اخبار اخبار جهان

از شورش واگنر تا تهاجم کورسک؛ پوتین ورق را برمی‌گرداند؟

تبلیغات بنری


ابوالفضل خدی: پیشروی نیروهای اوکراینی در منطقه کورسک روسیه ادامه دارد. به گفته کارشناسان و تحلیلگران، این رویداد می تواند نشانه ای باشد که اوکراین می تواند مسیر جنگ را به نفع خود تغییر دهد و روسیه تنها کسی نیست که می تواند ابتکار عمل را در دست بگیرد. از سوی دیگر، حامیان روسیه این پیشروی را یک اشتباه استراتژیک می دانند که شکست نهایی را برای اوکراین اجتناب ناپذیر می کند. پس از یک ضد حمله نافرجام توسط نیروهای اوکراینی در سال گذشته، این روسیه بود که عملاً ابتکار عمل را در دست گرفت. پس از آن حادثه، عده کمی باور می کردند که اگر فرصتی دوباره وجود داشت و با برتری نظامی، اوکراین می توانست برتری خود را در جنگ نشان دهد. در آن زمان اوکراین با مشکلات داخلی از جمله پیش نویس لایحه بسیج در پارلمان، تهیه سلاح و… مواجه بود و مشکلات دیگری مانند ارسال کمک از کشورهای غربی و درگیری در کنگره آمریکا بر سر تخصیص این کمک ها را به همراه داشت. تأثیر مستقیم بر وضعیت مدیریت جنگ.

اوضاع به گونه ای پیش رفت که اوکراین از ابتدای سال 2024 توسط نیروهای روسی مورد اصابت قرار گرفت و مجبور به اتخاذ موضع دفاعی شد. با وجود خسارات و هزینه‌هایی که برای روسیه وارد شد، اوکراین نتوانست بهبود یابد و زیرساخت‌های آن آسیب دید که منجر به قطعی برق منظم شد. نوآوری‌ها در جنگ، مانند استفاده از پهپادهای مختلف، هدف قرار دادن ناوگان دریای سیاه، دارایی‌های روسیه در کریمه و همچنین پالایشگاه‌های نفت، به مسکو کمک نکرد تا عزم کی‌یف را بشناسد و شرایطی را برای مذاکرات مناسب ایجاد کند تا اطمینان حاصل شود که وجود دارد. دیگر خبری از تسلیم شدن کیف نیست.

این وضعیت کیف را مجبور کرد برای رهایی از فشار راهبرد جدیدی را دنبال کند. به گزارش اکونومیست، اگرچه برخی تحلیل ها نشان می دهد که ناتو و ایالات متحده نیروهای محرکه اصلی پیشروی اوکراین در کورسک هستند، اما به گفته اکونومیست، این طرح توسط فرمانده عالی ارتش اوکراین، الکساندر سرسکی، بدون هیچ ارتباطی با ولودیمیر زلنسکی طراحی شده است. نخبگان اوکراینی از این موضوع اطلاع داشتند و فقط برخی از مقامات ارشد نظامی و امنیتی از آن اطلاع داشتند.

در عین حال، به دلیل نگرانی آمریکا و بایدن از اقدامات تحریک آمیز روسیه، اوکراین برای جلوگیری از درز اطلاعات توسط مقامات ناشناس و افشای جزئیات حساس به روزنامه هایی مانند نیویورک تایمز یا نیویورک تایمز با کاخ سفید مشورت نکرد. . واشنگتن پست نه این عملیات برای کی یف آنقدر مهم بود که فرماندهان ارشد از برنامه های جنگ مطلع نشدند. در این راستا کی یف سعی کرد به شگفت انگیزترین شکل ممکن پیش رفته و از آمادگی نیروهای روسی جلوگیری کند.

پیشروی روسیه به سمت پوکروفسکی در دونتسک یکی از عوامل مهمی است که اوکراین را مجبور به اجرای این طرح نظامی کرد. با این حال، دامنه قمار اوکراین گسترده بود و زمان بندی و آمادگی برای آن امکان اقدام از دیدگاه طرف مقابل را کاهش داد. استفان کورچاک، روزنامه‌نگار روزنامه کیف، با افراد حاضر در عملیات صحبت کرد و به نقل از آنها گفت: «آنچه اتفاق افتاد، درس گرفتن از اشتباهات گذشته بود، قبل از حمله اصلی، اوکراینی‌ها واحدهای نیروهای ویژه را به عقب آوردند از جمله اقداماتی است که به طور جدی روسیه را مورد حمله قرار داده است.

گفته می شود که حدود 3000 سرباز روسی در منطقه گلوشکوفسکی محبوس شده اند که احتمالا اوکراین برای تصرف آن تلاش خواهد کرد. هفته گذشته اوکراین سه پل و یک قایق پانتونی را در رودخانه سیمم بمباران کرد. همچنین یک پاسگاه مرزی روسیه را در شهر تتکینو در غرب منفجر کرد.

اوکراین یا روسیه؛ چه کسی دست بالا را دارد؟

حمله غافلگیرانه اوکراین هنوز مانع از دستیابی نیروهای روسیه به دستاوردهای بیشتر در منطقه شرقی دونتسک نشده است. بر اساس گزارش ها، پس از تصرف شهر نیویورک در اوایل این هفته، آنها کنترل دو روستای دیگر به نام های Komcijoka و Joravka را به دست گرفتند.

به گزارش روزنامه گاردین، خط مقدم در حال حاضر 5 کیلومتر با شهر میرنوهورد و حدود 11 کیلومتر با شهر پوکروفسکی، مرکز نظامی اوکراین، فاصله دارد. روسیه از فوریه گذشته که کنترل شهر آودیکا اوکراین را به دست گرفت، در منطقه شرقی دونباس پیشروی کرده است. تاکتیک های رزمی او به طور قابل توجهی مؤثر است. هواپیماهای جنگی بمب های هدایت شونده قدرتمندی را در سایت های اوکراینی پرتاب می کنند. سپس گروه های کوچک پیاده نظام ابتکار عمل را به دست می گیرند و تلفات سنگینی را به طرف مقابل وارد می کنند.

از سوی دیگر، بسیاری از تحلیلگران احتمال تلافی روسیه با نیروی تازه را رد نمی کنند، که حتی می تواند شامل بسیج دیگری از ذخیره نظامی باشد. اما این برخی از حقایق را پنهان نمی کند. عملیات‌هایی مانند حمله به کورسک و همچنین شورش واگنر در سال گذشته نمونه‌هایی هستند که نشان می‌دهند کنترل روسیه واقعاً دشوار است و پوتین در کنترل روسیه چندان موفق نیست یا حداقل موفق نیست.

در چنین شرایطی، رهبر روسیه سفر غیرمنتظره خود را به چچن انجام داد تا پیام خود را به نیروهای داوطلب برساند: «تا زمانی که افرادی مانند شما داریم، کاملاً شکست ناپذیر هستیم». پوتین به خوبی می‌داند که کورسک می‌تواند به یک برگ برنده مهم برای اوکراین در مذاکرات صلح تبدیل شود، بنابراین او در تلاش است تا امتیاز را به اردوگاه روسیه برساند.

311311

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *