدیثی از جمله کلام مبارک امام صادق (علیه السلام) که آسمان و فرشتگان آسمان گریستند. خون بر حسین (علیه السلام) چهل روز» (مستدرک الوسائل، ص 215)، گسترش در مناسک اربعین و پیوستن به جابر بن عبدال… الانصاری و جوانان بنی هاشم. در مسیر حج پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) در طول همین تاریخ نمونه‌های عینی قدرت رسانه‌ها و تأثیر حرکت امام حسین (علیه السلام) از مدینه به عراق تا نکته ای که حتی مراسم اربعین زنده شد، به پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) و حضرت علی (علیه السلام) توجهی نشد، زیرا سالروز اربعین و شهادت حسین (ع) بر او) خون تازه ای در رگهای شیعیان جاری می شود و همه را به صورت فردی و جمعی دعوت به قیامت در راه خدا می کند.

چرا چهل رسانه؟

امروز نمی توان از مراسم بزرگ اربعین که در سال های اخیر شهرت و نفوذ جهانی پیدا کرده است صحبت کرد و از جنبه های رسانه ای آن صحبت نکرد. رسانه ای که ریشه در حماسه آفرینی ها دارد و علیه بی عدالتی فریاد می زند و خواستار عدالت برای اسرای اهل بیت علیهم السلام در سوریه و پس از واقعه عاشورا است. دکتر سید مرتضی اسماعیلی طبا، مدیر گروه مدیریت رسانه دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه در این باره می گوید: هر زائری که در راهپیمایی اربعین حسینی قدم می گذارد پیام اربعین سیدالشهدا را می رساند. و شهدای سالار به همه مخاطبان جهان.

اربعین یکی از جنبه های اطلاع رسانی عاشورا است

اسماعیلی طبا با تاکید بر اینکه راهپیمایی اربعین حسینی یکی از ابعاد رسانه ای فرهنگ عاشورا و مکتب عاشورا است، گفت: باید توجه داشته باشیم که این پیوست رسانه ای برای ما درس های مهم و بزرگی دارد و خلاصه اگر ما می‌خواهیم از اهداف قیام حضرت عباده بمانیم… الحسین(ع) باید برای زنده نگه داشتن پیام آن تلاش کنیم و در گسترش و ترویج آن در جهان تلاش کنیم.

مدیر گروه مدیریت رسانه دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه افزود: به همین دلیل است که می بینیم پس از قیام عاشورا این سنت بزرگ همچنان به راه خود ادامه می دهد و صدها سال است که این حرکت عظیم انسان دوستانه در عراق وجود دارد. و شیعیان، مسلمانان و حتی برخی از غیر مسلمانان و جهانیان در این حرکت عظیم معنوی شرکت دارند.

چهل شغل رسانه ای

وی همچنین با بیان اینکه باید اربعین را یک رسانه بسیار قدرتمند و البته رسانه مقدس بدانیم و ابعاد و زوایای آن را تفسیر و تحلیل کنیم، تصریح کرد: کارشناسان علوم ارتباطات کارکردهای رسانه را برمی شمرند و به نظر من ، راهپیمایی اربعین، این حرکت عظیم، کارکردهای اصلی رسانه را دارد. از جمله کارکردهای رسانه در علوم ارتباطات می توان به کارکرد آموزشی، اطلاع رسانی، ایجاد همبستگی، بسیج مردمی و برقراری ارتباط بین نسل ها اشاره کرد که همه این ویژگی ها را در رسانه های اصلی راهپیمایی اربعین تا عین می بینیم.

شغل اول؛ چهل راه شناخت حسین (علیه السلام)

آیا نمی توان راهپیمایی بزرگ اربعین را بزرگترین راهپیمایی انسانی دانست؟ اگر چنین باشد روزی توجه جهانیان را به خود جلب خواهد کرد. این مبحث و ابعاد آموزشی مراسم اربعین توسط استاد اسماعیلی طبا، مدیر گروه مدیریت رسانه دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه تحلیل می شود: این رسانه های (اربعین) در حوزه آموزشی بسیاری از آموزه های حسینی را به آنها تبیین می کنند. همه مردم جهان؛ هرکس قیام عاشورا و فلسفه آن را نداند، وقتی راهپیمایی عظیم اربعین را می بیند و با رسانه های مختلف این حرکت عظیم و شاید بزرگترین راهپیمایی بشردوستانه جهان را می بیند، یکی از کارکردهای مهم این حرکت آموزش است. حقیقت این است که هرکس قیام امامیه و فلسفه و ماهیت و دلایل این قیام را نداند، همه اینها را با مشاهده این راهپیمایی عظیم، یعنی از قیام حسینی و فلسفه امام آگاه می کند. قیام حسینی و این یکی از مهمترین کارکردهای رسانه است که اربعین است.

کارکرد دوم: معرفی فرهنگ امام حسین (علیه السلام).

این کارشناس حوزه ارتباطات به اصحاب رسانه دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: کارکرد دوم در حوزه رسانه است زیرا این جریان مردم را با قدرت، همبستگی، وحدت، کار خیریه و مهمان نوازی آشنا می کند. از همه مهمتر این پیام را به مخاطبان خود می رساند که اعلام اربعین، اعلام منتظران مهدی (عج) است. به عبارت دیگر، این اعمال بزرگ قدرت، تمرین بزرگ انتظار است. حقیقت این است که ما این پیام را به جهانیان می رسانیم که شما شاهد این مانور باشکوه اسلامی به عنوان یک مانور مورد انتظار هستید.

اربعین ابزار رسانه ای برای خنثی سازی تبلیغات ضد دینی است

بنیاد رسانه ای الاربعین در حرکت جهانی خود تلاش می کند تا توجه جهانیان را به فرهنگ اصیل اسلامی جلب کند. اسماعیلی طبا با اشاره به این موضوع می گوید: یکی از جنبه های پیاده روی اربعین این است که می بینیم عاشقان امام حسین (علیه السلام) چگونه با عشق و صمیمیت از زائران امام حسین (علیه السلام) پذیرایی می کنند. حتی کفش های زائران را واکس می زنند و لباس هایشان را می شویند. این نشان دهنده نوعی خیرخواهی و سخاوت مسلمانان است. این یکی از کارکردهای رسانه ای اربعین است و می تواند تبلیغات ضد دینی و شیعی را که در حال حاضر برخی از مردم دنیا روی آن کار می کنند خنثی کند.

چهل و چهار عنصر ارتباط

وی در بخشی دیگر از صحبت های خود با اشاره به اینکه در علم ارتباطات مدل های ارتباطی مختلفی داریم، ادامه می دهد: هر مدل ارتباطی حداقل از یک فرستنده تشکیل شده است. اول: پیام و کانالی که این پیام را به عموم می رساند. هر فرم تماس حداقل شامل این چهار عنصر است. همه این عناصر در پیاده‌روی بزرگ اربعین وجود دارد. فرستنده و تهیه کننده پیام، شرکت کنندگان در راهپیمایی اربعین هستند و خود سازنده و ارسال کننده پیام هستند. پیام این همایش شگفت انگیز، پیام قیام است و عاشورا پیام اقتدار مسلمانان و شیعیان است، زیرا پیام خیر و نوع دوستی و مهمان نوازی آنان است. کسانی که منتظر حضرت مهدی (عج) هستند.

مدیر گروه مدیریت رسانه دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه 2 می گوید: در نهایت به گیرنده پیام می رسیم، همانطور که در هر مدل ارتباطی بحث مخاطب و گیرنده پیام مطرح می شود. گیرندگان این پیام همه مسلمانان، شیعیان و عاشقان حضرت امام حسین علیه السلام هستند. در واقع گیرندگان پیام، دشمنان اسلام، مسلمانان و دوستداران پیامبر هستند. دوستان این جریان پیام قدرت و امید و دشمنان این نهضت پیام حسابرسی با اقتدار مسلمانان را از این رسانه بزرگ دریافت می کنند.

رسانه پوست چهل عاشورایی

همانطور که در ابتدای این گزارش اشاره کردیم، بدون شک اربعین، شاهکار کاروان اهل بیت علیهم السلام در نشر پیام عاشورا در قالب ضمیمه رسانه ای شد. دلیلی بر جهانی شدن عاشورا و ظهور سیدالشهدا (علیه السلام). دکتر اسماعیلی طبا نیز با تفصیل بیشتری به تحلیل این موضوع می پردازد: پس از شهادت مظلوم حضرت سید الشهداء علیه السلام حماسه جاودانه امام سجاد علیه السلام و حضرت زینب سلام الله علیها. ) باعث شد پیام شهدای کربلا و امام حسین (علیه السلام) پس از 14 قرن تا امروز ادامه یابد. حقیقت این است که حرکت امام زین العابدین (علیه السلام) و عمه بزرگوارشان زینب کبری (سلام الله علیها) همان دلبستگی رسانه ها به کربلا و عاشورا بود که هنوز هم تأثیر زیادی بر جای می گذارد. بر همه مشتاقان حقیقت و پیروان آن. .

رسانه ابری را نمی توان قطع کرد

اما آیا ممکن است امروز عاشورا و امتداد فرهنگی و رسانه ای آن یعنی حرکت جهانی «اربعین» را در رسانه ها نبینیم؟ در این خصوص دکتر مهرداد توکلی راد، جامعه شناس، هجمه های شدید رسانه ای و تحریم اخبار و اجتماع یک میلیونی اربعین را غیرقابل انکار می داند و می افزاید: اربعین خود یک رسانه فوق العاده است و اربعین. پیام های رسانه ای را نمی توان بایکوت کرد. ; البته مسئولیت شیعیان در زمینه معرفت و تلاوت عقیده عاشورا و واقعه اربعین بیشتر است. از سوی دیگر واقعه عاشورا یک جنبش است و نهضت در جامعه شناسی سیاسی معانی خاص خود را دارد، اما عاشورا حرکتی زنده و پویا است که هزاران سال است تکرار شده است. واقعه کربلا دو واقعه مهم دارد یکی عاشورا و دیگری اربعین.

2323

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *