اخبار اخبار فرهنگی

ایده اصلی فیلم‌هایم تصویر درد و رنج آدم‌هاست

تبلیغات بنری


حسین قره: او پیش از این با فیلم‌های کوتاه «عروسک» و «دختر خوب» در جشنواره‌های داخلی و خارجی شرکت کرده بود و برای فیلم کوتاه «عروسک» جایزه بهترین منتقدان فیلم از جشنواره ویتنی انگلستان و جایزه بهترین فیلم را از جشنواره دریافت کرد. جشنواره ویتنی در انگلستان جشنواره فیلم فیورکامبو ایتالیا، بهترین فیلم برای کودکان از جشنواره فیلم شیکاگو، بهترین فیلم از جشنواره یوالیتی فرانسه، بهترین فیلم از جشنواره فیلم خودرو و بهترین فیلم از جشنواره فیلم پلیس و شمسا در ایران نیز. فیلم کوتاه «دختر خوب» این کارگردان به پنجاه و پنجمین جشنواره فیلم هومبولت آمریکا راه یافت و جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره های ناپل و اسکواردی ایتالیا، بهترین فیلمنامه و بهترین کارگردانی را از آن خود کرد. و بهترین بازیگر زن از جشنواره آمیکورته ایتالیا.

به بهانه حضور وی در بخش شاخه زیتون جشنواره فیلم کوتاه تهران گفت وگویی را با وی انجام دادیم که در ادامه می خوانید:

خانه برای شما چقدر است؟

خانه چهارمین فیلم کوتاه من است و امسال در بخش شاخه زیتون جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران شرکت خواهم کرد.

سینما از کجا شروع شد؟

قبل از ساخت فیلم، کار من با نوشتن و بازنویسی فیلمنامه شروع شد و بعد از آن شروع به ساخت فیلم مستند و سپس تهیه فیلمنامه های کوتاهی کردم که خودم نوشتم.

آیا یافتن تهیه کننده برای تولید یک فیلم کوتاه آسان است؟

برای دیگران دقیقاً نمی دانم، اما از آنجایی که در اورگان عضو یک گروه، جنبش خاص، دانشجو یا سازمان نبودم، پذیرش و تولید اثری که می خواستم تولید کنم دشوار بود.

فیلم کوتاه «دختر خوب» برنده چندین جایزه شد ایده اولیه فیلم از کجا آمد؟

من داستان را از واقعیت گرفتم، فکر می کنم در سال 2014 بود که در دیوار خواندم که یک دختر نوجوان موهایش را برای فروش گذاشته است، این اتفاق عجیبی بود که در آن زمان من را شوکه کرد و به همین دلیل فیلمنامه Good را نوشتم و تولید کردم. دختر ابتدا قرار شد حمید انجا تولید اثر را بپذیرد. اما به دلیل خاص بودن موضوع بعد از مدتی کنار کشیدند. در این بین مانی گاندی که از فیلمنامه استقبال کرده بود تعویض شد و پروژه را جلو بردیم. همانطور که اشاره کردم بعدها در جشنواره ها از این فیلم استقبال شد. بابت آن اتفاق خدا را شکر می کنم و یادم هست که بعد از فیلم جدید بحث فروش موی دخترانه و خانم ها خبرساز شد و توانستیم فیلم را همزمان به عنوان یک پدیده اجتماعی بسازیم.

عروسک فیلمی تلخ و شیرین درباره کودکی است که با صحنه هایی مانند باران، خیابان های تاریک و نقطه امید که عروسک است همراه است. ایده آن فیلم از کجا می آید؟

سناریوی عروسک در واقع داستان اصلی رویاها و رویاهای محقق نشده است. کودکانی که دستشان به سطح آرزوهایشان نمی رسد; درست است، در جشنواره ها و برخی از دوستان، تقریباً اولین سوال این است که چرا پایان عروسک اینقدر تلخ است، در پاسخ اساساً می توانم بگویم پایان همه چیز در این دنیا تلخ است و زندگی یک اتفاق بسیار دراماتیک است. این طبیعت زندگی است، نرسیدن به آنچه می خواهید بخشی از زندگی است، چه کودک باشید و چه بزرگسال.

آیا کودکان همچنان در کانون کار شما هستند؟

در دنیایی که هر روز جنگ، خشونت، اعتراض و ظلم وجود دارد، دغدغه من کودکان و زنان است. موضوع اصلی و اولویت من، مسائل اخلاقی و انسانی است. این که زنان و کودکان بیشترین آسیب را از زندگی و ناملایمات بشری متاثر می کنند، مرا به این سمت سوق داد، اما نمی توانم با قاطعیت بگویم که کارهای بعدی من درباره زنان خواهد بود، زیرا واقعاً نگاه بسته ای به مردم و مردم ندارم. . انسانیت برای من مهم است و شاید شخصیت اصلی داستان بعدی من یک مرد باشد.

چگونه این خانه وارد بخش شاخه زیتون جشنواره فیلم کوتاه تهران شد؟

همانطور که گفتم من عضو هیچ حزب و گروهی نیستم و از طرف هیچ سازمان و نهادی حمایت نمی‌شوم، مردمی هستند که در این دنیای گوشت و پوست، فارغ از جنسیت و سن، رنج می‌برند برای من مهم است که به طور خلاصه چه می کنند؟ خانه همین موضوع است وقتی فیلم به بخش شاخه زیتون جشنواره دعوت شد، اتفاق بسیار جالبی برایم افتاد که برخی از کسانی که من را دنبال کردند و اخبار فیلم خانه را دیدند، به من گفتند که نقش میانی را بازی می کنم. . جالب است که هنوز فیلم را ندیده اند و در مورد آن قضاوت نکرده اند، می خواهم یک بار دیگر تاکید کنم که هر وقت قدرت و توانایی نوشتن و خلق اثری را دارم، اولین و آخرین مسئله من انسانیت است، چه مربوط به جنگ باشد. یا مسائل دیگر …

حرفی برای گفتن داری؟

خاطره ای که از کارم لذت می برم این است که سال ها پیش در دفتر بشار فیلم با آقای اصغر فرهادی آشنا شدم و فیلمنامه را از من خواندند (در آن زمان فقط فیلمنامه می نوشتم). رفتم جمله ای به من گفتند: با قدرت ادامه بده، نگرانیت روزی حل می شود… شنیدن این جمله از آنها انگیزه بزرگی برای من بود.

5757

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *