اخبار اخبار فرهنگی

از «شنبه»ای که سعید روستایی آغاز کرد تا «قیلوله» نیما جاویدی

تبلیغات بنری


به گزارش خبرگزاری رابو، اکثر چهره ها و نام های شناخته شده در سینمای روایی ایران طی چهار دهه گذشته، در روزهایی که هنوز به شهرت و جایگاه امروز نرسیده بودند، شانس خود را برای ورود به جریان حرفه ای سینمای ایران آزمودند. . آنها با ارسال آثار خود به جشنواره، فیلم های کوتاه را در تهران تجربه می کردند و از این نظر، دفتر خاطرات این رویداد مملو از قاب هایی از خاطرات فیلمسازان کم سابقه ای است که امروزه به چهره های شناخته شده و مورد اعتماد ایران تبدیل شده اند. . سینمای کوتاه و بلند.

در قالب سلسله گزارش‌های «خاطرات فیلم کوتاه تهران» و در آستانه برگزاری چهل و یکمین نشست این رویداد، نگاهی اجمالی به حضور چهره‌های مطرح در ادوار مختلف جشنواره «تهران» خواهیم داشت.

در قسمت ششم این مجموعه گزارش، ترکیب کنش های حاضر در پنج دوره ششم جشنواره بین سال های 1387 تا 1391 را بررسی می کنیم.

گفت رشوی

او هنوز به پدیده جشنواره فیلم فجر تبدیل نشده بود که با فیلم کوتاهی به نام «شنبه» وارد بیست و هفتمین دوره مسابقه ملی جشنواره فیلم تهران شد.

«شنبه» اولین فیلم کوتاه سعید روستی بود و این کارگردان جوان بعدها پیشرفت زیادی در کارنامه اش داشت تا جایی که با کارگردانی «یک روز و یک روز» توانست مهم ترین جوایز جشنواره فجر را از آن خود کند. روسی بعدها با فیلم های «متری شیش و نیم» و «برادران لیلا» به شهرت رسید و این روزها آخرین فیلم بلند خود را کارگردانی می کند.

نیما جوادی

از

او اولین فیلم بلند خود «ملبورن» را کارگردانی کرد و مشخص بود که سینمای ایران شاهد تولد استعداد جدیدی است و بعدها با «سرخ پوست» این استعداد شکوفا شد. نیما جاویدی بعدها فرصتی یافت تا در نگارش فیلمنامه فیلم خورشید با مجید مجیدی همراه شود و با کارگردانی سریال «ماکتور» در شبکه نمایش خانگی به ایفای نقش پرداخت. نیما جاویدی در سال ۱۳۸۸ با داستان کوتاه «یک چرت» در بیست و هفتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران شرکت کرد.

نیما عباسپور

از

در چهل و یکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران، فیلم های کوتاه او در بخش ویژه نقد و بررسی می شود. نیما عباسپور اکنون یکی از مورد اعتمادترین و شناخته شده ترین چهره های سینمای کوتاه محسوب می شود و حضوری موثر در عرصه آموزش و انتقال تجربیات به نسل جدید دارد. عباسپور در سال ۱۳۸۸ با فیلم کوتاه «جنگال» در بیست و ششمین جشنواره فیلم تهران شرکت کرد.

محمدرضا خرمدان

از

محمدرضا خردمندان را شاید با کارگردانی سریال «از سرنوشت» برای عموم مردم بشناسند، اما خردمندان ابتدا با انیمیشن کوتاه «پدر» و سپس با کارگردانی فیلم سینمایی «بیست و یک روز» مورد توجه اهالی سینما قرار گرفت. بعدها در فیلم‌های بلند هم حرف‌هایی برای عرضه دارد که هم‌اکنون فیلم جدیدش با عنوان «طبیعت دشت» را کارگردانی می‌کند، به‌عنوان کارگردان در بخش مسابقه بیست و هفتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران حضور یافت. فیلم مستند رافت نخل.

رضا درمیشیان

از

او قبل از اینکه وارد عرصه کارگردانی شود، به عنوان دستیار کارگردانان مشهوری چون داریوش مهرجویی به شهرت رسید و بعدها که ردای کارگردانی را برعهده گرفت با فیلم هایی مانند «عصبانی نیستم» ثابت کرد که وارد این عرصه شده بود. حوزه ای که به دنبال نوع دیگری از فیلمسازی است. رضا درمیشیان قبل از سینمای روایی تجربه مستندسازی و ساخت فیلم کوتاه را داشت. فیلم کوتاه «بامنار» که کارگردانی آن را برعهده داشت در بیست و ششمین جشنواره فیلم تهران به نمایش درآمد.

بهروز نورانی پور

از

وی فعالیت هنری خود را با عکاسی از سال 1353 از انجمن سینمای جوانان ایران دفتر سنندج آغاز کرد و در سال 1392 تحصیلات آکادمیک خود را در رشته کارگردانی سینما به پایان رساند. مستند مهم او با نام «A157» به عنوان بهترین مستند سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر انتخاب شد و جایزه سیمرغ بلورین را به نام خود دریافت کرد. بهروز نورانی پور تجربیات زیادی در زمینه مستندسازی در کارنامه حرفه ای خود ثبت کرده است. فیلم مستند کوتاه «برف اینجا آب نمی‌شود» به کارگردانی وی در بیست و ششمین دوره جشنواره فیلم تهران حضور داشت.

ماهایا پطروسیان

از

ماهایا پطروسیان که یکی از بازیگران شناخته شده و سرنوشت ساز سینمای ایران در دهه 70 بود، در دهه 80 به کارگردانی روی آورد و اولین گام های خود را در این عرصه در فیلم کوتاه برداشت. وی در سال ۱۳۸۷ فیلم کوتاهی به نام «یک روز زیبای برفی» را با همکاری امیر روستای توده کارگردانی کرد که در بخش داستانی بیست و ششمین جشنواره فیلم کوتاه تهران به نمایش درآمد.

محمد امین الحمدانی

از

محمد امین حمدانی بسیار جوان است اما نسبت به سنش تجربیات ارزشمندی در زمینه انیمیشن به دست آورده است. حمدانی علاوه بر کارگردانی انیمیشن «فهرست مقدس»، انیمیشن مهم «پسر دلفین» را نیز تولید کرد که به یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های روسیه در اکران بین‌المللی تبدیل شد. حمدانی در سال‌های آغازین فیلم‌سازی با انیمیشن کوتاه «نماز باران» در بیست‌وپنجمین جشنواره فیلم کوتاه تهران شرکت کرد.

فتح الله العامری

از

فتح الله امیری یکی از مستندسازانی است که در دهه گذشته حضوری تاثیرگذار در عرصه مستند حیات وحش داشته و اتفاقاً جوایز معتبری در این حوزه به ویژه در رویدادهای مهمی چون جشنواره سینما حقارت دریافت کرده است. امیری در سال‌های آغازین فعالیت خود با مستند «زندگی در کسوف» در بیست و هفتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران حضور داشت.

tem یاب

از

سرنگ نام فیلم کوتاهی به کارگردانی تی یام یابنده است که در بیست و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران به نمایش درآمد. پس از آن آببندا در سینمای کوتاه حرفه ای شد و جوایز داخلی و خارجی زیادی را از آن خود کرد. او امروزه یکی از معتبرترین چهره های خانواده فیلم کوتاه به شمار می رود و در زمینه پرورش استعدادهای جدید در سینمای ایران همکاری نزدیک و مستمری با انجمن جوانان سینما دارد.

چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذربندر از ۶ مهر تا ۱۱ آبان ماه ۱۳۰۳ در پردیس سینمایی ملت برگزار می‌شود.

5757

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *