اخبار اخبار تکنولوژی

با این روش نه تنها آئدس، بلکه هیچ پشه‌ای شما را نیش نمی‌زند!/ عکس

تبلیغات بنری


به گزارش -، نیش پشه علاوه بر خارش باعث انتقال بیماری هایی مانند تب دنگی، تب زرد و زیکا می شود. محققان می‌خواستند بدانند پشه‌ها دقیقاً از چه روشی برای یافتن هدف خود استفاده می‌کنند. بنابراین، آنچه تحقیقات نشان داده است نشان می دهد که این حیوانات با استفاده از اشعه مادون قرمز پوست را تشخیص می دهند. این تشعشع تخمینی است از دی اکسید کربنی که بازدم می کنیم، بویایی، بینایی، دمای پوست و همچنین رطوبت بدن.

این حشرات بینایی خوبی ندارند، بنابراین برای یافتن هدف خود و محافظت از آن در برابر خطر به طیفی از حواس متکی هستند. از سوی دیگر، تحقیقات انجام شده در سال 2020 نشان داد که پشه ها هنگام نیش زدن به نشانه های بصری و مکانیکی پاسخ می دهند.

ما همچنین می دانیم که پشه ها می توانند گرمای حاصل از پوست انسان را در فاصله 10 سانتی متری تشخیص دهند و هنگامی که روی پوست ما فرود می آیند، می توانند مستقیماً دمای آن را احساس کنند. اما تحقیقات اخیر نشان می دهد که این حشرات گرمای مادون قرمز را نیز تشخیص می دهند.

محققان دو منطقه را که دی اکسید کربن و بوی انسان یکسانی دارند مورد بررسی قرار دادند، با این تفاوت که یکی از این مناطق علاوه بر بو و دی اکسید کربن، دارای گرمای مادون قرمز از منبع دمای پوست نیز می باشد. آنچه آنها دریافتند این بود که این تشعشع فعالیت پشه ها را افزایش می دهد. با فعال شدن منبع مادون قرمز، حساسیت پشه ها به گرما تا فاصله 70 سانتی متری فعال شد.

محققان بر این باورند که ویژگی هایی مانند افزایش دی اکسید کربن و بوی انسان تفاوتی در تشعشعات ایجاد نمی کند. اما پوشیدن لباس های گشاد می تواند دفاع ویژه ای در برابر پشه ها باشد، زیرا فضایی بین پوست و لباس برای پراکنده کردن تشعشعات گرما باقی می گذارد و پیدا کردن پوست را برای پشه ها دشوار می کند.

به این ترتیب نه تنها آئدها شما را نیش می زنند، بلکه هیچ پشه ای هم شما را نیش نمی زند!/عکس

اخیراً Aedes (A.aegypti) به ویژه در آب و هوای گرمسیری و نیمه گرمسیری گسترش یافته است. دامنه این نوع قبلاً گسترش یافته است و بسیاری از کشورها را شامل می شود. درک بهتر راه‌هایی که پشه‌ها ما را پیدا می‌کنند به کشف راه‌هایی برای مبارزه با آن‌ها و در نتیجه کاهش شیوع بیماری‌های منتقله از طریق پشه کمک می‌کند.

به این ترتیب نه تنها آئدها شما را نیش می زنند، بلکه هیچ پشه ای هم شما را نیش نمی زند!/عکس

منبع: Gizmodo

227323

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *