به گزارش وبسایت رابو، از ابتدای سال 1403 هجری شمسی زمزمه هایی مبنی بر افزایش جرایم رانندگی شنیده می شد، زمزمه ای که هر چه پیش می رفتیم بلندتر می شد تا اینکه سرانجام پلیس نرخ جدید جرایم رانندگی را منتشر کرد. .
حالا دوباره دعوای همیشگی برگشته است دلیل بالا بودن آمار جرایم رانندگی چیست؟ آیا برای کاهش تخلفات رانندگی است؟ به عنوان مثال، سردار احمد رضا رادان، فرمانده فرجه در پایان سال گذشته در همایش نیروی انتظامی اعلام کرد: «اگر امسال جریمه متخلفان تعیین نشود، متخلفان بدون تردید مرتکب تخلف خواهند شد». هزینه ای که متخلف بابت آن پرداخت کرده است «تخلف بازدارنده نیست و این هزینه باید اصلاح شود».
از سوی دیگر برخی افزایش نرخ جرایم رانندگی را موجب افزایش درآمد پلیس میدانند، اما پلیس نیز با این موضوع تعامل داشته و با افزایش میزان جرایم به دنبال کسب درآمد بیشتر است. این اشتباه است و ما فقط میخواهیم همه در امنیت و آرامش باشند.»
تعداد فوتی ها در این سه ماه کاهش یافته است
با وجود همه این شرایط و تنها با مدت کوتاهی از اجرای قوانین جدید، اکنون پلیس بر این باور است که افزایش نرخ جریمه تخلفات رانندگی منجر به کاهش تخلفات شده است. سرهنگ محمد حسین ابراهیم پور در این خصوص گفت: در هر معامله ای که ارزش جریمه تخلف افزایش پیدا کند قطعاً میزان تخلفات کاهش می یابد و در مورد رانندگی نیز به همین منوال خواهد بود بنابراین قطعاً شاهد کاهش خواهیم بود. تعداد تخلفات.»
سردار سید تیمور حسینی، رئیس پلیس راه فرج نیز در خصوص تاثیر بالا بودن جرایم رانندگی در کاهش تخلفات گفت: آمار بالای جرایم رانندگی تاثیر بسزایی در کاهش تخلفات و مرگ و میر در تصادفات رانندگی داشته است. با توجه به جو روانی که در سه ماهه اول امسال پیرامون آمار بالای جرایم به وجود آمد، کاهش 7.6 برابری معادل 388 نفر و کاهش فوتی ها را به ثبت رساندیم. همچنین با افزایش میزان تخلفات رانندگی، تصادفات و تخلفات رانندگی کاهش یافت.
به گفته وی: این نتایج نشان میدهد که محدودیتهای قانونی و افزایش جرایم رانندگی میتواند منجر به ارتقای ایمنی جادهها و کاهش تلفات شود، امید است این روند مثبت در تابستان و تا پایان سال ادامه داشته باشد تا شاهد آن باشیم کاهش بیشتر مرگ و میر در تصادفات.
نقش زیرساخت ها در تخلفات رانندگی
تجربه سالهای گذشته در افزایش میزان تخلفات رانندگی نشان میدهد که اگرچه با آغاز اجرای سامانههای جدید، تخلفات رانندگی کاهش یافت، اما در روند ارتکاب تخلفات رانندگی همچنان روند افزایشی خواهد داشت. کارشناسانی نیز معتقدند افزایش میزان تخلفات رانندگی تاثیر چندانی در کاهش تخلفات ندارد. پیش از این، سرهنگ سیدهادی هاشمی، رئیس سابق پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در گفت و گو با رابو گفت: به عنوان یک کارشناس و خدمتگزار در نقاط مختلف کشور می توانم بگویم که بیش از 80 درصد این تخلفات توسط حراست انجام شده است. نیروها.» رانندگان ما به دلیل نبود زیرساخت های مناسب، زیرساخت ها را نداریم و این باعث خودکشی راننده و رعایت نکردن قوانین و مقررات می شود. البته موارد دیگری مانند نوسانات و شرایط بد اقتصادی نیز در عصبانی شدن، مبهوت شدن، حواس پرتی راننده و اساسا ربودن اصول رانندگی از وی موثر است.
به گفته وی: در رانندگی اولیه یک وظیفه داریم که مردم فقط باید در حین رانندگی به آن توجه کنند، اما این فشارهای مختلف اقتصادی و مشکلات کمرشکن زندگی اجازه نمی دهد ذهن راننده یکسره شود و این کار را انجام دهد. ذهن او را مشغول نگه می دارد، بنابراین در تصمیم گیری و رانندگی با مشکل مواجه می شود. مشکل ما پیشینه اقتصادی کشور است آن دسته از افرادی که در تصادفات مرتکب تخلف می شوند و جان خود را از دست می دهند، طبقات پایین جامعه هستند که فشارهای اقتصادی زیادی در زندگی خود ندارند «آنها هم تخلف می کنند، اما اگر درصدی را در نظر بگیریم، «جرایمشان خیلی کمتر از دهک های پایین جامعه است، چون آرامشی دارند که دهک های پایین از آن برخوردار نیستند».
233233
khabaronline به نقل از رابو