تینا مزدکی: کشتی “ماگان” که 4000 سال پیش از نی ساخته شده بود. اولین سفر خود را در سواحل ابوظبی در امارات متحده عربی آغاز کرد. تیمی متشکل از 20 متخصص کشتی را مونتاژ کردند. آنها از فناوری هایی مشابه آنچه در سال 2100 قبل از میلاد وجود داشت استفاده کردند. در زمان شکوفایی این کشتی، خلیج فارس نیز بخش مهمی از تجارت دریایی جهانی بود.
به گزارش وبسایت رابو، بازسازی کشتی ماگان متعلق به عصر مفرغ به همان ابعاد اولیه، اهمیت راه های تجاری باستانی را برجسته می کند. این کشتی حدود 20 متر طول دارد. در آن روزها، کشتی های ماگان به اندازه کافی قدرتمند بودند که کالاهایی مانند مس، منسوجات و سنگ های نیمه قیمتی را به راحتی تجارت می کردند.
مبادله عمدتاً در حدود 4000 سال پیش بین جوامع ساکن در بین النهرین و دره سند، امروزی در مناطق عراق، پاکستان و هند صورت گرفت. باستان شناسان، مهندسان و دانشمندان بر این باورند که کشتی سازی باستانی می تواند به ساخت کشتی کامل در دریا کمک کند. این تیم بر این باور است که این بازسازی بزرگترین بازسازی در جهان یک کشتی برنزی Magan است.
باستان شناسان این ابتکار را عمدتا برای نشان دادن سبک زندگی مردم در 4000 سال پیش انجام دادند. آنها همچنین قصد داشتند میراث دریایی خلیج فارس را حفظ کنند. طراحی کشتی بر اساس مدل های باستانی بود. بخشی از مدل سازی با کمک یک مهندس دریایی انجام شد که طول، عرض و عمق مناسب قایق را اندازه گیری کرد. این برای اطمینان از شناور بودن او با خدمه و محموله بود.
آنها همچنین از ترکیبی از شواهد متنی، شمایل نگاری و باستان شناسی برای ترسیم نقشه طراحی کشتی استفاده کردند. شواهد باستانی شامل یک لوح گلی باستانی از عراق است که مقدار زیادی مواد را فهرست کرده است، که شاید به عنوان فهرست خرید برای کشتی سازی فعال استفاده می شود. شکل ظرف نیز بر اساس مدل های گلی باستانی کشف شده در عراق است.
کارشناسانی که روی ماکت های تاریخی کار می کنند نیز این قایق را با استفاده از ابزار دستی ساخته اند. آنها چندان به فناوری های مدرن متکی نبودند. آنها نمای بیرونی کشتی را با استفاده از 15 تن نی های محلی ساختند. سپس قاب های چوبی را با چربی حیوانی پوشانده و سپس آنها را ضد آب کردند.
آنها همچنین قدرت طناب ها و دسته های عصا را برای آزمایش وزن بدن آزمایش کردند. نتایج رضایت بخش بود. در شواهد باستانی آمده است که سازندگان کشتی بسیار مراقب بودند که کشتی را فقط از نی، طناب و چوب بسازند. وجود میخ، میخ و فلز می تواند به رگ آسیب برساند.
این کشتی قبلاً آزمایشات دریایی و اولین سفر خود را به پایان رسانده است. این کشتی برای نمایش در موزه ملی امارات متحده عربی نگهداری می شود و این موزه قصد دارد این کشتی کمیاب را با بخشی از تاریخ خلیج عربی و تمامی رویدادهای فرهنگی آن دوران به نمایش بگذارد.
منبع: Interesting Engineering
54323
khabaronline به نقل از رابو