امیر مسعود عابدین_ ال 90 یا پی 90 ایرانی پس از رونمایی رسمی در فروردین ماه سال گذشته وارد بیست و چهارمین نمایشگاه مشهد شد و در معرض دید عموم قرار گرفت. چندی پیش بالاخره این خودرو وارد خط تولید پارس خودرو شد و پس از تولید اولیه و تست های نهایی به بازار عرضه خواهد شد.
به گفته مدیرعامل پارس خودرو، P90 ایرانی تا پایان سال جاری وارد بازار می شود. عبدالله سلطانی ثانی با اعلام این خبر از برنامه این شرکت برای تولید نسخه الکتریکی خودروی P90 خبر داد و افزود: تولید نسخه برقی خودروی P90 یکی از برنامه های پارس خودرو در راستای توسعه سبد محصولات برقی این خودرو است.
P90 اولین بار در 28 فروردین 1402 معرفی شد، این خودرو در اصل همان تندر 90 معروفی است که سایپا تصمیم گرفت به آن شخصیت ایرانی بدهد. طراحی جلوی P90 محافظه کارانه و مدرن به نظر می رسد و طراحی خسته کننده L90 را پشت سر گذاشته است. قسمت پایین سپر طراحی اسپرت دارد و در کل با فرم ساده بدنه هماهنگی ندارد.
طراحی نمای جانبی به جز اضافه شدن فلرهای کوچک گلگیر تغییری نکرده است. قسمت عقب خودرو نیز مدرن طراحی شده و شکل آن یادآور محصولات فعلی رنو است. به طور کلی، طراحی بیرونی P90 مدرن و محافظه کارانه است، اما بدنه ساده آن نادیده گرفته شده است.
طراحی داخلی خودرو مشابه مدل های ال 90 و ساندرو بوده و به جز اضافه شدن برخی امکانات مانند صفحه نمایش اطلاعات سرگرمی و کیلومتر شمار جدید، تغییرات دیگری رخ نداده است.
موتور ME16 که در اصل موتور تیوفایو پلاس است در این خودرو وجود دارد. این یعنی قلب تپنده پژو در سینه رنو! نام اصلی این موتور EC5 است که در محصولات گروه پژو-سیتروئن (پژو 2008 و سیتروئن C3)، تارا، رانا پلاس و 207 استفاده می شود.
به این ترتیب موتور 3 نام EC5 (پژو سیتروئن)، TU5+ (ایران خودرو) و ME16 (سایپا) می گیرد. این موتور 1.6 لیتری 4 سیلندر 110 اسب بخار قدرت و 150 نیوتن متر گشتاور تولید می کند. مشخص است که در شاهین از گیربکس 5 سرعته دستی به نام 5F18PE نیز استفاده شده است که وظیفه انتقال نیرو را در این خودرو بر عهده دارد. نسخه اتوماتیک کادیلاک با گیربکس DAE عرضه خواهد شد.
جزئیات بیشتر امکانات و جزئیات این خودرو در کاتالوگ زیر موجود است:
227322