افشای جزییاتی از قرارداد «محرمانه» و «امنیتی» با چین به روایت زاکانی روی آنتن زنده / متن کامل مایه «افتخار» را منتشر کنید
اخبار اخبار عمومی

افشای جزییاتی از قرارداد «محرمانه» و «امنیتی» با چین به روایت زاکانی روی آنتن زنده / متن کامل مایه «افتخار» را منتشر کنید

تبلیغات بنری


به گزارش وبسایت رابو، تنها یکی دو ماه از ماجرای قرارداد محرمانه با چین می گذرد که شورای شهر تهران را در صدر اخبار رسانه ها قرار داد، قراردادی که شهردار تهران به آن افتخار می کرد اما اعضای شورای شهر تهران و شورای شهر نسبت به جزییات آن اظهار بی اطلاعی کردند چرا که این موضوع باعث شد برخی از اعضای شورای شهر با حضور زاکانی جلسه را ترک کنند تا اعتراض خود را به شهردار اعلام کنند. اما پس از همه ابهاماتی که پیش آمد و در حالی که شهردار تهران به دلیل محرمانه بودن امکان شفاف سازی ابعاد قرارداد با چینی ها را فراهم نکرد، ناگهان در جریان رقابت های انتخابات ریاست جمهوری جزئیات بیشتری از آن را اعلام کرد و سوال های زیادی را بر جای گذاشت. سوالاتی از این دست که اگر قرار است محرمانه باشد و به گفته شهردار تهران شفاف سازی آنها به صلاح کشور نیست چرا الان برای رئیس جمهور شدن مصلحت کشور را زیر پا گذاشته و ابعاد جدیدی از این قرارداد را اعلام کرد در حالی که بیان صریح ابعاد قرارداد با چینی ها از ابتدا مانع از عدم اعلام جزئیات این قرارداد در روز اول نشد؟ چرا فراتر از بهره برداری شخصی از یک نامزد ریاست جمهوری، متن کامل آن منتشر نمی شود تا مشخص شود که آیا این قرارداد واقعاً باید مایه «افتخار» زاکانی تلقی شود یا خیر؟

مشکل چیست؟

ماجرا از آنجایی شروع شد که یکی از فعالان رسانه ای بخش هایی از قرارداد شهرداری تهران با طرف چینی را منتشر کرد. خودروها و اتوبوس های برقی به گفته این فعال رسانه ای، این شرکت چینی هیچ تجربه ای در زمینه خودروهای برقی و حمل و نقل پاک ندارد و تجربه آن مربوط به کارهای ساختمانی است.

با مشخص شدن ابعاد جدید قرارداد زاکانی با طرف چینی، موضوع به شورای شهر تهران ارائه شد و برخی از اعضا خواستار دسترسی به قرارداد و شفاف سازی بیشتر شدند: «اگر اسنادی وجود دارد، باید این اسناد به ما ارائه شود و اگر هم هستند… این ادعاها درست است، بنابراین وقتی شورا دو میلیارد یورو را بدون ضمیمه تصویب کند، باید این موضوع را به شورا اعلام کنیم یعنی ما می خواهیم به شهرداری کمک کنیم و من نماینده مردم هستم این درست نیست که یک قرارداد بزرگ بین المللی را نادیده بگیریم و باید ناراحت باشیم که خبرنگار اسنادی دارد که ما آنها را به عنوان عضو نداریم. ”

قرارداد محرمانه است

انتقادات اعضای شورای شهر تهران مبنی بر عدم امکان مشاهده قرارداد شهردار تهران با چینی ها پاسخ روشنی از زاکانی و شمران رئیس شورای شهر تهران داشت و آن محرمانه بودن قرارداد بود. به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که آیا قراردادهای حمل و نقل چین محرمانه بوده است، گفت: این قرارداد در اختیار اعضایی قرار گرفته است که درخواست کنند، اما قراردادها مخفی است و مشکل امنیتی وجود دارد.» وزارت امور خارجه و بانک مرکزی در پایان اعلام کردند: در انتشار آن، اما زیر نظر کارشناسان وزارت امور خارجه است.

علی رضا ازقانی همچنین اعلام کرد: «انتشار این قرارداد ممکن نیست و به نفع کشور نیست، اما همه دستگاه‌های ذیربط روی آن کار می‌کنند برخی از مردم نمی خواهند هیچ اتفاقی بیفتد.»

افشای جزئیات قرارداد

ناگهان قرارداد مشخص شد!

علیرغم درخواست شفاف سازی و انتشار قرارداد زاکانی با چینی ها، صحبت های شهردار تهران مبنی بر عدم امکان انتشار این قرارداد به معنای ممنوعیت شفافیت آن است، ممنوعیتی که بنا به تعبیر وی قصد دارد در این قرارداد قرار گیرد. اما زمانی که ایشان در مناظره های انتخابات ریاست جمهوری صحبت کردند و من در مورد شفافیت این قرارداد سوال پرسیدم، جمهوری موضع قبلی خود را فراموش می کند، یعنی به جای اینکه در تلویزیون بگوید این قرارداد قابل انتشار نیست. به نفع کشور نیست، می گوید: قرارداد شفاف است. وی سپس بدون توجه به اطمینان قبلی خود و شمران به عنوان رئیس شورای شهر مبنی بر محرمانه بودن مفاد قرارداد و ممنوعیت انتشار آن به دلایل امنیتی افزود: ما تفاهم نامه ای به ارزش 13 میلیارد یورو و نزدیک به 2 میلیارد یورو نوشتیم. یک میلیارد یورو قرارداد که 20 درصد آن پول منجمد است. ما خودمان آن را در چین پرداخت کردیم و بقیه را با نرخ 4.7 و 4.9 در طول سه سال دریافت کردیم.

حال سوال اول باقی می ماند: اگر ایرادی به انتشار ابعاد این قرارداد وجود ندارد و مخفی نیست، به جای اینکه تحت عنوان شفافیت فقط موارد و اعداد در بحث ها ذکر شود، خود قرارداد منتشر می شود. شفافیت زمانی معنا پیدا می کند که همه ابعاد قرارداد محقق شود اما اگر به دلیل عدم شفافیت است و آزاد شدن قرارداد به نفع کشور نیست پس چرا شهردار تهران این کار را کرد؟ آیا اعلام جزییات قراردادی که پیش از این مخفیانه و امنیتی عنوان شده بود در جریان مناظره انتخاباتی و روی آنتن زنده شبکه صدف سیما که فراخوان داده می شود شفافیت هم دارد؟

در حالی که اعلام این جزییات کوچک از قرارداد محرمانه با چین که شهردار تهران آن را افتخار می داند انتقادات و سوالات دیگری را برانگیخت، حسام الدین آشنا، فعال رسانه ای در واکنش به این موضوع نوشت: ما داریم جلوی چینی ها پول می گذاریم. قرض دادن پول خودمان چیزی نیست که به آن افتخار کنیم و نام آن سرمایه گذاری خارجی نیست. سرمایه‌گذاری خارجی به این معناست که طرف خارجی به کشور ما پول بیاورد، نه اینکه پول خودمان را به ما قرض بدهد و از آن بهره بگیرد.»

233233

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *