اخبار اخبار تکنولوژی

این تکه سنگ، تاریخ باستانی مریخ را برملا کرد/ عکس

تبلیغات بنری


به گزارش – به نقل از ایسنا، مریخ نورد «استقامت» در جدیدترین ماجراجویی خود، سنگی راه راه پیدا کرد که امید است نشانه ای از تاریخ کهن مریخ باشد. کشف جدید مریخ نورد “پشتکار” هفته گذشته دانشمندان و کاربران اینترنت را شگفت زده کرد، زیرا آنها یک سنگ راه راه سیاه و سفید را دیدند که شبیه سنگ های قبلی کشف شده در مریخ نبود.

به گفته ناسا، نزدیک به یک ماه از زمانی که فضاپیمای استقامت شروع به بالا رفتن از شیب‌های تند منتهی به لبه دهانه برای جستجوی صخره‌های باستانی در تلاش برای آگاهی از تاریخ اولیه مریخ کرده است، می‌گذرد. اگرچه این شیب‌های دشوار باعث کاهش سرعت صعود اولیه شد، اما سواری Endurance در روزهای اخیر به طرز چشمگیری بهبود یافته است و Endurance در مسیر نرم‌تری حرکت می‌کند. از این منظر، مریخ نورد اکنون می تواند سیگنال های ماموریت گذشته خود را ببیند.

هنگامی که مریخ نورد استقامت بر روی زمین های شنی حرکت می کرد، اعضای تیم صخره ای را در فاصله دور با بافت غیرعادی در تصاویر Navcam مشاهده کردند و نام آن را قلعه فریا گذاشتند. تیم تحقیقاتی قصد داشت با استفاده از دوربین Mastcam-Z نظارت چندطیفی را انجام دهد تا مریخ نورد قبل از دور شدن از نزدیک نگاه کند.

زمانی که اطلاعات چند روز پس از خروج فضاپیمای استقامت از منطقه به عقب فرستاده شد، مشخص شد که این سنگ چقدر عجیب است. قلعه فریا تقریباً 20 سانتی متر عرض دارد و دارای یک الگوی چشمگیر با نوارهای سیاه و سفید متناوب است. حدس و گمان در مورد آنچه که “سنگ گورخر” ممکن است فوراً به اینترنت سرازیر شد و دانشمندان ناسا از خواندن نظریه های مردم لذت بردند.

به گفته تیم علمی ناسا، بافت این سنگ برخلاف آنچه که قبلا در دهانه جزرو و شاید در سرتاسر مریخ دیده شده بود، است. دانش ناسا از ترکیب شیمیایی آنها محدود است، اما تفاسیر اولیه نشان می دهد که فرآیندهای آذرین یا دگرگونی می توانند این نوارها را ایجاد کرده باشند.

از آنجایی که قلعه فریا صخره‌ای سست است که به طور مشخص با سنگ بستر زیرین متفاوت است، احتمالاً از جای دیگری به اینجا رسیده است، شاید از منبعی بالاتر فرود آمده باشد. دانشمندان ناسا از این احتمال هیجان زده هستند و امیدوارند که مریخ نورد استقامت در ادامه صعود خود با نمونه هایی از این نوع سنگ جدید مواجه شود، بنابراین می توان تحقیقات دقیق تری انجام داد.

قلعه فریا آخرین مورد از یک سری جواهرات خیره کننده است که اخیراً پیدا شده است. از زمانی که مریخ‌نورد استقامت به لبه دهانه رسید، تیم ناسا تنوع صخره‌هایی مانند انواع تخته سنگ‌ها را در کوه واشبرن مشاهده کرده است. شاید این اولین نگاه ما به صخره های باستانی باشد که در اثر برخورد از اعماق دهانه جزرو برخاسته اند و اکنون در لبه دهانه قرار دارند. فقط زمان نتیجه را مشخص خواهد کرد.

227323

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *