اخبار اخبار تکنولوژی

این توانایی‌ها مختص نیروی هوایی آمریکا است!

تبلیغات بنری


به گزارش روزیاتو، نیروی هوایی ایالات متحده به طور مداوم در حال نوآوری است و با چیزهای نوآورانه جدید، از هواپیماهای بدون سرنشین گرفته تا هوش مصنوعی، مرزهای میدان را پیش می برد. در اینجا پنج فناوری پیشرفته هوانوردی که برای ارتش ایالات متحده حیاتی و تأثیرگذار بودند، آورده شده است.

1- تکنولوژی مخفی کاری

نیروی هوایی آمریکا حداقل 5 نوع هواپیمای جنگی سرنشین دار دارد

سطح مقطع راداری F-22 0.0001 متر مربع
سطح مقطع راداری F-35 0.005 متر مربع
پرندگان نظامی ارواح F-117، F-22، F-35، B-2، B-21

فن آوری پنهان کاری یا دید کم، بقای هواپیما را در محیط های پرخطر بهبود می بخشد. قابلیت پنهان کاری هواپیماهایی مانند B-2 Spirit را قادر می‌سازد تا در محیط‌هایی که تهدید برای سایر هواپیماها زیاد است، حملات نفوذی عمیق انجام دهند. جنگنده های رادارگریز آمریکا – F-22 Raptor و F-35 Lightning II – رادارگریزترین جنگنده های جهان هستند.

اولین هواپیمای رادارگریز جهان F-117 Nighthawk آمریکایی بود که توسعه، تولید و وجود آن برای سال ها مخفی نگه داشته شد. در جریان بمباران ناتو در صربستان در سال 1999، یک فروند F-117 Nighthawk توسط یک سیستم دفاع ضد هوایی سرنگون شد و دیگری مورد اصابت قرار گرفت و آسیب دید. این حوادث نشان داد که دید کم به هیچ وجه به این معنا نیست که هواپیما کاملاً نامرئی و نامرئی است.

5 فناوری بسیار پیشرفته برای نیروی هوایی ایالات متحده

2- پس سوز

پس سوز برای برخاستن، پرواز مافوق صوت و نبرد استفاده می شود

اولین هواپیمای پس سوز هواپیمای ایتالیایی Caproni Campini CC2، 1941
هواپیمای جنگنده با پس سوز F-16، F-15، F/A-18، F-22، F-35
درخواست کردن پرواز، برخاستن و نبرد مافوق صوت

فناوری پس سوز به موتورهای جت اجازه می دهد نیروی رانش عظیمی را ایجاد کنند که برای پرواز مافوق صوت، برخاستن (مثلاً از ناوهای هواپیمابر) و نبرد ضروری است. موتور Pratt & Whitney J58 مورد استفاده در SR-71 Blackbird شناخته شده بود که از پس سوز خود برای مدت زمان طولانی تری استفاده می کرد (SR-71 را به بیش از 3 ماخ فشار می داد).

پس سوز محدودیت های خاص خود را دارد، زیرا مصرف سوخت هواپیما را بسیار افزایش می دهد (و در نتیجه برد و زمان آن را در میدان جنگ محدود می کند). پس سوز ایده جدیدی نیست و می توان آن را به موتور جت کاپرونی کامپینی CC2 ایتالیایی ردیابی کرد که اولین هواپیمایی بود که دارای سیستم پس سوز بود (اولین پرواز آن در آوریل 1941 انجام شد).

3- پرواز با سیم

هواپیماهای جنگنده آمریکایی از سیستم های fly-by-wire استفاده می کنند که پرواز آنها را بسیار آسان می کند

اولین هواپیمای مسافربری مجهز به سیستم fly-by-wire ایرباس A320
اولین پلتفرمی برای آزمایش سیستم fly-by-wire B-47 Stratojet در دهه 1960
اولین هواپیمای جنگنده مجهز به سیستم fly-by-wire جنگنده F-16 فالکون

هواپیماهای جنگنده به دلیل قدرت مانور بالا باید از نظر آیرودینامیکی ناپایدار باشند و کنترل آنها را برای خلبانان بسیار دشوار می کند. سیستم‌های Fly-by-wire جایگزین کنترل‌کننده‌های پرواز دستی سنتی با یک رابط الکترونیکی می‌شوند که در آن رایانه‌ها بیشتر کار را انجام می‌دهند. F-16 Fighting Falcon اولین هواپیمای جنگنده ای بود که از این فناوری استفاده کرد و به خلبان کنترل بی سابقه ای در پرواز داد.

سیستم های Fly-by-wire مزایای مختلفی از جمله کاهش وزن، بهبود کارایی و قابلیت اطمینان، تحمل آسیب و افزایش قابلیت کنترل در هواپیماهای با قابلیت مانور بالا را ارائه می دهند. این سیستم نه تنها هواپیما را قادر می سازد تا از نظر آیرودینامیکی پایدار و دارای قابلیت مانور بالا باشد، بلکه به خلبان اجازه می دهد تا به طور موثر بر روی جنگ تمرکز کند.

5 فناوری بسیار پیشرفته برای نیروی هوایی ایالات متحده

4- بال با شیب متغیر

قبل از دهه 1980، بال های گام متغیر یک طرح رایج بود

ویژگی شیب بال بهبود یافته برای سرعت های مختلف
نمونه یک جنگنده F-14 Tomcat، Panavia Tornado، MiG-27
نمونه چاشنی Tu-22M، B-1 Lancer

در حالی که نیروی هوایی یا نیروی دریایی ایالات متحده دیگر هواپیماهای بال متغیر تولید نمی کند، آنها در گذشته بسیار مفید بوده اند. هواپیماهای پرسرعت زمانی بهترین عملکرد را دارند که بال‌های آن‌ها به شدت کج باشد و در سرعت‌های پایین (مانند هنگام برخاستن و فرود) ناپایدار شوند.

بال های متغیر در هواپیماهای طراحی شده در دهه 1970 استفاده شد. پس از دهه 1980، پیشرفت در فناوری کنترل پرواز و مصالح ساختمانی، چنین بال هایی را غیر ضروری کرد. بال های متغیر در هواپیماهای تهاجمی مانند MiG-27 و Panavia Tornado و در برخی از هواپیماهای جنگنده / رهگیر مانند F-14 Tomcat و Su-24 استفاده می شود. از این بال ها در بمب افکن های استراتژیک مانند Tu-22M و B-1 Lancer نیز استفاده می شود.

این قابلیت ها مختص نیروی هوایی آمریکاست!

5- مهمات نقطه ای

مهمات نقطه ای آمریکا شامل AGM-88 HARM، AIMRAAM و Tomahawk است.

راهنمایی هدایت رادار، هدایت لیزری، هدایت GPS
ویژگی کاهش زیان های جانبی که به طور قابل توجهی میزان موفقیت عملیات را افزایش می دهد
نقطه ضعف منابع گران و محدود

مهمات یک هواپیما بخش بزرگی از اثربخشی، بقا و کشنده بودن آن است. توسعه مهمات هدایت شونده به نیروی هوایی ایالات متحده این امکان را داده است که آسیب های جانبی، شلیک از فاصله دورتر را به میزان قابل توجهی کاهش دهد و نرخ موفقیت ماموریت را افزایش دهد. در طول جنگ جهانی دوم، متفقین کل شهرهای آلمان و ژاپن را ویران کردند، تا حدی به این دلیل که هدف قرار دادن دقیق اهداف غیرممکن بود.

موزه ملی نیروی هوایی ایالات متحده می‌گوید: «دقت فزاینده موشک‌های کروز منجر به تولید سلاح‌های کوچک‌تر – اما به همان اندازه مؤثر – شده است که به هواپیماها اجازه می‌دهد تا بمب‌های بیشتری حمل کنند و اهداف بیشتری را بیش از همیشه مورد هدف قرار دهند.» در طول جنگ خلیج فارس، مهمات هدایت شونده هنوز تنها 9 درصد از تسلیحات پرتاب شده را تشکیل می دادند، با این حال آنها مسئول حدود 75 درصد حملات موفقیت آمیز بودند.

227227

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *