اخبار اخبار اقتصادی

افشاگری تازه درباره واردات خودروهای دست دوم/ احتشام‌زاد: آزادسازی واردات خودروهای کارکرده، شو تبلیغاتی بود

تبلیغات بنری


مریم فخری: این در حالی است که در روزهای پایانی تیرماه، دولت سیزدهم از مصوبه ای رونمایی کرد که به گفته خود، آخرین گام برای مقابله با انحصار صنعت خودرو در کشور تلقی می شد، اما در کمتر از 10 روز، بانک مرکزی به واردکنندگان هشدار داد. خودروهای فرسوده ای که پیش از این هیچ گونه رویه ای برای ایجاد کنترل واردات انجام نداده بودند.

در عین حال، علی بهادری جهرمی، سخنگوی رسمی دولت سیزدهم درباره تصویب آیین نامه واردات خودروهای فرسوده گفت: با ابلاغ آیین نامه، واردات خودرو برای همه ایرانیان آزاد شد به شرط آنکه مدل سال 2019 به بالا است و مطابق با استانداردهای روز اروپا است و چیزی به نام رویه های قبلی که شرکت های خودروسازی باید با انتقال فناوری انجام دهند وجود ندارد، افراد واقعی ایرانی در داخل و خارج از کشور می توانند خودرو وارد کنند.

وی با اشاره به اینکه مصوبه این آیین نامه از مجلس نمایندگان اخذ شده است، تاکید کرد: بر این اساس به تدریج انحصار صنعت خودرو برداشته شد و ضمن حمایت از این صنعت، چک سفید امضا نشد. قبل از این آیین نامه واردات خودروهای جدید نیز اعلام شده بود. مجوز واردات خودرو از مناطق آزاد به سرزمین اصلی نیز در آیین نامه تایید و تصریح شد.

عباس علی آبادی وزیر امنیت اخیراً در گفت‌وگویی درباره عدم اجرایی بودن بخشنامه واردات خودرو از سوی برخی نمایندگان مجلس گفت: به نظر من این بخشنامه قابل اجرا است. اولین خدمت ارائه شده در این بخشنامه کمک به صادرات کشور است. زیرا ما از مشوق واردات خودروهای فرسوده برای صادرات کالاهای تولید شده در کشور خود استفاده می کنیم. یعنی شرکت ها موظف به صادرات کالای ایرانی و تبدیل ارز بدست آمده به خودرو هستند. این نوع صادرات توسعه خواهد یافت و این اتفاق خوبی است.

وزیر صامت یادآور شد: اقدام دیگر این است که ایرانیان خارج از کشور می توانند این کار را انجام دهند، مانند دانشجویانی که این کار را انجام می دادند (واردات انفرادی خودرو). هر کسی که یک حساب ارزی خارج از کشور دارد می تواند این کار را انجام دهد. طبیعتا این دستورالعمل هنوز تایید نشده است اما من ایده خود را به شما می گویم.

اما از زمان اعلام آزادسازی واردات خودرو برای همه مردم، کارشناسان اعلام کردند که اعلام چنین خبری بیشتر جنبه نمایشی دارد. کارشناسان صنعت خودرو معتقدند دولت سیزدهم در آخرین لحظات تنها برای نشان دادن اعتبار خود در مقوله واردات خودرو چنین تصمیمی اتخاذ کرد. چرا که در گذشته انتقاداتی مبنی بر وجود انحصار در اجرای طرح واردات خودرو مورد توجه قرار نمی گرفت.

محمدصادق الحسینی کارشناس اقتصادی در واکنش به خبر آزادی واردات خودرو برای همه ایرانیان گفت: این موضوع را جدی نگیرید. آزادسازی واردات خودروهای فرسوده به هیچ وجه نیاز به تایید دولت ندارد.

به گفته وی، این یک بیانیه است، زیرا ارز باید به بانک مرکزی تخصیص داده شود و آن را نمی دهد. تا الان هم همینطور بوده یک بازی رسانه ای است. تا الان اتفاق جدیدی نیفتاده است.

آزادسازی واردات خودرو یک ترفند تبلیغاتی بود

فرهاد احتشام زاد، کارشناس خودرو در گفت و گو با – گفت: حقیقت این است که من هم مثل شما معتقدم که خبر آزادسازی واردات خودروهای فرسوده یک نمایش تبلیغاتی بود چرا که پیش از این وزیر صمت هیچ تمایلی به اجرای این قانون نداشت و حتی به طور رسمی اعلام کرده بودند که وقتی با آن برخورد می کند کهیر ایجاد می کند.

وی می افزاید: حقیقت این است که وی در روزهای اخیر از بیماری خود رهایی یافت و دولت توانست اجرایی شدن آیین نامه اجرایی را اعلام کند قبل از هر چیز امیدوار کننده است که وزیر ما بهبود یابد ابلاغ این آیین نامه اجرایی پاسخگوی نیازهای عملیاتی نیست.

این کارشناس صنعت خودرو می گوید: این آیین نامه نیازمند یک برنامه عملیاتی است که در آن همه ذینفعان آیین نامه حضور داشته باشند. یعنی نه تنها وزارت حراست و بانک مرکزی باید وارد این حوزه شوند، بلکه سایر ادارات مرتبط با این موضوع نیز باید وارد شوند. مانند معاینه فنی خودروها در بدو ورود و…

این کارشناس خودرو می گوید: اینها مسائلی است که باید از ابتدا تا انتها عملا مشخص شود. این واقعا ایده خوبی نیست که در آخرین روزهایی که می تواند این کار را انجام دهد، یک سیب زمینی داغ را در دامان دیگران بیندازید.

احتشام زاد خاطرنشان می کند: طی یک سال و نیم گذشته هیچ کار کارشناسی در این خصوص انجام نشده است و فقط در روزهای ابتدایی فهرستی تهیه شده است و در روزهای پایانی نیز همین لیست اعلام می شود. با همان مفاد و بدون تغییر. تمامی سازوکارهای مربوط به مناطق آزاد مسکوت ماندند.

وی بیان می کند: این کار افشاگری جالبی بود چرا که در این دوره سه ساله وزارت حریم خصوصی متأسفانه افرادی که در حوزه خودرو فعالیت می کنند تنها با برخورد خبری مواجه شده اند و ما هم دوست داریم این حرف ها را باور کنیم و واقعاً به نفع مردم است که این اتفاقات خوب در پاییز رخ می دهد، این بدان معناست که مردم می توانند قدرت انتخاب داشته باشند.

این کارشناس صنعت خودرو می گوید: جای تشکر دارد که کار به این مرحله رسیده است. زیرا نیاز به یک کارگروه تخصصی است که درک درستی از روند عملیاتی داشته باشد و سپس بتواند این فرآیند را مدون کند و سپس استانداردها، پلیس، محیط زیست، اسقاط و … بدانند در مورد این خودروها چه باید بکنند.

احتشام زاد تایید می کند: مکانیسم قیمت گذاری این خودروها باید مشخص شود و بحث در مورد تعاریف موضوع بسیار مهمی است که باید در یک تیم کاری تخصصی به آن پرداخته شود.

وی خاطرنشان می کند: با اینکه دو سال و نیم از بحث واردات خودرو می گذرد، هنوز میزان واردات کم است. با این حال نرخ ارز در سایر مناطق بسیار بالاست.

آیا برای واردات خودروهای فرسوده ارز وجود دارد؟

این کارشناس حوزه خودرو در پاسخ به این سوال که آیا برای واردات خودروهای فرسوده ارز وجود دارد؟ می گوید: ببینید برای همه کالاها ارز وجود دارد، چون در بودجه ردیف های درآمدی برای آنها دیده می شد.

احتشام زاد می افزاید: علاوه بر این سازوکار جدیدی به نام سرمایه گذاری خارجی و ارز پیشرفته فعال می شود که این منابع آزاد در خارج از کشور هستند که واردکنندگان اغلب می توانند از طریق تماس خود با سایر کشورها و سرمایه گذاران خارجی مدیریت کنند.

وی خاطرنشان می کند: این از آن بحث هایی است که باید در کارگروه تخصصی مطرح شود.

223225

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *