اعتراضات دانشجویان در بنگلادش به سهمیه بندی جانبازان جنگ
اخبار اخبار جهان

اعتراضات دانشجویان در بنگلادش به سهمیه بندی جانبازان جنگ

تبلیغات بنری


رسول السلیمی: هزاران دانشجوی بنگلادشی مسلح به چوب و سنگ از روز پنجشنبه با پلیس مسلح درگیر شدند و اعتراضات خیابانی را به سطح جدیدی از خشونت رساندند. اعتراضات از دانشگاه داکا پایتخت این کشور آغاز شد و بعداً به دانشگاه ها و شهرهای دیگر بنگلادش کشیده شد تا اینکه راهپیمایی در خیابان ها منجر به بسته شدن راه آهن و جاده ها شد.

به گزارش رسانه‌های محلی، پس از آن‌که دانش‌آموزان مقر تلویزیون دولتی بنگلادش را به آتش کشیدند، تظاهرکنندگان خواستار قرنطینه سراسری شدند که چالش بزرگی برای دولت شیخ حسینه، نخست‌وزیر این کشور است. گزارش ها حاکی از اختلال در خدمات تلفن همراه و اینترنت در کشور، تعطیلی مدارس و دانشگاه ها و استقرار نیروهای امنیتی در خیابان ها با سلاح های سنگین برای سرکوب ناآرامی ها است. در همین راستا، گروه های حقوق بشر، مقامات بنگلادش را به استفاده از زور غیرقانونی علیه تظاهرکنندگان متهم می کنند.

گزارش های متناقض و غیررسمی حاکی از کشته شدن 11 نفر و مجروح شدن بیش از 500 نفر در جریان ناآرامی های بنگلادش است. در پی این ناآرامی ها، پلیس از گاز اشک آور استفاده کرد، خودروهای زرهی وارد تعدادی از مناطق شد و اینترنت موبایل در شهر قطع شد. رویترز گزارش داد که ناآرامی ها در این کشور که ناشی از بیکاری گسترده در بین جوانان بنگلادشی است، تاکنون دست کم 16 کشته برجای گذاشته است. به گزارش این اداره، شاهدان عینی از زخمی شدن صدها نفر دیگر در نتیجه شلیک گاز اشک آور و گلوله های پلاستیکی پلیس خبر دادند.

خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داد که تظاهرات دانشجویی در بنگلادش که در واکنش به نظام سهمیه بندی در این کشور آغاز شده بود، به مداخله پلیس برای سرکوب اعتراضات منجر شد و تاکنون دست کم 32 نفر کشته شده اند. تظاهرکنندگان به مقر رادیو و تلویزیون کشور حمله کرده و آن را محاصره کردند. بسیاری از کارمندان این مراکز در دفاتر خود گیر افتاده اند.

فاروق حسین، سخنگوی پلیس پایتخت به خبرگزاری فرانسه گفت: در درگیری های دیروز حدود 100 پلیس زخمی شدند. حدود 50 پاسگاه پلیس در آتش سوختند. علاوه بر این، هزاران دانشجوی بنگلادشی مسلح به چوب و سنگ با نیروهای پلیس مسلح درگیر شدند و اعتراضات در بنگلادش وارد مرحله جدیدی از خشونت شد.

معترضان می گویند که سیستم سهمیه بندی مشاغل دولتی تبعیض آمیز است و به نفع حامیان حزب حاکم حسنه نخست وزیر است. آنها خواستار اشتغال بر اساس شایستگی هستند. تجمع کنندگان خواستار لغو قانون سهمیه بندی مشاغل دولتی هستند. بر اساس این قانون، اعضای خانواده های شرکت کننده در جنگ استقلال بنگلادش از پاکستان، حق 30 درصد مشاغل دولتی را دارند.

انیصول حاک، وزیر حقوق بنگلادش گفت که دولت آماده گفتگو با معترضان است، اما آنها نپذیرفتند و گفتند: امکان مذاکره و آتش گشودن با هم وجود ندارد. از سوی دیگر، ناهید اسلام، هماهنگ‌کننده این تظاهرات به رویترز گفت: ما نمی‌توانیم برای گفت‌وگو بر روی اجساد کشته شدگان قدم بگذاریم. مقامات روز چهارشنبه تمامی دانشگاه های دولتی و خصوصی را تعطیل کردند و پلیس ضد شورش و نیروهای مرزبانی شبه نظامی را برای حفظ نظم به دانشگاه ها فرستادند. دادگاه عالی بنگلادش در 7 آگوست به درخواست تجدیدنظر در مورد قانون مشاغل دولتی رسیدگی خواهد کرد. شیخ حسینه، نخست وزیر بنگلادش از معترضان خواست تا آن زمان صبور باشند.

تظاهرات دانشجویان در بنگلادش علیه سهمیه بندی سربازان

اعتراضات از چند هفته پیش در بنگلادش آغاز شد. این اعتراضات با انحصار 56 درصد مشاغل دولتی به بخش خاصی آغاز شد. بر اساس این سهمیه 30 درصد از این مشاغل به افرادی تعلق خواهد گرفت که در جنگ استقلال بنگلادش از پاکستان شرکت کرده اند. از این تعداد مشاغل، 10 درصد به مناطق محروم، 5 درصد به ساکنان بومی بنگلادش و 1 درصد به افراد دارای معلولیت اختصاص دارد. در نتیجه تنها 44 درصد از دانشجویان جویای کار می توانند بر اساس شایستگی شغلی پیدا کنند که باعث نارضایتی بخش بزرگی از دانشجویان می شود.

سهمیه آزادیخواهان برای اولین بار پس از استقلال بنگلادش اعلام شد. در سال 1977، دولت این سهمیه را به فرزندان مبارزان آزادی و در سال 2010 به نوه های مبارزان آزادی اضافه کرد. اگرچه این سهمیه‌ها تا حد زیادی در سال 2018 لغو شد، دادگاه عالی بنگلادش ماه گذشته سیستم سهمیه‌بندی خانواده‌های جانبازان جنگ استقلال را احیا کرد و اعتراض‌های جدیدی را برانگیخت. اگرچه حکم دادگاه عالی بنگلادش در 5 ژوئن 2024 سهمیه های جدید را لغو کرده بود، بازگشت این سهمیه ها آتش اعتراضات را دوباره شعله ور کرد.

پیش از این دولت بنگلادش اینترنت را در تمام مناطق این کشور قطع کرده بود، اما به نظر می رسد این اقدام نتوانست جلوی تظاهرکنندگان را بگیرد. این اعتراضات بزرگترین چالش برای نخست وزیر حسینه از زمان چهارمین دوره متوالی او در انتخابات ژانویه است که توسط حزب اصلی مخالف سازماندهی شده بود. حسینه از تحقیقات قضایی درباره این قتل ها خبر داد و از معترضان خواست منتظر حکم دیوان عالی کشور باشند.

تظاهرات دانشجویان در بنگلادش علیه سهمیه بندی سربازان

خشم به دلیل نرخ بالای بیکاری در این کشور در میان جوانان تشدید شده است. بنگلادش در دوره Hasina شاهد رشد اقتصادی قوی بود، اما در دوره پس از شیوع ویروس کرونا، رشد اقتصادی کند شده است و همانطور که بانک جهانی در آخرین نظرسنجی خود اشاره کرد، شکاف نابرابری شهری در بنگلادش افزایش یافته است. در کشوری با 170 میلیون نفر جمعیت، بیش از 30 میلیون نفر کار یا تحصیل نمی کنند.

در همین حال، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده گفت که ایالات متحده به نظارت بر گزارش های خشونت آمیز از تظاهرات جاری در داکا و اطراف آن ادامه می دهد. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز از همه طرف‌ها خواست تا خویشتنداری کنند و از دولت خواست تا درباره تمام اعمال خشونت‌آمیز تحقیق کند.

به نظر می رسد اعتراضات دانشجویی بزرگترین چالش برای دولت بنگلادش پس از انتخابات است که نخست وزیر حسینه با اختلاف زیادی برنده شد.

311213

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *