بازگشت اسکوچیچ به ایران؛ به‌دنبال تکرار روزهای خوش گذشته
اخبار اخبار ورزشی

بازگشت اسکوچیچ به ایران؛ به‌دنبال تکرار روزهای خوش گذشته

تبلیغات بنری


سفر پر ستاره: باشگاه تراکتورسازی تبریز روز گذشته (سه شنبه) در اقدامی شگفت انگیز دراگان اسکوچیچ کروات را به عنوان سرمربی جدید خود انتخاب کرد. تراکتوری ها در حالی از اسکوسیچ رونمایی کردند که در هفته های اخیر صحبت هایی مبنی بر حضور دیوید بتونی، سرمربی سابق رئال مادرید در تبریز مطرح شده بود اما در نهایت سرمربی سابق تیم ملی ایران هدایت این تیم پرشور را برعهده گرفت. پس از جدایی اسمار ویرا، از اسکوسیچ به عنوان یکی از گزینه های موجود برای نیمکت نشینی پرسپولیس یاد می شد اما او برای نیمکت نشینی فصل آینده با سرخ پوشان پایتخت به توافق نرسید. تراکتور پنجمین تیم باشگاهی اسکاتلند در فوتبال ایران پس از بندرانزلی بهارا، باشگاه فوتبال خوزستان، خونی بی خون بابل و صنعت نفت آبادان است. وی همچنین هدایت تیم ملی زیر 21 سال کرواسی، تیم ملی ایران، النصر العربی، العربی کویت و رییکا کرواسی را بر عهده داشت.

از روزهای خوش در میلان تا فراز و نشیب های فولاد

دراگان اسکوچیچ از ابتدای لیگ سیزدهم سرمربیگری ملوان بندرانزلی را برعهده گرفت و از همان زمان فعالیت خود را در فوتبال ایران آغاز کرد. این مرد کروات در اولین فصل حضور خود عملکرد تحسین برانگیزی داشت و توانست با ملوان در رده هفتم لیگ برتر قرار گیرد. این نتیجه تا آن زمان بهترین نتیجه تاریخ مارینرز در لیگ برتر بود و باعث شد توجه ها به سمت اسکوچیچ جلب شود. اسکوچیچ پس از اولین بازی چشمگیر خود در ملوان راهی باشگاه فوتبال خوزستان شد که قهرمان لیگ سیزدهم شد.

فولاد در دوران اسکوسیچ با مشکلات عدیده ای از جمله جدایی و محرومیت بسیاری از بازیکنان مواجه شد و کسب مقام پنجمی در فصل اول اتفاق خوبی به حساب می آمد اما در فصل دوم شرایط برای مرد کروات خوب پیش نرفت. و دوازدهمین نماینده خوزستان در لیگ برتر شد. عملکردی که منجر به جدایی اسکوچیچ از فولاد شد و باعث شد تا نزدیک به 1.5 سال بدون تیم بماند. سرمربی کروات برای اینکه بتواند بار دیگر خود را در فوتبال ایران ثابت کند مجبور شد به لیگ یک برود و مدیریت خونه به خونه بابل را بر عهده بگیرد. او در بابل نتایج خوبی گرفت و به فینال جام حذفی رسید اما نتوانست آن تیم را به لیگ برساند و مسیر صعود را به نساجی واگذار کرد.

اسکوچیچ در ابتدای لیگ نوزدهم به صنعت نفت آبادان رفت و موفق شد نتایج خوبی با این تیم کسب کند. اما در حالی که نفت در رده چهارم قرار داشت، اسکوچیچ به یکباره از این تیم جدا شد و موضوع حضورش در این تیم را بست. وی در مجموع در 107 بازی لیگ برتر ایران 45 برد، 27 تساوی و 35 شکست به ثبت رساند.

حضور غافلگیرکننده در تیم ملی و نمایشی رویایی در راه جام جهانی

در حالی که اسکوچیچ پس از جدایی از نفت آبادان همچنان بدون تیم بود، ناگهان بزرگترین موقعیت شغلی عمرش به او پیشنهاد شد. تیم ملی ایران که پس از کسب نتایج ضعیف با مارک ویلموتس بلژیکی در آستانه حذف از مرحله مقدماتی جام جهانی 2022 قرار داشت راهی اسکوسیچ شد. در روزهای ابتدایی حضور اسکوچیچ در تیم ملی کمتر کسی انتظار داشت ایران به جام جهانی برود اما عملکرد اسکوچیچ در تیم ملی فراتر از حد انتظار بود. او چند هفته مانده به پایان مسابقات توانست تیمی را که در آستانه حذفی بود به جام جهانی برساند و یکی از بهترین نتایج تاریخ تیم ملی را به دست آورد.

تیم ملی ایران با هدایت اسکوسیچ در 18 مسابقه به 15 برد، یک تساوی و تنها دو شکست دست یافت و در نهایت با 40 گل و دریافت 8 گل راهی جام جهانی 2022 قطر شد.

پایان تلخ اسکوچیچ قبل از جام جهانی

پس از صعود تیم ملی به جام جهانی گمان می رفت اسکوسیچ سرمربی تیم ملی در این تورنمنت باشد اما تنها چند ماه مانده به شروع مسابقات برکنار شد و کارلوس کی روش جایگزین او شد. . اسکوسیچ در ماه های پایانی حضورش در تیم ملی با چند بازیکن قدیمی و باتجربه به ویژه مهدی طارمی با مشکلاتی مواجه شد که باعث شد تا حدود زیادی کنترل رختکن را از دست بدهد. از سوی دیگر حواشی اردوی قطر در کنار تغییرات فدراسیون فوتبال بر رفتن اسکوسیچ تاثیر گذاشت و پس از انتخابات شهریورماه و بازگشت مهدی تاج به فدراسیون فوتبال از سمت خود برکنار شد.

در همان زمان خروج اسکوسیچ انتقادات زیادی را برانگیخت و بسیاری از اهالی فوتبال از رفتار فدراسیون نسبت به او انتقاد کردند.

از امیدهای کرواسی تا صندلی تراکتورسازی

اسکوسیچ چند ماه پس از اخراج از سمت کاپیتانی تیم ملی ایران به کشورش بازگشت و سرمربی تیم ملی زیر 21 سال کرواسی شد. او 12 بار با 4 برد، 3 تساوی و 5 باخت روی نیمکت امیدهای کرواسی نشست و در حالی که هنوز شانس حضور در جام ملت های زیر 21 سال اروپا را داشت، تصمیم به جدایی و رفتن دوباره به ایران گرفت.

او در حالی که پیشنهاد هدایت تراکتورسازی را پذیرفته است، در سال های اخیر چندین پیشنهاد دیگر از لیگ برتر ایران دریافت کرده است که ترجیح داد به همه آنها پاسخ منفی بدهد. با این حال حضور در تیمی مانند تراکتورسازی با هواداران پرشور و ستاره های مشهور اسکوچیچ را وسوسه می کند تا به ایران بازگردد و خاطرات خوش گذشته را زنده کند. با توجه به رویکرد اخیر تراکتور در نقل و انتقالات، به نظر می رسد اسکوچیچ تیم پر ستاره ای را در اختیار دارد و باید دید او می تواند نتایج چشمگیر تیم ملی را در تراکتور تکرار کند یا اتفاق دیگری رخ خواهد داد.

بازگشت اسکوچیچ به ایران  به دنبال تکرار روزهای شاد

258 258

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *