اخبار اخبار تکنولوژی

اژدهای زرد، آمریکا را غافلگیرد کرد / رونمایی چین از رادار آشکارکننده موشک‌های هایپرسونیک

تبلیغات بنری


امیر مسعود عابدینمحققان چینی از یک سیستم راداری پیشرفته رونمایی کردند که می تواند نه یک هواپیما، بلکه ده ها موشک مافوق صوت را به طور همزمان ردیابی کند. نکته جالبتر این است که این رادار می تواند موشک هایی با حداکثر سرعت 20 ماخ (20 برابر سرعت صوت، حدود 7 کیلومتر بر ثانیه) را شناسایی کند.

به گزارش آنلاین، محققان چینی به سرپرستی چنگ شیائوپینگ، استاد دپارتمان مهندسی الکترونیک دانشگاه تسینگ‌هوا، اعلام کردند که این سامانه راداری می‌تواند اهداف واقعی و جعلی را تشخیص دهد.

رژه نظامی ارتش آزادیبخش خلق و نمایش موشک های مافوق صوت چین

رادار مایکروویو فوتونیک جدید دارای برد تشخیص بیش از 600 کیلومتر است و طراحی فشرده و سبک وزن آن را برای ادغام با موشک های دفاع هوایی یا هواپیما مناسب می کند. اما سوال مهم شما این است: آیا عملکرد رادار در آزمایشات موفق بوده است؟

شبیه سازی های زمینی نتایج چشمگیری در مورد کارایی این سیستم نشان داده است. این رادار هنگام تخمین فاصله موشکی که با سرعت تقریبی 7 کیلومتر بر ثانیه حرکت می کرد، دقت استثنایی با حاشیه خطای تنها 28 سانتی متر (11 اینچ) نشان داد. این سیستم همچنین 99.7 درصد در تعیین سرعت موشک دقت داشت، موفقیتی که قبلاً دست نیافتنی تلقی می شد.

مزیت این رادار انقلابی چیست؟

این نوآوری در استفاده رادار از پرتوهای لیزر برای انتقال اطلاعات بین اجزای کلیدی با سرعت نور نهفته است. این رویکرد بر محدودیت‌های سیستم‌های رادار معمولی غلبه می‌کند، جایی که حرکت الکترون با سرعت بالا می‌تواند به بردهای مدار آسیب برساند.

با ترکیب فوتونیک، رادار جدید می تواند سیگنال های مایکروویو پیچیده تری را تولید و پردازش کند و برای اولین بار امکان اندازه گیری دقیق اجسام را با سرعت بسیار بالا فراهم می کند.

به گفته کارشناسان دفاعی، فناوری جدید رادار چینی پاسخی به آزمایش موشک مافوق صوت آمریکا است که در ماه مارس گذشته در گوام انجام شد.

تسلیحات مافوق صوت به دلیل سرعت فوق العاده و مسیرهای پروازی غیرقابل پیش بینی با چالش های رهگیری بیشتری نسبت به موشک های بالستیک معمولی روبرو هستند که به آنها امکان دور زدن سیستم های دفاع هوایی را می دهد.

موشک های مافوق صوت با سرعت 5 ماخ به بالا عمل می کنند و برخی به 20 ماخ می رسند. این سرعت فوق العاده زمان واکنش بسیار کمی را بر سیستم های راداری و مکانیسم های دفاعی تحمیل می کند.

بر اساس گزارش ها، موشک مافوق صوت آمریکایی AGM-183A به حداکثر سرعت بیش از 24 هزار کیلومتر در ساعت معادل 20 ماخ می رسد. این در حالی است که در حال حاضر تنها روسیه به موشک های مافوق صوت Kinzhal و Iskander مسلح است و سایر کشورها در حال آزمایش و توسعه این فناوری جدید هستند.

برخی از تحلیلگران نظامی غربی آزمایش موشک های مافوق صوت آمریکا را پاسخی مستقیم به چین می دانند که نشان دهنده توانایی ارتش آمریکا برای نفوذ به سپر دفاعی چین و هدف قرار دادن شهرهای ساحلی چین با سلاح های دقیق است.

منبع: com.eurasiantimes

54322

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *