اخبار اخبار تکنولوژی

از اینترنت سرعت نور میخواهید؟ لای‌فای را جایگزین وای‌فای کنید!

تبلیغات بنری


به گزارش خبرگزاری رابو و خبرگزاری همشهری آنلاین، لای فای فناوری جدید و منحصر به فردی است که می تواند نحوه اتصال ما به اینترنت را تغییر دهد. مزایای متفاوتی نسبت به وای فای سنتی دارد. اگرچه هنوز خیلی زود است که بدانیم این برای پهنای باند در خانه های ما چه معنایی خواهد داشت. اما آیا می توانیم ببینیم که این فناوری جدید چیست و چگونه کار می کند؟

Li-Fi چیست؟

Light Fidelity که با نام Li-Fi نیز شناخته می شود، از قدرت نور برای انتقال داده ها استفاده می کند. برخلاف Wi-Fi که از امواج رادیویی برای ایجاد یک اتصال بی سیم استفاده می کند، Li-Fi برای انتقال داده ها به نور متکی است. از طریق این فرآیند، Li-Fi سرعت 100 برابر سریعتر از Wi-Fi را می دهد.

حمل پالس های نور

طبق گزارش cnet، تحقیقات در مورد فناوری Li-Fi از اوایل دهه 2000 در حال انجام است. در حال حاضر، فناوری Li-Fi به عنوان یک سیستم ارتباطی نور مرئی عمل می کند. در اصل، داده ها از LED ها منتقل می شوند.
این لامپ ها دارای پالس های نوری هستند که اطلاعاتی مشابه کد مورس تولید می کنند که با چشم غیر مسلح دیده نمی شود.

مزایای فناوری Li-Fi

با Li-Fi، داده ها با سرعت بیشتری نسبت به Wi-Fi منتقل می شوند و در نتیجه سرعت بیشتری دارند. سرعت تنها عامل مهم در ارتباطات بی سیم نیست.

LiFi Group، پیشرو در بازاریابی فناوری Li-Fi و محصولات در فضای دیجیتال، مزایای مهم دیگری مانند افزایش امنیت را برجسته کرد.

یکی از سخنگویان گروه LiFi به CNET گفت: امنیت یکی دیگر از ویژگی های کلیدی Li-Fi است. زیرا سیگنال ها محدود به ناحیه ای هستند که توسط منبع نور روشن می شود و نمی توانند به دیوارها نفوذ کنند. بنابراین خطر دسترسی غیرمجاز به شدت کاهش می یابد.

سرعت Li-Fi می تواند به 224000 مگابیت در ثانیه (در تئوری) برسد و می تواند به ویژه برای شهرهای هوشمند، واقعیت مجازی و حتی بازی های آنلاین مفید باشد، جایی که تاخیر کم بسیار مهم است.
به علاوه، از آنجا که Li-Fi به فرکانس های رادیویی مانند Wi-Fi متکی نیست، اتصال شما عاری از تداخل الکترومغناطیسی خواهد بود. همچنین ممکن است گزینه ایمن تری برای خانه شما باشد. زیرا تابش کمتری تولید می کند.

البته این فناوری هنوز در مراحل ابتدایی است. بنابراین، تا زمانی که به طور کامل در دنیای واقعی اجرا نشود، تأثیر واقعی آن را نخواهیم دید.

محدودیت های فناوری Li-Fi

اتصال Li-Fi شما محدود به فضاهای داخلی است. زیرا این تکنیک به منابع نور بستگی دارد. بنابراین ممکن است سازمان ها و شرکت های بزرگ در استفاده از این فناوری با مشکل مواجه شوند. به نظر می رسد سازگاری محدود یکی دیگر از مشکلات آن باشد. این بدان معنی است که دستگاه های کمتری برای رمزگشایی داده های آن مجهز شده اند.

نحوه دسترسی به سرویس وای فای

در حال حاضر، فناوری Li-Fi هنوز در مرحله تحقیقاتی در ایالات متحده و سایر نقاط جهان است. ممکن است مدتی طول بکشد تا متوجه شوید که Li-Fi چقدر بر اینترنت تأثیر می گذارد. انتظار می رود در چند سال آینده در بازار اصلی عرضه شود. Oldecomm انتظار دارد که سرویس Li-Fi بین سال های 2024 تا 2029 در دسترس باشد.

آیا اینترنت کم سرعت می خواهید؟ وای فای را جایگزین وای فای کنید!

آینده Li-Fi

سخنگوی LiFi Group گفت: «ما در حال مذاکره با بسیاری از شرکت‌های پیشرو هستیم، نه تنها در بخش Li-Fi و ارتباطات بی‌سیم، بلکه در صنایعی مانند لوازم الکترونیکی مصرفی، خودروسازی، مخابرات، لجستیک و موارد دیگر.» تقاضا برای راه‌حل‌های اتصال نوآورانه، به‌ویژه در محیط‌هایی که فناوری‌های بی‌سیم سنتی با محدودیت‌هایی مواجه هستند، احتمالاً کسب‌وکارهای بیشتری را به کاوش و سرمایه‌گذاری در فناوری Li-Fi در آینده نزدیک سوق خواهد داد.

نتیجه نهایی

به نظر می رسد فناوری Li-Fi جایگزین بسیار خوبی برای وای فای است و از نظر تئوری می تواند برای بسیاری از صنایع مفید باشد. اما هنوز خیلی زود است که بگوییم این فناوری به طور کامل جایگزین وای فای خواهد شد. ممکن است مدتی طول بکشد تا شواهد مشخصی از تأثیر آن بر اتصال بی سیم ببینیم. اما فناوری Li-Fi امیدوارکننده است، زیرا ما شاهد افزایش پذیرش در میان شرکت‌هایی هستیم که بودجه تحقیقاتی را برای توسعه استاندارد تأمین می‌کنند.

227323

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *