اخبار اخبار جهان

ایران و حزب‌الله درصدد مجازات اسرائیل/ سعودی‌ها در صورت آتش بس رابطه با تل‌آویو را علنی می‌کنند؟

تبلیغات بنری


به گزارش -، روزنامه اکونومیست در گزارشی نوشتدر یک سری حملات هوایی و موشکی در ساعات اولیه 25 اوت، اسرائیل و حزب الله درگیری شدیدی را آغاز کردند. اندکی قبل از ساعت 5 صبح، دو موج جنگنده اسرائیلی ده ها سایت پرتاب موشک حزب الله را در جنوب لبنان بمباران کردند. دقایقی بعد، حزب الله حداقل 200 موشک و پهپاد به سمت شمال اسرائیل پرتاب کرد. سامانه دفاع موشکی گنبد آهنین اسرائیل اکثر این موشک ها را رهگیری کرد. اندکی که از آن عبور کرد تنها خسارت جزئی به بار آورد و تلفات جانی در بین اسرائیلی ها نداشت.

با طلوع خورشید، هر دو طرف داستان های خود را برای ارائه آماده کردند. اسرائیل اعلام کرد که پس از نظارت بر آمادگی حزب الله برای پرتاب هزاران موشک و پهپادهای انفجاری، یک حمله «پیشگیرانه» انجام داده است. هدف این موشک ها عمدتاً برای هدف قرار دادن پایگاه های نظامی در شمال اسرائیل بود، اما تعدادی از موشک های دوربرد برای مجتمع Gililot در شمال تل آویو، محل موساد، سازمان جاسوسی اسرائیل، و واحد 8200، اداره اطلاعات سیگنال ها، در نظر گرفته شد. حملات هوایی اسرائیل “هزاران” موشک را منهدم کرد و مانع از پرتاب موشک های دیگر شد.

حزب‌الله اعلام کرد که در «مرحله اول» انتقام‌جویی ترور فرمانده نظامی فواد شکر که در حمله هوایی اسرائیل در 30 جولای کشته شد، 11 پایگاه اسرائیلی را هدف قرار داد. این گروه هدف قرار گرفت و اعلام کرد که در کار خود کاملاً موفق بوده است. آنها حمله اسرائیل را نادیده گرفتند و امکان تلافی بیشتر را باز گذاشتند.

چهار هفته است که کل منطقه منتظر انتقامی که حزب الله و ایران برای ترور شکر و اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس در مهمانسرای دولتی در تهران وعده داده بودند، هستند. به نظر می رسد این تاخیر نشان دهنده دشواری وضعیت ایران است. ایران می‌توانست مستقیماً به این حمله پاسخ دهد، اما حمله موشکی و پهپادی گسترده‌اش به اسرائیل در ماه آوریل عمدتاً توسط اسرائیل و متحدانش رهگیری شد. نمایش های مکرر از این نوع نشان دهنده بی کفایتی ایران است نه عصبانیت آن. از سوی دیگر، اگر ایران به دنبال حمله مستقیم تری باشد، می تواند جنگی همه جانبه با پیامدهای ویرانگر را آغاز کند. برای جلوگیری از حمله ایران، آمریکا اکنون دو گروه حمله ناو هواپیمابر را به خاورمیانه منتقل کرده است.

حملات موشکی و پهپادی حزب الله یک جایگزین کم خطر برای ایران است و مشخص نیست که حزب الله خود به دنبال جنگی تمام عیار با اسرائیل در لبنان است یا خیر. تقریباً مسلم است که اطلاعات اسرائیل از قبل مقدمات حمله را کشف کرده و نوعی اقدامات پیشگیرانه انجام خواهد داد. حزب الله و ایران می خواهند با مجازات اسرائیل چهره خود را حفظ کنند. اما آنها و اسرائیل در تلاشند تا از نوعی اقدام نظامی که منجر به درگیری شدیدتر شود، اجتناب کنند.

ایران و حزب الله قصد مجازات اسرائیل/سعودی ها را در صورت آتش بس دارند، آیا رابطه با تل آویو را اعلام می کنند؟

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل پس از حمله 25 اوت گفت که حمله اسرائیل “پایان ماجرا” نیست، اما مقامات اسرائیلی مشتاق بودند تاکید کنند که آنها علاقه ای به تشدید بیشتر تنش ندارند. پس از آزمایش یک حمله مستقیم در ماه آوریل، ایران ممکن است به استراتژی قبلی خود در مبارزه با اسرائیل از طریق گروه های نیابتی مانند حزب الله بازگشته باشد. اگر چنین باشد، این می تواند یک پیروزی غافلگیرکننده برای خط نسبتا معتدل اتخاذ شده توسط رئیس جمهور جدید ایران، مسعود پزشکیان، در برابر گروه هایی باشد که خواستار انتقام گیری شدید شده اند.

هیچ یک از طرفین نمی خواهند مسئولیت شکست مذاکرات دشوار آتش بس در غزه را که هنوز هم ادامه دارد، بپذیرند. مدت کوتاهی پس از پایان حملات در لبنان، اسرائیل اعلام کرد که تیم مذاکره کننده اش طبق برنامه برای دور دیگری از مذاکرات در قاهره آماده است.

اما اینکه آتش‌بس غزه باعث خنثی کردن درگیری بزرگ‌تر بین ایران، نیروهای نیابتی آن و اسرائیل می‌شود، هنوز قطعی نیست. دیدگاه خوش بینانه این است که منطقه به عنوان یک کل ممکن است در حال عقب نشینی از لبه پرتگاه باشد، با آتش بس که راه را برای عربستان سعودی برای به رسمیت شناختن اسرائیل و به دنبال آن همکاری دفاعی عمیق تر بین ایالات متحده، اسرائیل و کشورهای عربی خلیج فارس باز می کند. این اقدام می تواند بهانه ای برای دشمنی مشترک آنها با ایران باشد.

با این حال، بسیاری از مسائل در رویدادهای آینده نقش دارند: به عنوان مثال، اینکه چه کسی کاخ سفید را به دست خواهد گرفت. در نهایت چه کسی پیروز مبارزه مبهم اصلاح طلبان و تندروها در داخل ایران خواهد بود؟ و اینکه آیا اسرائیل می تواند در برابر حملات موشکی روزانه به مناطق شمالی سرزمین های اشغالی مقاومت کند یا اینکه در نهایت نیروهای خود را برای راه اندازی کمپین وسیع تری علیه حزب الله بسیج خواهد کرد. حتی اگر آخرین مبادله خصومت ها پایان یابد، بعید است که جنگ بیشتر طول بکشد.

مترجم: مهسا مژدهی

311312

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *