ایران در محدودیت اینترنت، رتبه پنجم جهان را کسب کرد / محدودتر از چین، بهتر از سودان و کنگو!
اخبار اخبار تکنولوژی

ایران در محدودیت اینترنت، رتبه پنجم جهان را کسب کرد / محدودتر از چین، بهتر از سودان و کنگو!

تبلیغات بنری


به گزارش -، اعضای انجمن تجارت الکترونیک ایران با ارائه سومین گزارش کیفیت اینترنت به بیان خواسته های خود پرداختند.

بویا برهسینلو در حین ارائه این گزارش یکی از مطالبات اصلی را شفافیت تصمیم گیران در این حوزه عنوان کرد و خواست تا رای هر 6 نماینده دولت در کمیته تعیین مصادیق کیفری و دو رای نمایندگان مجلس در این زمینه اخذ شود. اینکه این کارگروه به صورت شفاف اعلام شود تا مشخص شود چه کسانی با رای مستقیم مردم انتخاب می شوند، نظر شما چیست؟

قطع IPV6 به مدت یک هفته در ماه می

نیما قاضی، رئیس انجمن تجارت الکترونیک نیز اعلام کرد که وضعیت کیفیت اینترنت در ایران نسبت به شش ماه گذشته تغییری نکرده است. نیما قاضی اعلام کرد که داده های این گزارش قبل از انتشار بر خلاف آنچه در گذشته اتفاق افتاده به وزارت ارتباطات ارائه شده است و در مواردی که نظر آنها مغایر با نظر انجمن بوده است، نظر آنها را نیز در این گزارش آورده ایم. گزارش.

وی اعلام کرد که در 6 ماه گذشته هیچ قطعی اینترنت نداشتیم اما در اردیبهشت ماه به مدت یک هفته قطعی IPV6 رخ داد و پیگیری ها در این زمینه نتیجه نداد.

این شبکه اجتماعی تنها با 4 رای فیلتر شد

حمیدرضا احمدی، نایب رئیس کمیته اینترنت انجمن تجارت الکترونیک نیز از وجود شبکه اجتماعی خارجی در ایران خبر داد که منحل نشده باشد و گفت: شبکه اجتماعی توییچ تنها با چهار رای منحل شد. به گفته وی، اگر قرار باشد شبکه اجتماعی انحلال شود، فیلتر با اکثریت نسبی رأی گیری می شود، اما اگر قرار باشد از فیلتر حذف شود، همه اعضا باید در جلسه کمیته تعیین مصادیق کیفری شرکت کنند. تصمیم انحلال نامزد با اکثریت مطلق آرا حذف خواهد شد.

سومین گزارش کیفیت اینترنت در ایران در حاشیه بیست و هفتمین نمایشگاه الکامب منتشر شد. در این گزارش آمده است که کیفیت اینترنت رایگان در ایران نسبت به گزارش قبلی تغییر محسوسی نداشته است و اینترنت در کشور را باید با سه فرض نامنظم، محدود و کند توصیف کرد.

مهمترین رویدادها

در واقعیت ایران از نظر شاخص های کلی کیفیت اینترنت در انتهای رتبه بندی جهانی قرار دارد; به گفته بسیاری از کارشناسان و پژوهشگران سیاسی در حوزه اینترنت، این وضعیت نتیجه سیاست های محدودکننده داخلی و تحریم های یکجانبه بین المللی است.

اینترنت در ایران محدودتر از اینترنت چین است/هنوز ناپایدار و کند است!

حدود 80 درصد از ارتباطات کاربران ایرانی مربوط به مشاهده پربازدیدترین سایت ها در تراکم 4G با کیفیت است.

اینترنت توسعه نیافته در یک کشور در حال توسعه

یکی از موارد ذکر شده در این گزارش، طبقه بندی کیفیت اینترنت در ایران در سطح بین المللی است که ایران را در زمره کشورهای توسعه نیافته طبقه بندی می کند، تولید ناخالص داخلی ایران از لحاظ اقتصادی به اقتصادهای نوظهور نزدیک است. (از نظر اقتصادی در حال ظهور). ).

اینترنت در ایران محدودتر از اینترنت چین است/هنوز ناپایدار و کند است!

در 67 کشور برتر، متوسط ​​اتصالات با کیفیت تراکم 4G بیش از 90٪ است

اینترنت در ایران محدودتر از چین است

ایران و چین در رتبه بندی کشورهای دارای اینترنت محدود دارای موقعیت مشابهی هستند، اما در شاخص های مربوط به سرعت و اختلال، چین (رتبه 61 از 100 در گزارش Cloudflare و رتبه 87 از 100 در گزارش CrUX) به طور کلی بهتر از ایران (97 و 90 از 100). این وضعیت را باید در کنار اقتصاد بزرگ (46+ برابر ایران) و جمعیت میلیاردی چین (+16 برابر ایران) قرار داد.

این گزارش آخرین داده‌های پایگاه‌های داده OONI و Google CrUX را تجزیه و تحلیل می‌کند و اطلاعات آن‌ها را با سایر پایگاه‌های داده از جمله رادار Cloudflare در سه شاخص اختلال، سرعت محدود و سرعت دسترسی رایگان به اینترنت مقایسه می‌کند. به این ترتیب پس از ترکمنستان، کنگو، سودان و کوبا، ایران پنجمین کشوری است که دسترسی رایگان به اینترنت ندارد.

اینترنت در ایران محدودتر از اینترنت چین است/هنوز ناپایدار و کند است!

ایران با بیشترین دامنه های فیلتر شده در صدر جدول محدودیت ها قرار دارد

سه درخواست انجمن تجارت الکترونیک از رئیس بعدی

در این گزارش سه خواسته از نامزدهای ریاست جمهوری آینده کشور و فعالان حوزه تجارت الکترونیک نیز سه خواسته از رئیس جمهور آینده ایران با عنوان «تلاش فعال برای اصلاح ساختار فیلترینگ و فیلترینگ» کاهش را مطرح کردند. محدودیت‌های اینترنت» و «رفع انحصار شرکت زیرساخت‌های ارتباطی»، «آنها خواستار تقویت دیپلماسی بین‌المللی و تلاش برای رفع تحریم‌های بین‌المللی مرتبط با فناوری شدند».

فعالان تجارت الکترونیک در راستای اصلاح ساختار فیلترینگ خواستار ارائه گزارش شفاف به مردم برای رفع فیلتر سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی پرمخاطب و شفاف‌سازی صدای نمایندگان 6 دولت در تصمیم‌گیری هستند. پرونده های جنایی خصوصی سازی شده است، تلاش برای اصلاح قوانین فیلترینگ و رفع ناآرامی های ناشی از مقررات، تحت نظارت نمایندگان بخش.

به منظور رفع انحصار شرکت زیرساخت های ارتباطی و توسعه اینترنت پرسرعت، این گزارش خواستار افزایش سرعت و پهنای باند شده است. ادامه و تسریع طرح فیبر نوری و توسعه نسل پنجم و گزارش شفاف و الکترونیکی شاخص های اینترنتی.

وی در بخشی دیگر از این گزارش با خطاب به رئیس مجلس خواستار شفاف سازی روند انتخاب دو نماینده مجلس و آرای آنها در کمیته تعیین مصادیق کیفری و تلاش برای اصلاح تصحیح شده است. با تصویب قوانین تسهیل‌کننده و بازنگری در سیاست‌های محدودکننده، باید بر عملکرد نهادهای مرتبط با کیفیت اینترنت نیز نظارت شود.

پشت صحنه، در دسترس نبودن برخی سایت های داخلی

مهم‌ترین اختلالات موقت در شش ماه گذشته مربوط به حملات DDoS در مقیاس بزرگ به شبکه اپراتورها و مراکز داده در کشور بوده و در نتیجه لینک‌ها قطع شده، اتصالات اشباع شده و دسترسی به ایران غیرقابل دسترس می‌شود. در نتیجه دسترسی به برخی از وب سایت های محلی برای کاربران خارج از کشور قطع شده است.

گزارش های غیر رسمی نشان می دهد که حملات DDoS در آوریل و می 1403 هجری شمسی ده برابر بیشتر از حملات مشابه در سال های گذشته بوده است و بر اساس گزارش های Infrastructure Communications، ظرفیت رسیدگی به حملات DDoS 200 گیگابیت بر ثانیه (که منحصراً از تاتا خریداری شده است) بوده است. دوره سه ساله با رشد چندگانه، به 1800 گیگابیت بر ثانیه، شامل 800 گیگابیت بر ثانیه از خدمات بالادستی اپراتورهای خارجی و 1000 گیگابیت بر ثانیه از سیستم های داخلی. تعداد حملات DDOS طبق نمودار زیر از شهرور 1401 به طور چشمگیری افزایش یافته است و مدیریت و مقابله موثر با این حجم بالای حملات قطعاً نیازمند منابع مالی گسترده و پشتیبانی و رهبری متمرکز و قابل اعتماد است. اقدامات وزارت ارتباطات برای مقابله با این حملات، افزایش ظرفیت مقابله با حملات DDOS از 200 گیگابیت بر ثانیه به 1800 گیگابیت بر ثانیه و افزایش 9 برابری ظرفیت این سرویس، تاثیرات این حملات را بر کیفیت تجربه کاربران نهایی به حداقل برسد.

تاثیر مخرب سیاست های مدیریت بر عملکرد HTTP3

همانطور که در اولین گزارش کیفیت اینترنت اشاره کردیم، HTTP3 یک پروتکل مدرن و کاربردی برای افزایش سرعت و بهبود تجربه کاربر است. خوشبختانه با پیگیری های انجمن تجارت الکترونیک، ممنوعیت این پروتکل برداشته شد و طبق گزارش Radar.cloudflare.com، حدود 30 درصد از ترافیک کاربران ایرانی به این پروتکل منتقل شد. متأسفانه بررسی‌های ما نشان می‌دهد که شاید به دلیل سیاست‌های دولت، این پروتکل برخلاف ماهیت خود رفتار کرده و در ایران بسیار کندتر از نسخه‌های قدیمی‌تر عمل می‌کند.

137 دامنه در ایران مسدود شد

برای سنجش دقیق‌تر وضعیت فیلتر از دسامبر 1402 تا اوایل خرداد 1403، 300 دامنه اینترنتی (انتخاب شده بر اساس SameWeb) را از پایگاه داده ooni.com بررسی کردیم. بر اساس این بررسی مشخص شد که اینترنت در ایران در آذرماه 1402 به طور متوسط ​​137 دامنه محدود (بیش از 50 درصد قطعی) داشته است که از این نظر نسبت به مدت مشابه قبل تغییر چندانی در اینترنت کشور ایجاد نشده است. سال

همچنین در بررسی 5000 وب سایت پربازدید کاربران ایرانی در CrUX، مشخص شد که حداقل 730 وب سایت به طور مستقیم فیلتر شده اند و دامنه اصلی آنها راه حل فیلتر آدرس IP است. بسیاری از وب سایت های مسدود شده توسط فیلتر IP، زیر دامنه ها، CDN ها و غیره نیز باید به این لیست اضافه شوند.

چرا IPv6 طراحی شد و چرا یک هفته در ایران متوقف شد؟

پروتکل اینترنت نسخه 6 یا IPv6 برای حل مشکلات و محدودیت های IPv4 طراحی شده است. مزیت های اصلی آن مانند فضای پردازش گسترده تر، کارایی مسیریابی بهتر، پشتیبانی بهتر از پروتکل های امنیتی و پیکربندی خودکار، دلایلی است که ISP ها شروع به حرکت به این نسخه کردند. به همین دلیل در سال های اخیر فرآیند آماده سازی زیرساخت ها و آموزش کارکنان و مشتریان به عنوان اقدامات کلیدی در این راستا آغاز شده است. در سند طرح جامع و معماری شبکه ملی اطلاعات مصوب شورای عالی فضای مجازی، استفاده از IPv6 مورد تاکید قرار گرفت و سازمان فناوری اطلاعات به توسعه و مهاجرت به IPv6 مستمر ادامه داد.

محدودیت کامل شبکه های اجتماعی

در این گزارش آمده است که شبکه های اجتماعی همچنان با محدودیت های کامل مواجه هستند. شبکه‌های اجتماعی توییتر، اینستاگرام، تلگرام، واتس‌اپ، فیس‌بوک، یوتیوب، توییچ و پینترست در ایران فیلتر هستند و از این منظر ایران در کنار چین و ترکمنستان در خط مقدم کشورهای دارای حداکثر محدودیت در شبکه‌های اجتماعی قرار دارد.

افزایش خود انحلال داخلی (دسترسی به ایران)

در جلسه ای با دبیر شورای عالی فضای مجازی مقرر شد فهرستی از سایت های پیشنهادی برای رفع این محدودیت ها ارائه شود. این فهرست که در ضمیمه سوم این گزارش قرار دارد به شورای عالی فضای مجازی ارسال شده و تا زمان انتشار این گزارش 7 دامنه از لیست این محدودیت حذف شده است اما متاسفانه پس از حوادث منطقه و تهدیدات سایبری ماه های گذشته بیش از 30 سایت به این لیست اضافه شده است.

227227

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *