اخبار اخبار اقتصادی

اقساط وام مسکن ملی اعلام شد / نرخ سود از ۱۸ درصد کمتر می شود؟

تبلیغات بنری


به گزارش -، در هجدهمین و آخرین جلسه شورای عالی مسکن که هفته گذشته به ریاست محمد مخبر سرپرست ریاست جمهوری برگزار شد، وام 800 میلیون تومانی به نهضت ملی مسکن تصویب شد. اگرچه این مصوبه باید به تصویب شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی برسد و هنوز مشخص نیست این مصوبه در دولت چهاردهم اجرایی می شود یا خیر، اما مشخص است که سیستم بانکی با مسکن ملی فعلی مشکل دارد. سقف وام 550 میلیون تومان است و قادر به بازپرداخت آن نیست

به گزارش بازار – بانک ها این روزها در پرداخت تسهیلات ملی مسکن عملکرد خوبی ندارند، در واقع به گونه ای رفتار کرده اند که عملکرد 18 بانک از 26 بانک صفر شده است.

آخرین گزارش عملکرد بانک ها در خصوص مشارکت در قانون جهش تولید مسکن تا پایان اردیبهشت ماه 1403 هجری شمسی حاکی از آن است که مجموع تسهیلات پرداختی 26 بانک دولتی و خصوصی در بخش های «تسهیلات ساخت خودمالکی» بالغ می شود. به «مشارکت نهضت ملی مسکن» و «تسهیلات مسکن شهری»، «ودیعه مسکن» و «حوادث غیر مترقبه» مبلغ 2.073.087 میلیارد ریال است.

در گزارش فروردین ماه، عملکرد بانک ها در حرکت ملی مسکن چندان مطلوب نبود و مانند آمارهای قبلی، از 26 بانک، عملکرد 18 بانک در این بخش صفر باقی ماند.

نکته مهم و البته تکراری گزارش عملکرد بانک ها در قانون افزایش تولید مسکن به وضعیت تسهیلات پرداختی برخی بانک ها در نهضت ملی مسکن مربوط می شود! در گزارش فروردین ماه، عملکرد بانک ها در حرکت ملی مسکن چندان مطلوب نبود و مانند آمارهای قبلی، عملکرد 18 بانک از 26 بانک در این بخش صفر بود.

بانک های مسکن، سپه، ملی، تجارت، آسیاب، صادرات، صنعت، معدن و توسعه صادرات تنها بانک هایی بودند که تا 10 اردیبهشت ماه سال جاری در مجموع 683.397 میلیارد ریال در نهضت ملی مسکن پرداخت کردند.

هادی عباسی، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری بازار، در پاسخ به سوالی مبنی بر فرار بانک ها از پرداخت 550 میلیون تومان وام ملی مسکن. آیا این تصمیم شورای مسکن شواف است و آیا ممکن است دولت چهاردهم نپذیرد آیا شما این تصمیم را می پذیرید؟ وی بیان کرد: بانک های خصوصی باید در حوزه مسکن مسئولیت بیشتری داشته باشند و سازمان امور مالیاتی نیز با بانک هایی که در حوزه مسکن همکاری مناسبی ندارند، اقدامات لازم را انجام دهد.

کار افزایش 100 سکه ای بانک مسکن با هدف کاهش نرخ سود در حال انجام است با الزام بانک ها به بازپرداخت تسهیلات، می توان واحدها را با سرعت بیشتری تکمیل کرد.

وی ادامه داد: بیش از 350 فقره وام از محل تسهیلات بانکی از سوی بانک ها به حوزه مسکن اختصاص یافته است که باید تقویت شود. اما نکته مهم این است که دهک های بالای جامعه به تسهیلات مسکن دسترسی ندارند. کار افزایش 100 سکه ای بانک مسکن با هدف کاهش نرخ سود در حال انجام است با الزام بانک ها به بازپرداخت تسهیلات، می توانیم به تکمیل واحدها تسریع کنیم.

اگر بخواهیم نرخ سود تسهیلات را کاهش دهیم باید به سمت خط اعتباری یا افزایش سرمایه بانک مسکن برویم.

عباسی با اشاره به کاهش نرخ سود تسهیلات ملی مسکن از 23 درصد به 18 درصد در سال گذشته تاکید کرد: اگر بخواهیم نرخ سود تسهیلات را کاهش دهیم باید به سمت خط اعتباری یا افزایش سرمایه مسکن برویم. بانک. چرا که معتقدیم اگر تسهیلات بانکی وارد حوزه مسکن شود، 2 درصد از رشد اقتصادی 8 درصدی از حوزه مسکن حاصل می شود.

اما نکته ای که در اظهارات چند روز پیش معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی به چشم می خورد این است که وی اقساط وام ملی مسکن در دو سال اول را 550 میلیون تومان و به ازای هر 5 میلیون و 900 هزار تومان عنوان کرد. ماه اما اقساط 800 میلیون تومانی ذکر نشد.

وی که تایید می کند بانک ها موظف هستند 20 درصد تسهیلات خود را به این بخش اختصاص دهند، معتقد است که پنج قشر اول جامعه به تسهیلات مسکن دسترسی ندارند.

این وام به مبلغ 550 میلیون تومان به صورت مرحله ای بازپرداخت می شود. در این مورد متقاضیان برای دریافت وام 550 میلیون تومانی در مدت 20 سال باید مبلغ 2 میلیون و 372 میلیون و 455 هزار تومان پرداخت می کردند. از این رقم، سود تسهیلات حدود یک میلیارد و 822 میلیون تومان بوده است.

با اجرای این تصمیم، اقساط وام به مبلغ 800 میلیون تومان در بازه زمانی 20 ساله و پرداخت ساده ماهانه حدود 12 میلیون و 350 هزار تومان می شود.

اما در آخرین جلسه شورای عالی مسکن به ریاست محمد مخبر، سرپرست رئیس جمهور، وام 800 میلیون تومانی برای نهضت ملی مسکن تصویب شد. با اجرای این تصمیم، اقساط وام در مدت 20 سال 800 میلیون تومان و پرداخت ماهانه ساده حدود 12 میلیون و 350 هزار تومان خواهد بود.

مجموع بازپرداخت وام مذکور حدود 3 میلیارد تومان است. متقاضی در پایان قسط چهلم (دوازدهمین ماه سال بیستم) مبلغ 2 میلیارد و 163 میلیون و 158 هزار تومان تسهیلات پرداخت کرده است.

مدیرعامل صندوق ملی مسکن دی ماه سال گذشته پس از انتقاد از اقساط بالای این وام، از کاهش اقساط ماهانه وام نهضت ملی مسکن به 5 میلیون تومان خبر داد.

محمدرضا مهدیار اسماعیلی چندی پیش اعلام کرد که تصمیم بر این شده که اقساط وام نهضت ملی مسکن بصورت پلکانی انجام شود. در این صورت وام گیرنده در ماه ها و سال های اول دوره بازپرداخت تحت فشار -اقساط بالا- قرار نمی گیرد. بر این اساس حداکثر اقساط ماهانه در دو سال اول پرداخت 5 میلیون تومان خواهد بود تا متقاضیان نهضت ملی مسکن از عهده پرداخت آن برآیند. بعد از دو سال اقساط به تدریج دریافت می شود.

اما آنچه مشخص است این وعده محقق نشده است و باید منتظر ماند و دید که آیا دولت چهاردهم برای کاهش نرخ سود تسهیلات ملی مسکن و در نهایت کاهش اقساط مسکن ملی و کمک به اقشار آسیب پذیر جامعه برنامه ای دارد یا خیر.

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *