اخبار اخبار اقتصادی

اسب زین شده صنعت خودرو، رو به موت است؟ / کاکایی: یک پارادوکس کامل را دولت چهاردهم در حوزه خودرو به ارث می‌برد

تبلیغات بنری


مریم فخری: پس از برگزاری انتخابات و اعتبارسنجی مسعود مازیکیان برای ریاست جمهوری به عنوان رئیس دولت چهاردهم، تا چند روز دیگر دوره دولت سیزدهم به پایان می رسد و دولت چهاردهم رسما کار خود را آغاز می کند. اما میراث اقتصادی دولت سیزدهم برای پزشکیان حوزه اقتصاد چه خواهد بود؟ آن طور که حامیان دولت سیزدهم می گویند دولت چهاردهم اسب زین شده را تحویل می دهد یا مشکلات اقتصادی زیاد است؟ موضوعی که در روزهای اخیر بین دولت های جدید و قدیم مطرح بوده است.

در این میان گفته می شود دولت سیزدهم دولت پزشکی را با پارادوکس های عجیبی در حوزه اقتصاد کنار گذاشت که یکی از این پارادوکس ها به حوزه خودرو برمی گردد. امیرحسین کاکایی کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار رابو رابو گفت: اگر بخواهم موضوع را به زبان ساده و به زبان دولت سیزدهم بیان کنم، دولت چهاردهم در حال تسخیر در حال مرگ است. اسب در کشور.» صنعت خودرو در حال مرگ است و یک اسب خارجی جایگزین آن خواهد شد.

او می افزاید: الان چطوری؟ در دو سه روز گذشته می دیدید که چینی ها چگونه وارد کشور شده اند و چگونه پیگیر موضوع واردات خودرو هستند.

این کارشناس صنعت خودرو می گوید: بر همین اساس صنعت خودرو یک صنعت رو به مرگ است. همین دو سه روز پیش جلسه ایران خودرو و سایپا برگزار شد و دیدید که زیان رسمی بیش از 220 هزار میلیارد تومان بوده و ضرر واقعی بیش از این اعداد است.

کاکایی ادامه می دهد: معتقدم ایران خودرو زیان 32 هزار میلیارد تومانی را اعلام کرد; در حالی که زیان عملیاتی آن از پارس خودرو بالغ بر 53 هزار میلیارد تومان است. این بدان معناست که ضرر واقعی و عملیاتی بسیار بیشتر است.

وی خاطرنشان می کند: تجهیزات تولیدی سایپا مستهلک شده و از فناوری های جهانی عقب مانده است. اکثر محصولات این شرکت نصف و نیمه باقی مانده است. چون پول ندارد و بانک ها وام نمی دهند. ارتباطات جهانی نیز به صفر رسیده است.

می گوید: حالا تنها راه چیست؟ می بینید که دنبال واردات هستند.

وعده های خودرویی دولت سیزدهم محقق نشد

این کارشناس صنعت خودرو در ادامه می گوید: متاسفانه در حال حاضر وضعیت بدی در صنعت خودرو داریم و وعده های دولت 13 به هیچ وجه محقق نشده است. حال چه از نظر قیمت، چه از نظر کیفیت، چه از نظر کمیت و تنوع محصولات.

کاکایی می افزاید: همه چیز نصفه و نیمه است. همه چیز انجام شده است، اما شما انتظار دارید ماشین جدیدی که وارد شده کیفیت بالاتری داشته باشد، اما می بینید که اینطور نیست. یعنی آن رقابتی را که انتظار داریم با خودروهای چینی نداریم.

می گوید: این مشکل از کجا می آید؟ مشکل تحولات ناقص، عدم سرمایه گذاری کافی در فناوری ها، تکنیک های تولید و غیره است.

بیشتر بخوانید: اگر دولت سیزدهم اسب های زین دار را به دست پزشکیان داد چرا مردم به همان کاندیدای اسب زین دار رای ندادند؟ / تورم امروز در 80 سال گذشته بی سابقه است

پارادوکس کاملی که دولت چهاردهم به ارث برده است

این کارشناس صنعت خودرو به تصمیم دولت برای آزادسازی واردات خودرو برای همه ایرانیان اشاره می کند آیا این تصمیم برای دولت چهاردهم دام است؟ می گوید: صد در صد. البته نمی توان گفت دام است; در روزهای اخیر بازماندگان دولت سیزدهم می خواهند با مردمی با خاطره خوب خداحافظی کنند.

کاکایی توضیح می دهد که آنها به طور مصنوعی ارزش دلار را کاهش می دهند. در روزهای اول پس از انتخابات که قیمت دلار دو هزار تومان کاهش یافت، طبیعی بود و ناشی از جو روانی بود. اما اکنون که به زیر 58 هزار تومان رسیده است، مشخص است که دخالت بانک مرکزی در کاهش قیمت موثر بوده است.

وی خاطرنشان می کند: الان از اسبی که به این شکل زین شده صحبت می کنند و می گویند دلار را با قیمت 57 هزار تومان به دولت جدید تحویل دادیم.

این کارشناس صنعت خودرو در این باره توضیح می دهد: از طرفی می گویند گفتیم خودرو وارد می کنیم اما باید بگویم این امکان وجود ندارد. این آیین نامه جالب است اما از نظر اجرا با مشکلات زیادی مواجه است.

کاکایی تصریح می کند: آنها یک وضعیت دوگانه ایجاد کردند. دولت – ملت. حالا اگر دولت به دلیل مشکلات جدی اقتصاد کشور واردات خودرو را متوقف کند، مردم می گویند مافیای خودرو موفق شده است. اگر دولت جلوی واردات خودرو را نگیرد، اقتصاد کشور با چالش مواجه می شود و قیمت دلار افزایش می یابد و از سوی دیگر تورم دوباره بازمی گردد. یعنی یک پارادوکس کامل که دولت چهاردهم به ارث برده است.

وی یادآور می شود: اکنون ادعا می کنند که ما هیچ مشکلی از نظر برق، گاز و آب نداریم، در حالی که همه این بخش ها با حداکثر ظرفیت خود کار می کنند و با چالش های بسیار جدی مواجه هستند. امسال تعداد قطعی برق در صنایع نسبت به سال گذشته بسیار بیشتر بود و مصرف سوخت کشور افزایش زیادی داشت.

این کارشناس صنعت خودرو می گوید: بر همین اساس، این یکی از آن پارادوکس هایی است که دولت فعلی برای دولت چهاردهم پشت سر می گذارد و اکنون باید از خدا بخواهیم که دولت بعدی بتواند به خوبی آن را مدیریت کند.

الکاکایی تاکید می کند: واقعیت این است که این بحران با وحدت کامل بین پارلمان و دولت حل خواهد شد. ما اکنون نیاز به یک عمل جراحی بزرگ در اقتصاد داریم و اگر همه با هم نباشند، این دولت نمی تواند موفق باشد.

وی خاطرنشان می کند: مردم نیز باید پشت سر دولت باشند. یعنی باید صبور باشند، تفاوت رویا و واقعیت را درک و درک کنند و دولت و مجلس را همراهی کنند تا بتوانند این روند پیچیده را به سلامت طی کنند.

223225

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *