با ۵۰۰ سال سن هنوز زنده است / پیرترین موجود زنده جهان / عکس
اخبار اخبار تکنولوژی

با ۵۰۰ سال سن هنوز زنده است / پیرترین موجود زنده جهان / عکس

تبلیغات بنری


تینا مزدکی: حیوانی که اکنون به عنوان قدیمی ترین مهره داران جهان شناخته می شود، کوسه است که حداقل طول عمر آن 272 سال و حداکثر عمر آن 500 سال تخمین زده می شود. جولیوس نیلسن، زیست‌شناس دریایی در دانشگاه کپنهاگ، تحقیقاتی را که کوسه را کشف کرد، هدایت کرد و رکورد قدیمی‌ترین جانور مهره‌دار، نهنگ کمانی را که 211 سال سن داشت، شکست.

تعیین سن کوسه ها

سن اکثر ماهی ها معمولاً با شمارش لایه های رشد “سنگ های کربنات کلسیم” در گوش آنها مشخص می شود، شبیه به شمارش حلقه های روی تنه درخت. با این حال، کوسه ها این سنگ های گوش را ندارند. علاوه بر این، کوسه گرینلند فاقد سایر بافت های غنی از کلسیم مناسب برای این روش تخمینی است. در عوض، دانشمندان از روش دیگری برای تعیین سن آنها استفاده کردند: بررسی چشمان کوسه ها!

عدسی چشم کوسه از پروتئین هایی تشکیل شده است که در طول زمان ساخته می شوند. پروتئین ها در مرکز عدسی زمانی تشکیل می شوند که کوسه هنوز در رحم مادر در حال رشد است. با دانستن سن این پروتئین ها، دانشمندان می توانند سن کوسه را نیز تخمین بزنند. برای انجام این کار، دانشمندان از تاریخ گذاری رادیوکربن استفاده کردند. این روش سطوح کربن 14 را اندازه گیری می کند، نوعی کربن که در طول زمان تجزیه می شود. با استفاده از این روش بر روی پروتئین های موجود در مرکز هر عدسی چشم، دانشمندان توانستند محدوده سنی وسیعی را برای هر کوسه تخمین بزنند.

با استفاده از این روش سن کوسه پنج متری حداقل 272 سال و حداکثر 500 سال تعیین شد. سن نمونه دیگر نه کمتر از 260 سال و نه بیشتر از 400 سال تعیین شد. نیلسن معتقد است که اگرچه انتظار می رفت این کوسه ها پیر باشند، اما انتظار نمی رفت که آنها پیرترین کوسه های زنده جهان باشند.

با 500 سالگی هنوز زنده است / قدیمی ترین موجود زنده جهان / عکس

این کوسه ها در محیط های سرد اقیانوس اطلس شمالی و قطب شمال زندگی می کنند و هر سال تنها چند سانتی متر رشد می کنند. علیرغم سرعت رشد آهسته آنها، طول آنها به بیش از پنج متر می رسد و اغلب به عنوان شکارچی راس در اکوسیستم خود عمل می کنند. زمانی غیرممکن به نظر می‌رسید که کوسه‌های گرینلند بتوانند به این سن باشند.

سن ماهی های دیگر با اندازه گیری فلس های گوش آنها تعیین می شود، اما از آنجایی که کوسه های گرینلند این ساختار استخوانی را ندارند. محققان همچنین تابش چشم کوسه ها را بررسی کردند. در طول دهه‌های 1950 و 1960، آزمایش‌های بمب هسته‌ای ذرات رادیواکتیو را در جو منتشر کرد که سپس توسط موجودات زنده از جمله کوسه‌ها جذب شدند.

کوسه های گرینلند دارای بافت لنز چشم منحصر به فردی هستند که در طول زندگی آنها بدون تغییر باقی می ماند و تاریخ را حفظ می کند. این لنز چشمی از مواد و پروتئین های خاصی تشکیل شده است که از نظر متابولیکی بی اثر هستند و پس از نصب بازسازی نمی شوند. بنابراین، با جداسازی بافتی که در زمان نوزادی کوسه شکل گرفته بود، محققان تاریخ‌گذاری رادیوکربنی را برای تخمین سن انجام دادند. برای تکمیل این تحقیق، محققان 28 کوسه را که پس از گیر افتادن در تورهای ماهیگیری مرده بودند، بررسی کردند.

با 500 سالگی هنوز زنده است / قدیمی ترین موجود زنده جهان / عکس

در حالی که در تخمین سن این کوسه ها ابهام وجود دارد; سن پیرترین کوسه حدود 390 سال با فاصله اطمینان 95 درصد بین 272 تا 512 سال تخمین زده می شود. استیون اوستاد، زیست شناس سنی در دانشگاه آلاباما، معتقد است که این تحقیق رکورد طول عمر مهره داران را تغییر خواهد داد و حتی اگر این کوسه معادل حداقل تخمین 272 سال باشد، باز هم از هر جانور مهره دار زنده دیگری پیرتر است. . .

این یافته‌ها پیامدهای مهمی برای حفاظت از کوسه‌های گرینلند دارند. محققان بر این باورند که کوسه ها زمانی به بلوغ جنسی می رسند که حدود 4 متر طول داشته باشند، فرآیندی که می تواند تا 150 سال طول بکشد. بنابراین به احتمال زیاد کوسه های گرینلند در حال بهبودی از صید بی رویه قبل از جنگ جهانی دوم هستند. نیلسن می‌گوید: «وقتی اندازه کوسه‌ها را در اقیانوس اطلس شمالی اندازه‌گیری می‌کنید، یافتن ماده‌های بالغ از نظر جنسی بسیار نادر است، و بسیار نادر است که نوزادان تازه متولد شده یا جوان پیدا کنید.

بیشتر کوسه‌های مشاهده‌شده، خردسال هستند که احتمالاً نتیجه صید بی‌رویه تاریخی بوده‌اند. همچنین کوسه‌های مسن‌تر و بالغ جنسی زیادی وجود ندارد و کوسه‌های بالغ کافی برای تولید نسل‌های جدید وجود ندارد. اگرچه هنوز تعداد زیادی کوسه جوان وجود دارد، یک قرن طول می کشد تا آنها از نظر جنسی فعال شوند و بتوانند تولید مثل کنند.

این مطالعه نه تنها طول عمر شگفت انگیز کوسه های گرینلند را نشان می دهد، بلکه نشان می دهد که طبیعت چقدر در برابر فعالیت های انسانی آسیب پذیر است. این یافته ها اهمیت تلاش های حفاظتی برای حفاظت از این موجودات باستانی و اکوسیستم های آنها را برجسته می کند.

منبع: برایت ساید

58323

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *