امیر مسعود عابدین_ هواپیماهای جنگنده شاید نمادین ترین نوع هواپیما در تاریخ هوانوردی باشند. مبارزان از زمان معرفی خود در بیش از 100 سال پیش راه طولانی را پیموده اند. از هواپیماهای ساده مورد استفاده در جنگ جهانی اول گرفته تا نسل پنجم جنگنده های مافوق صوت با قابلیت مانور بالا و رادارگریز.
جت جنگنده مفهومی است که دائما در حال تکامل است. این یک سلاح اساسی است که در برنامه ریزی جنگ و ساختار نیروی نظامی ضروری است. ارتش در سراسر جهان درصد زیادی از کل بودجه خود را صرف طراحی و توسعه جنگنده می کند.
با در نظر گرفتن این موضوع، بیایید نگاهی به پنج تن از بدترین مبارزان تمام دوران بیندازیم.
1. Yakolov Yak-38
اتحاد جماهیر شوروی دوران جنگ سرد را در رقابت با غرب برای توسعه توانمندترین فناوری های نظامی سپری کرد. هنگامی که بریتانیا در سال 1967 از هریر GR.1، یک جنگنده عمودی برخاست و فرود (VTOL) رونمایی کرد، شوروی سعی کرد با آن مقابله کند. پاسخ آنها Yakovlev Yak-38 بود، یک هواپیمای عمودی برخاست و فرود که عملکرد نسبتاً خوبی داشت. اما ترکیب موتور چرخ های عقب Yak-38 و دو موتور توربوفن کنترل هواپیما را دشوار می کرد. اگر یکی از پروانه ها خراب شود، Yak-38 از کنترل خارج می شود. از آنجایی که ملخ های این جنگنده به خاک و گرد و غبار حساس بودند، ملخ های بالابر مستعد خرابی بودند.
Yak-38 یک شکست تاکتیکی در نظر گرفته شد. این هواپیما با برد عملیاتی محدود 320 کیلومتر، همزمان با سقوط شوروی منهدم شد. در همین حال، کشتی بریتانیایی هریر همچنان در خدمت است.
2. MiG-23
MiG (مخفف Mikoyan-Gurevich)، یک سازنده شوروی/روسی، دارای سابقه طولانی در دستاوردهای نظامی است. میگ 23 قرار بود به اندازه میگ 15 یا میگ 21 برای شرکت موثر باشد اما این جنگنده آن را داشت. هندلینگ و پایداری ضعیف و موتوری که اغلب بیش از حد گرم می شد و به سرعت از بین می رفت، تبدیل به یک کابوس شد.
هزینه های تعمیر و نگهداری میگ 23 بسیار بالاتر از حد انتظار بود. هواپیماهای MiG-23 مستقر در سوریه و عراق در برخورد با هواپیماهای F-4، F-14 و F-15 آسیب دیدند. حتی MiG-21، که MiG-23 برای جایگزینی آن طراحی شده بود، توسط MiG-23 در نبرد پیشی گرفت.
3. ناو F-102 Delta Dagger
Convair F-102 Delta Dagger اولین هواپیمای جنگنده مافوق صوت آمریکا بود که بال دلتا داشت (نوعی بال هواپیما به شکل مثلث یا دلتای بزرگ (Δ)). این جنگنده با ورود به ناوگان خدماتی در سال 1956 بلافاصله با مشکلات مختلفی مواجه شد.
F-102 که به عنوان یک هواپیمای پرسرعت طراحی شده بود، قادر به رسیدن به 1 ماخ نبود، زیرا بدنه آن باید برای کنترل نیروی کشش مافوق صوت دوباره طراحی می شد. این هواپیما پس از طراحی مجدد توانست به سرعت 1.22 ماخ برسد، اما مشکلات دیگری به وجود آمد که نیاز به بررسی های مختلف داشت. اما بزرگترین مشکلی که F-102 با آن روبرو بود رتبه ایمنی آن بود. از 1000 فروند F-102 تولید شده، 259 فروند در تصادفات نابود شدند و 70 خلبان کشته شدند.
4. Henkel High 162
آلمان نازی برای معرفی فن آوری هواپیماهای جت با Messerschmitt Me 262 شایسته اعتبارات زیادی است. در اواخر جنگ، نازی ها تلاش مرگباری برای تولید هواپیماهای جنگنده انجام دادند. نتیجه این تلاش ها، Heinkel He 162 بود که به «ولکس جاگر» یا مبارز مردمی معروف بود.
مانند فولکس واگن، این جنگنده به گونهای طراحی شد که تا حد امکان ارزانتر و با استفاده از نیروی کار نیمه ماهر ساخته شود، زیرا نازیها در تلاش برای حفظ اقتصاد جنگی در پایان جنگ بودند. بر این اساس مدل 162 به دلیل عدم وجود آلیاژهای فلزی عمدتاً از چوب ساخته می شد. این طراحی در حدود دو ماه تکمیل شد و همانطور که ممکن است تصور کنید عملکرد ضعیفی در پرواز داشت. آلمان نازی فروپاشید و He 162 بدون تأثیری بر جنگ در ابهام محو شد.
5. F7 U را قطع کنید
Vought F7U Cutlass از نظر بصری متمایز بود. این هواپیما متعلق به آغاز دوران جت است، زمانی که طراحی ها استاندارد نبود و جای آزمایش وجود داشت. F7U ظاهر بسیار جالبی داشت. طراحی غیرمعمول این هواپیمای آمریکایی قدرت و چابکی زیادی را ارائه می کرد اما از مشکلات متعددی رنج می برد. موتور آن ضعیف بود و باعث شد F7U لقب “Gutless Cutlass” را به خود اختصاص دهد. به همین ترتیب، بسیاری از سیستم ها جدید و غیر قابل اعتماد بودند. سابقه ایمنی ضعیف خلبانان را بر آن داشته است که از هواپیما دور بمانند. سرانجام Vot F7U Cuttles در سال 1959 بازنشسته شدند.
منبع: com
227322
khabaronline به نقل از رابو