اخبار اخبار تکنولوژی

این جانور از عصر دایناسورها بر روی زمین بوده و هست!

تبلیغات بنری


به گزارش خبرگزاری رابو و به نقل از سایت گجت نیوز، یکی از زیباترین مناظر گرگ و میش تابستان، درخشش کرم های شب تاب است که فضای نیمه تاریک طبیعت را روشن می کند. این حشرات چشمک زن از گسترده ترین سوسک های درخشان هستند که تعداد آنها در حدود 2500 گونه در سراسر جهان است. شکم درخشان آنها مزایای زیادی دارد و اهداف مختلفی را انجام می دهد (مانند جذب جفت یا هشدار به شکارچیان در مورد سمی بودن آنها)، اما ما واقعا نمی دانیم که این ویژگی چگونه تکامل یافته است.

کشف فسیل کرم شب تاب در عصر دایناسورها

اخیراً تیمی از محققان به سرپرستی Chenyang Cai، دیرینه شناس در آکادمی علوم چین، موفق به کشف فسیل کرم شب تاب شده اند که قرن ها به طرز عالی در کهربای طلایی حفظ شده بود. حدود 99 میلیون سال پیش، کرم شب تاب Flammarionella Hehaikuni، عصرها را روشن کرد و تاریکی را که بر عصر دایناسورها حاکم بود، روشن کرد و نشان داد که اجداد مزوزوئیک آن چنین ویژگی را تکامل داده اند.

این دومین کرم شب تاب مزوزوئیک است که در کهربای میانماری حفظ شده است، اولین آن Protoluciola Albertalleni است. چیزی که کشف جدید محققان را جالب کرد ساختار درخشان این حشره با نمونه های مشابه در کهربا بود و نشان می دهد که درخشندگی آن حتی 99 میلیون سال پیش به خوبی توسعه یافته و متنوع بوده است.

چه چیزی باعث درخشش کرم شب تاب می شود؟

به نظر می رسد درخشش در کرم شب تاب دو کارکرد اصلی دارد: جذب سایر کرم های شب تاب برای جفت گیری و هشدار دادن به شکارچیان در مورد سم لوسیفوفاگین. با این حال، دانشمندان اخیراً کشف کردند که لومینسانس قبل از تشکیل این سم ظاهر شده است، که سؤالاتی را در مورد مزایای لومینسانس در حشرات ایجاد می کند.

این حیوان از زمان دایناسورها روی زمین بوده است!

کای و همکارانش کرم شب تاب را در کهربا در ایالت کاچین در شمال میانمار پیدا کردند. (همان منطقه ای که سایر حشرات درخشان مزوزوئیک در آن کشف شد.) خود کهربا به طرز چشمگیری شفاف است و حشره را با جزئیات بسیار نشان می دهد. بر اساس خواص فیزیکی آن، محققان توانستند نمونه را به عنوان ماده ای متعلق به خانواده Luciolinae که یکی از بزرگترین زیرخانواده های کرم شب تاب است، شناسایی کنند.

این حیوان از زمان دایناسورها روی زمین بوده است!

از ویژگی های منحصر به فرد این کرم شب تاب شاخک های آن است که با برآمدگی های مو مانندی به نام سته پوشیده شده است.

کرم شب تاب نر توانایی بیشتری در درک ویژگی های ذکر شده در بالا دارد و دانشمندان باید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد آنها تحقیق کنند. به احتمال زیاد، موضوع تحقیقات آینده دیرینه شناسان به مطالعه سایر انواع حشرات نورانی عصر مزوزوئیک یا دایناسور اختصاص داده خواهد شد. نظر شما در مورد این چیست؟

227227

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *