اخبار اخبار جهان

المپیک علیه طالبان/ حمایت دختر دونده متولد ایران از زنان و دختران افغان؛ فریاد روی پیست

تبلیغات بنری


سعید آقایی; بازی های المپیک پاریس شب گذشته در پاریس به پایان رسید و شعله این بازی ها خاموش شد. بیش از 200 کشور در این بازی ها شرکت کردند. اما حضور کاروان افغانستان در این مراسم و اتفاقات پیرامون آن بحث برانگیز و بسیار پر فراز و نشیب بود.

با تصمیم کمیته بین المللی المپیک، سه ورزشکار زن و سه ورزشکار مرد در المپیک 2024 پاریس نماینده افغانستان شدند که البته در مورد حضور آنها در پاریس تردیدهای زیادی وجود داشت. ورزشکاران زن افغانستان در رشته‌های دوومیدانی و دوچرخه‌سواری و مردان در رشته‌های جودو، دوومیدانی و شنا به رقابت پرداختند، اما از شش ورزشکار اعلام شده برای شرکت در این بازی‌ها، تنها جودوکار مرد این کشور در افغانستان زندگی و تمرین می‌کنند و بقیه در خارج از افغانستان زندگی می‌کنند. از این رو دولت طالبان قبل از شروع رقابت ها رسما اعلام کرد که زنان در المپیک نماینده آن نیستند و نباید با پرچم افغانستان در این رقابت ها شرکت کنند! آتل مشوانی، سخنگوی اداره ورزش طالبان گفت که طالبان سه ورزشکار زن افغان را که در بازی های المپیک 2024 در پاریس فرانسه به نمایندگی از افغانستان حضور داشتند، به رسمیت نمی شناسد. مشوانی با اشاره به این موضوع گفت: تنها سه ورزشکار نماینده افغانستان هستند. در حال حاضر ورزش بانوان در افغانستان ممنوع است. اگر بانوان ورزش نکنند چگونه می توانند به تیم ملی بروند؟

پس از بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان طی سه سال گذشته، زنان افغان با محدودیت‌های زیادی از جمله ممنوعیت ورزش زنان در این کشور مواجه شده‌اند. موضع رسمی طالبان در مورد حضور زنان افغانستان در بازی های المپیک نیز در همین راستا بود.

برخورد طالبان با این موضوع واکنش تند کمیته بین‌المللی المپیک را در پی داشت و کمیته بین‌المللی المپیک در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که در مورد حضور سه ورزشکار زن افغان و دو ورزشکار افغان مقیم خارج از افغانستان بدون دعوتنامه با رهبران طالبان مشورت نکرده است.

جالب ترین نکته این است که 5 ورزشکار افغان در تیم پناهجویان کمیته بین المللی المپیک نیز در این رویداد شرکت کردند و تعداد ورزشکاران افغانستان در المپیک پاریس به 11 نفر رسید.

در مسیر ثبت نام کنید

حضور این ورزشکاران در المپیک پاریس با اتفاقات و واکنش های سیاسی همراه بود که رنگ و بوی سیاسی به حضور این ورزشکاران تبعیدی افغانستانی در این مسابقات بخشید.

کیمیا یوسفی دونده زن پرچمدار این رویکرد در سومین حضور خود در بازی های المپیک بود و برای زنان و دختران مظلوم کشورش دوید و از المپیک برای تقویت صدای زنان افغانستان به جهان استفاده کرد. گوش مردم جهان. یوسفی که با سه خواهر و برادرش در ایران به دنیا آمده و اکنون شهروند استرالیا است، در بدو ورود به پاریس گفت: دختران و زنان سرزمین من از حقوق اولیه خود از جمله تحصیل محروم هستند و من نماینده رویاهای دزدیده شده هستم. آرزوهای این زنان؛ زنان به عنوان موجودات آزاد نمی توانند تصمیم بگیرند و حتی اجازه ورود به پارک را ندارند. ما نباید سلاح و جنگ را به نسل بعدی بسپاریم و رویاها و امیدهای زنان افغان را بی دفاع بگذاریم. من مطمئنم که خدا روزی صدای دختران افغان را خواهد شنید.

نارنگی همچنین در مسابقه دوی 100 متر زنان در ورزشگاه استاد دوفرانس پاریس رفتار جالبی داشت. این ورزشکار 28 ساله پس از آخر شدن در دور مقدماتی 100 متر، کاغذی با پیامی برای دختران کشورش بیرون آورد. او در این مقاله نوشت: «آموزش، ورزش، حقوق ما». او همچنین سه رنگ پرچم افغانستان را روی کاغذ نوشت و به جهانیان رساند. او به دختران افغان پیام داد که هرگز تسلیم نشوند.

یوسفی در پایان این دیدار به خبرنگاران گفت: پیامی برای دختران افغانستانی دارم. تسلیم نشوید و اجازه ندهید دیگران به جای شما تصمیم بگیرند. فقط به دنبال فرصت باشید و بعد از آن استفاده کنید. من همیشه نماینده زنان و مردمم خواهم بود. دختران ما در افغانستان، زنان ما خواهان حقوق اولیه، آموزش و ورزش هستند.

المپیک ضد طالبان/ حمایت از دونده ایرانی الاصل برای زنان و دختران افغان؛ جیغ زدن در مسیر

شعار “بریک رقص”

منجی تیسه، 21 ساله تیم پناهجویان، یکی از دخترانی بود که در المپیک پاریس با پرچم پناهجویان در مسابقات بریک دنسی شرکت کرد و با رفتار جالب خود خبرساز شد. این تلاش در کابل متولد شد و در سال 2022 به اسپانیا نقل مکان کرد.

منجا تشاد در مرحله مقدماتی بریک رقص لباسی پوشید که روی آن شعار سیاسی نوشته شده بود: «زن افغان را آزاد کنید و پیراهنش را از تنش درآوردند». بر اساس قوانین کمیته بین المللی المپیک، استفاده از کلمات و عبارات سیاسی و مذهبی در لباس ورزشی ورزشکاران ممنوع است.

تلاش 21 ساله به سارجو باخت تا محرومیت تاثیری در سرنوشت او در این رقابت ها نداشته باشد. کمیته بین المللی المپیک اعلام کرد که این ورزشکار به دلیل نمایش شعار سیاسی بر روی لباس خود تعلیق شده است که طبق قوانین کمیته بین المللی المپیک ممنوع است.

258 258

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *