اخبار اخبار تکنولوژی

اورست بلندترین کوه زمین نیست، مغز شما خودخوری می‌کند و آب مرطوب نیست!/ ۱۰ یافته بامزه که شما را متحیر می‌کند

تبلیغات بنری


ده حقیقت تصادفی در مورد همه چیز از حیوانات و فضا گرفته تا جغرافیا، علم، سلامت، زیست شناسی و خیلی چیزهای دیگر بیاموزید.

1. سرعت چرخش زمین در حال کاهش است

سرعت چرخش زمین تغییر می کند. در واقع سرعت چرخش زمین در حال کاهش است. این بدان معناست که طول روز به طور متوسط ​​حدود 1.8 ثانیه در هر قرن افزایش می یابد. 600 میلیون سال پیش، یک روز فقط 21 ساعت طول می کشید.

2. مغز شما خودش را می خورد

ذهن شما دائماً خودش را می خورد. این فرآیند فاگوسیتوز نامیده می‌شود که در آن سلول‌ها مولکول‌ها و سلول‌های کوچک‌تری را می‌بلعند و مصرف می‌کنند تا آنها را از سیستم خارج کنند. نگران نباش! فاگوسیتوز مضر نیست، اما در واقع به حفظ ماده خاکستری کمک می کند.

3. درک حیوانات از زمان با انسان متفاوت است

حیوانات می توانند زمان را متفاوت از انسان ها تجربه کنند. برای حیوانات کوچک، دنیای اطراف آنها کندتر از انسان ها حرکت می کند. به عنوان مثال، سمندرها و مارمولک ها زمان را کندتر از گربه ها و سگ ها تجربه می کنند. زیرا درک زمان بستگی به سرعت پردازش اطلاعات دریافتی توسط مغز دارد.

4. آب خیس نیست

ممکن است آب خیس نباشد. این به این دلیل است که اکثر دانشمندان ترشوندگی را به عنوان توانایی یک مایع برای حفظ تماس با یک سطح جامد تعریف می کنند، به این معنی که آب خود مرطوب نیست، اما می تواند چیزهای دیگر را خیس کند.

5. زندگی بدون سر مرغ به مدت 18 ماه

یک مرغ 18 ماه بدون سر زندگی کرد. این شاهکار در دهه 1940 در آمریکا به ثبت رسید. او جان سالم به در برد زیرا رگ گردن و بیشتر ساقه مغزش تا حد زیادی دست نخورده باقی ماندند و این اطمینان حاصل شد که عملکرد مغز کافی برای زنده ماندن باقی مانده است. در بیشتر موارد جوجه ها در عرض چند دقیقه می میرند.

6. بستن کراوات باعث کاهش جریان خون در مغز می شود

بستن کراوات می تواند جریان خون به مغز را تا 7.5 درصد کاهش دهد. یک مطالعه در سال 2018 نشان داد که بستن کراوات می تواند جریان خون به مغز را تا 7.5 درصد کاهش دهد که می تواند باعث سرگیجه، حالت تهوع و سردرد شود. آنها همچنین می توانند فشار چشم را افزایش دهند.

7. مسن ترین سگ جهان تقریبا 30 سال عمر می کند

بزرگترین سگ جهان تا 29.5 سال عمر می کند. در حالی که میانگین طول عمر سگ ها حدود 10 تا 15 سال است، یک تریر استرالیایی به نام بلوی 29.5 سال زندگی کرد.

8. پیرترین گربه جهان نزدیک به 40 سال عمر می کند

پیرترین گربه جهان 38 سال و سه روز عمر کرد Creampuff مسن ترین گربه ای است که تاکنون زندگی کرده است.

9. خورشید صدایی تولید می کند که ما نمی توانیم آن را بشنویم

خورشید صدایی تولید می کند اما ما نمی توانیم آن را بشنویم. خورشید امواج صوتی تولید می کند. طول موج امواج فشار از خورشید در صدها کیلومتر اندازه گیری می شود، اما آنها بسیار فراتر از محدوده شنوایی انسان هستند.

10. قله اورست بلندترین کوه روی زمین نیست

آتشفشان های دوقلوی هاوایی به نام های Mauna Kea و Mauna Loa به دلیل 4.2 کیلومتری زیر آب از کوه اورست بلندتر هستند. این آتشفشان های دوقلو 10.2 کیلومتر طول دارند.

منبع: Science Focus

227227

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *