اخبار اخبار اقتصادی

اعلام سخنان مخالفان و موافقان همتی / وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی چه قول مهمی داد؟

تبلیغات بنری


به گزارش الخبرآنلاین، همتی وزیر امور اقتصادی و دارایی در جلسه صبح امروز در صحن علنی شورا حاضر شد و پس از سخنان موافقان و مخالفان از برنامه های خود دفاع کرد.

نکته مهم اینجاست که مقامات سابق وزارت اقتصاد و دارایی در دولت محمود احمدی نژاد از موافقان و مخالفان وی بودند. حسین صمصامی سرپرست وزارت امور اقتصادی و دارایی در یک تریبون علنی علیه همتی سخنرانی کرد و بخش مهمی از سخنانش به عملکرد نامناسب بانک آینده مربوط می شود. او معتقد بود که همتی نتوانست انحراف ایجاد شده در تاسیس بانک آینده را اصلاح کند.

پس از صحبت های صمصامی، شمس الدین حسین وزیر سابق امور اقتصادی و دارایی در دولت محمود احمدی نژاد در دفاع از برنامه های همتی صحبت کرد.

طرفداران همتی چه گفتند؟

سید فرید موسوی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در دفاع از عملکرد همتی در بانک مرکزی گفت: حضور همتی در وزارت اقتصاد زمینه ساز تحول عمیق در ساختار اقتصاد کشور شد و نوید عصر اقتصاد را می داد. . رشد، توسعه و شکوفایی.

وی با اشاره به اینکه همتی یکی از سرمایه های اقتصادی و اداری کشور است، تاکید کرد: وی مسئولیت مستقیم پوشش تمامی عملیات ها و ثبت آثار ارزشمند دفاع مقدس در واحد مرکزی خبر را بر عهده داشته و در خدمت بوده است. نظام از سال 1395. جنگ، سپس وارد عرصه اقتصادی شد که اوج آن است و مسئولیتش در بانک مرکزی بود.

وی گفت: می گویند همتی با منجمین برخورد نداشت. او با حقوق هفت تا هشت هزار دلاری سفارت چین را ترک کرد و با حقوقی حدود هجده میلیون تومان حاضر شد رئیس بانک مرکزی شود.

وی گفت: فراموش نکنیم زمانی که آقای همتی مسئولیت سخت ترین و حساس ترین موقعیت اقتصادی کشور را بر عهده داشت، آن زمان کشور از شدیدترین تحریم های اقتصادی رنج می برد و ویروس کرونا برای اقتصاد مشکل ایجاد می کرد. به نظر می رسد منتقدانی که در دوره ریاست بانک مرکزی همتی از نقدینگی و تورم صحبت می کنند، نقش تحریم و کرونا را نمی بینند و فراموش کرده اند که قیمت نفت در آن دوره چقدر کاهش یافته است. رئیس جمهور کشور دشمن قول داده بود که فروش نفت ما را به یک بشکه برساند و در عین حال همتی تمام تلاش خود را برای حفظ وضعیت اقتصادی کشور انجام داد.

این عضو کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی در پاسخ به انتقاد یکی از نمایندگان از ادغام بانک های نظامی در بانک سیبیا در دوره ریاست همتی در بانک مرکزی گفت: فراموش کرده ایم یکی از اینها. اگر این ادغام امروز صورت نمی گرفت، بانک های نظامی 80 همتی زیان انباشته می کردند. ما با چه فاجعه بزرگی روبرو بودیم، بنابراین در آن زمان یک شاهکار اقتصادی بزرگ انجام شد.

موسوی با اشاره به عملکرد همتی در خصوص نرخ ارز گفت: آقای همتی در زمان تصدی خود در بانک مرکزی ارز مبادله ای نکرد که این یک استثنا در تاریخ بانک مرکزی بود.

وی افزود: آقایان می گویند دولت 13 آفتابگردان تخلف کرد و حکم صادر شد و از پشت منبر شورای اسلامی بیم ایجاد می کنند و اتهاماتی به همتی وارد می شود اما گزارشی مبنی بر این ابهام وجود ندارد. و ادعاهایی به دلسوزترین مسئول می شود و اقتصاد کشور را بیان می کنیم.

در همین زمینه شمس الدین حسینی نیز گفت: دیروز از سازمان برنامه و بودجه با من تماس گرفتند و گفتند به مادرشوهرم رای نده چون در زمان ریاست بانک مرکزی با ما برخورد تندی داشته است.

وی با اشاره به سخنان الصمصامی به عنوان مخالف حامتی، رشد دلار در دوره فعالیت همتی در بانک مرکزی را تایید کرد و گفت: موضوع این است که کشور در شرایط بحرانی قرار داشت. خروج از برجام دلیل این حادثه است و باید شرایط کشور را در نظر گرفت.

وی گفت: آقای همتی تحصیلات آکادمیک خود را در دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران به پایان رساند که برای ما ارزش زیادی دارد و معتقدیم چنین فردی از اقتصاد ایران آگاهی بیشتری دارد. تجربه اجرایی او به عنوان رئیس بیمه و رئیس بانک مرکزی نیز بسیار مهم است. 19 ماه هم در جبهه حضور داشت.

وی ادامه داد: توجه به تجربیات وزرای خود و سایر وزرای پیشنهادی در برخورد با برنامه و عملکرد خود. وزارتخانه جای آزمایش نیست. از سال 1976 تا 1999 رشد اقتصادی کشورمان متاسفانه به 2 درصد رسید. من از برجام دفاع نمی کنم، بلکه می گویم خروج از برجام ربطی به بانک مرکزی و مدیریت آن ندارد. خروج از برجام عواقبی برای ما داشت. متاسفانه در آن دوره رابطه خود را با کشورهای همسایه به صفر رساندیم و در نتیجه درآمد ارزی ما کاهش چشمگیری پیدا کرد. ما باید با امید با مردم صحبت کنیم. حفظ ذخایر ارزی کشور.

مخالفان چه گفتند؟

سه نماینده مخالف با مادرشوهرم صحبت کردند. در زمانی که برای حریف تعیین شد، وقت تقسیم شد و دو نفر مخالف با او صحبت کردند.

حسین صمصامی با انتقاد از عملکرد همتی در سمت های قبلی، تصریح کرد: آزمون آزمایشگر اشتباه است. حکیم رهبر انقلاب در جلسه 10 تیرماه نمایندگان شورای اسلامی دوازده خصلت را برای وزیر مشخص کردند که شایستگی یکی از مهمترین آنها بود. بررسی دقیق عملکرد همتی در بازه زمانی مرداد 97 تا اردیبهشت 1400 نشان می دهد که نه تنها نمره قابل قبولی کسب نمی کنند، بلکه مدیریت ناکارآمد آنها عامل بروز بحران های متعدد و جدی در جامعه شده است.

وی که در دولت محمود احمدی نژاد به عنوان سرپرست وزارت امور اقتصادی و دارایی منصوب شد، گفت: اندکی پس از انتصاب همتی به ریاست بانک مرکزی و اخذ اختیارات ویژه از روسای نظام بانکی، این موضوع را اعلام کردند. این اختیارات ویژه تا سال 2019 تمدید شد، اما نتیجه این اختیارات ویژه چه بود؟ آیا با این مجوز غیرقانونی وضعیت کشور بهتر شد یا چالش های مضاعفی برای کشور ایجاد کرد؟ نگاهی به وضعیت اقتصادی این موضوع را به خوبی نشان می دهد.

وی با انتقاد شدید از عملکرد بانک ایند گفت: در حوزه بانکی ورود به حوزه بانک اینده و ادغام بانک های نظامی در بانک سپه را می توان از جمله اقدامات دانست. در آینده بانک فساد بانک تات آغاز شد و عمده چالش ها به دلیل استثمار سهامداران عمده، پولشویی و هتل سازی بود. در دولت دهم اگرچه رئیس کل بانک مرکزی دستور رسیدگی به بانک آینده را به معاون وقت آن زمان که در حال حاضر سمت ریاست برنامه و بودجه را برعهده دارد، داده بود، اما این موضوع منتقل شد. این روند نه تنها در دولت یازدهم اصلاح نشد، بلکه اقدامات مخرب بانک ادامه یافت.

الصمصامی گفت: حداقل اقدامات برای جلوگیری از فعالیت این بانک برای جلوگیری از تحمیل تورم بود. در برخی سال ها بیش از 5 درصد از کل تورم مربوط به عملکرد این بانک بوده است.

وی با انتقاد از ادغام بانک های نظامی در بانک سیبیه، این اقدام را غیرعاقلانه خواند و گفت: به دلیل رفتار نادرست در مرحله ادغام و ادغام بانکی مانند قوامین که تخلفات زیادی داشت، بانک سیبیه 250 هزار میلیارد تومان به سیبیه بدهکار است. بانک. بانک مرکزی.

وی همتی را یکی از متهمان شای دباش به دلیل قصور در انجام وظیفه عنوان کرد و گفت: وی از دولت شهید مظلوم در پرونده شای دباش انتقاد کرد.

محسن زنگنه در مخالفت با وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: همتی نرخ رشد نقدینگی 20 درصدی را فرض کرد و نرخ رشد 40 درصدی را به دولت بعدی واگذار کرد.

وی گفت: ما در پیشگاه خداوند و در برابر مردم ایران مسئولیم و باید به آنچه گفتیم و به رهبر انقلاب قول دادیم کمک کنیم، عمل کنیم. کمک این نیست که همه به دولت تهمت بزنیم و اشتباه چهار سال پیش را تکرار کنیم و اگر تجربه لازم است چرا چهار سال پیش چیزی نگفتند.

وی ضرورت صحبت بر اساس شاخص ها را مطرح کرد و افزود: عملکرد گذشته، ایده ها، تناقضات در کلام و برنامه های آینده چهار شاخص من است. نرخ تورم در سال 1395 9 درصد، در سال 2017 حدود 20 درصد و در اردیبهشت 1395 به 46.5 درصد رسید.

آنطور که نماینده مردم قزوین در شورای اسلامی در مخالفت با پیشنهاد وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: آقای همتی در بحث مبارزه با فساد مشکل دارد و این می تواند وزارت اقتصاد را با خطر مواجه کند. .

در جریان بررسی برنامه و صلاحیت عبدالناصر همتی، وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی، در سخنانی به عنوان مخالف، فاطمه محمد بیجی گفت: از رئیس جمهور برای تشکیل حکومت وحدت ملی تشکر می کنم، اما معتقدم که آقای دکتر همتی در سال 1394 به یکی از اهداف خود می رسد. مبارزه با فساد را مطرح کردند، اما زمانی که در سمت های خود نشستند، مدیران فساد ماندند: عملاً خبری از برخورد با مفسدان نبود و این نشان می دهد که آنها ایجاد کرده اند. مشکل در بحث مبارزه با فساد است و این می تواند خطری برای وزارت اقتصاد ایجاد کند.

وی افزود: توقف انتشار عمومی آمار عملکرد صنعت بیمه و جلوگیری از پاسخگویی نمایندگان و مدیران به خبرنگاران بخشی از عدم شفافیت آنهاست. همانطور که بعداً در راستای عدم شفافیت آمار و ارقام در بانک مرکزی انجام داد. دستور عدم انتشار آمار نرخ تورم تا دی ماه 1396 بر عدم شفافیت می افزاید.

عبدالناصر همتی چه قولی داد؟

وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی در جلسه علنی امروز مجلس درباره برنامه های خود برای این وزارتخانه گفت: رهبر معظم انقلاب در مراسم تحلیف ریاست جمهوری توجه داشتند که مسائل اقتصادی اولویت امروز کشور است. با قبول این مسئولیت، خود را موظف دانستم که دانش و تجربیات خود را برای کشور مطرح کنم. باید با تمام توان در جهت رفع مشکلات معیشتی و اقتصادی قدم برداشت. من اصلاح رویه های حکمرانی اقتصادی و معرفی رویکرد جدیدی به اقتصاد را پیشنهاد کردم.

وی ادامه داد: تمام تلاش خود را برای حل مشکلات اقتصادی کشور از طریق حکمرانی سالم، کمک به نمایندگان و تعامل با مردم و خارج از کشور انجام خواهم داد. من برای رسیدن به رشد اقتصادی بالا، نرخ پایین بیکاری و توزیع مناسب درآمد برای کاهش فقر تلاش خواهم کرد.

همتی گفت: بی ثباتی اقتصادی ناشی از تورم مزمن که طی پنج سال گذشته در حدود 40 درصد باقی مانده است، قدرت خرید مردم عزیز و معیشت آنها را به شدت تحت تاثیر قرار داده است. نمایندگان محترم، در شرایط کنونی که تحریم های ظالمانه بر اقتصاد ملی و بخش تجاری کشور فشار وارد می کند، رشد اقتصادی محدود، فضای کسب و کار نامناسب و نوسانات نرخ ارز افزایش یافته است، ضروری و حیاتی است که با با استعانت از خداوند متعال و با اجماع ملی در جهت رفع چالش ها و روشنگری افق ملت، اقدامات عاجل و مناسب در زمینه اقتصادی در لبیک صورت گیرد.

وزیر پیشنهادی اقتصاد ادامه داد: یکی از عوامل مهم در ایجاد مشکلات و چالش های اقتصادی و ممانعت از رشد توسعه اقتصادی در کشور وجود وضعیت نااطمینانی گسترده در اقتصاد کشور است که مانع از بهره برداری از ظرفیت های موجود می شود. برای رسیدن به آن توسعه اقتصادی پایدار. منشأ نااطمینانی اقتصادی عوامل سیاسی یعنی تحریم ها، عوامل نهادی یعنی بی ثباتی قوانین و مقررات و سایر عوامل داخلی و خارجی است. به عبارت ساده، مردم به عنوان دارندگان منابع از یک سو با محیطی غبارآلود در تخصیص بهینه و مناسب منابع خود مواجه هستند و از سوی دیگر، سیاست گذار نمی تواند نتیجه اعمال چشم انداز اقتصادی خود را به درستی برآورد کند. . سیاست ها، در چنین حالتی می توان سیاست های کلان را سرمایه گذاری کرد. پتانسیل سرمایه گذاری در مقیاس بزرگ به عنوان موتورهای رشد تنها با استفاده از منابع محدود دولتی حاصل می شود. از جمله نتایج نااطمینانی در اقتصاد می توان به غیرقابل پیش بینی بودن اقتصاد، عدم انگیزه سرمایه گذاری در فعالیت های اقتصادی مولد، ورود بخش غیردولتی به فعالیت های کوچک و قراردادهای کوتاه مدت به دلیل عدم رعایت اموال اشاره کرد. حقوق، و ورود افراد جامعه به فعالیت های سفته، که حرص و طمع و رانت خواری است.

وی گفت: در تهیه برنامه های ما بر راهکارهای مهمی تاکید شده است که قبلا به شما نمایندگان عزیز ارائه کرده ایم. از جمله تاکید بر رشد اقتصادی پایدار و ایجاد اشتغال از طریق توسعه بخش خصوصی، ایجاد فضای مناسب برای فعالیت بخش خصوصی و سرمایه گذاری مولد، بهبود فضای کسب و کار، کاهش بوروکراسی اداری و حمایت از بنگاه های کوچک و متوسط، سرمایه گذاری در زیرساخت ها و بهبود. زیرساخت های انتقال انرژی و ارتباطات هزینه های تولید و افزایش بهره وری که پیش نیاز دستیابی به رشد 8 درصدی است. همچنین حمایت از صادرات غیرنفتی با تداوم اصلاح سیاست های ارزی که در حال حاضر به صادرات ما آسیب می رساند، تنوع بخشی به اقتصاد و کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی، تسهیل مالی برای توسعه فناوری و نوآوری، کنترل تورم و ثبات اقتصادی از طریق اجرای سیاست ها. انضباط پولی و مالی با همکاری بانک مرکزی و بانک مرکزی برنامه ریزی و بودجه ریزی برای کنترل بودجه و مهار نقدینگی، اصلاح نظام بانکی، افزایش کارایی بانک ها و کاهش عدم تعادل در سیستم بانکی، مدیریت انتظارات تورمی. شفافیت در سیاست گذاری و ارتباط موثر با جامعه و اصلاح ساختار اقتصاد از طریق خصوصی سازی و کوچک سازی دولت از برنامه های بنده در وزارت اقتصاد خواهد بود.

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *