اخبار اخبار تکنولوژی

برخورد شهاب سنگی ۴ برابر قله اورست به زمین

تبلیغات بنری


نجار علی- ناگا دراپون، دیرینه شناس و استادیار گروه زمین و علوم سیاره ای در دانشگاه هاروارد، به طور سیری ناپذیری کنجکاو است که سیاره ما در دوران باستان چگونه بوده است. پر از بمباران شهاب سنگ بود؟ چه زمانی همه چیز شروع به تغییر کرد، اولین اقیانوس ها چه زمانی ظاهر شدند؟ قاره ها چطور؟ تکتونیک صفحه ای؟ این همه تغییرات خشونت آمیز چگونه بر توسعه زندگی تأثیر گذاشت؟

یک مطالعه جدید در Proceedings of the National Academy of Sciences به برخی از این سوالات در مورد برخورد شهاب سنگ S2 در بیش از 3 میلیارد سال پیش پاسخ می دهد که شواهد زمین شناسی آن در کمربند گرین استون باربرتون یافت شده است.

تیم درابون نمونه‌های سنگی را با فاصله سانتی‌متر از هم جمع‌آوری و بررسی کردند و رسوبات، ژئوشیمی و ترکیبات ایزوتوپ کربن را تجزیه و تحلیل کردند تا قانع‌کننده‌ترین تصویر را از یک شهاب‌سنگ به اندازه چهار قله کوه اورست که به زمین برخورد می‌کند، تولید کنند.

فرض کنید در سواحل کیپ کاد در آب های کم عمق، محیطی بدون جریان های قوی ایستاده اید، و سپس ناگهان سونامی غول پیکری را می بینید که کف دریا را فرا گرفته و جریان ها را مختل می کند. شهاب سنگ S2 که تخمین زده می شود حدود 200 برابر بزرگتر از شهاب سنگی باشد که دایناسورها را کشت، سونامی ایجاد کرد که اقیانوس را درید و زباله ها را از خشکی به مناطق ساحلی پرتاب کرد. گرمای ناشی از برخورد باعث شد لایه بالایی اقیانوس بجوشد و در عین حال جو را نیز گرم کند. ابر غلیظی از غبار همه چیز را پوشانده و هرگونه فعالیت فتوسنتز را متوقف می کند.

اما با توجه به تجزیه و تحلیل تیم، باکتری ها انعطاف پذیر هستند و حیات باکتری ها به سرعت پس از برخورد بازگشت. بنابراین، موجودات تک سلولی متولد شدند که از عناصر فسفر و آهن تغذیه می کنند. آهن احتمالاً توسط سونامی فوق از اعماق اقیانوس به آبهای کم عمق منتقل شده است و فسفر توسط خود شهاب سنگ و از افزایش هوازدگی و فرسایش روی زمین به زمین رسیده است.

تجزیه و تحلیل درابون نشان می دهد که باکتری های متابولیزه کننده آهن در نتیجه بلافاصله پس از ضربه شکوفا شدند. این تغییر به سوی باکتری های حاوی آهن، هر چند کوتاه مدت، بخش کلیدی پازل زندگی اولیه روی زمین است. بر اساس مطالعه درابون، رویدادهای برخورد شهاب‌سنگ، اگرچه همه چیز را در پی خود رها می‌کنند، اما پوششی برای زندگی فراهم می‌کنند.

درابون گفت: ما فکر می‌کنیم که چنین رویدادهایی برای زندگی فاجعه‌بار هستند، اما آنچه این مطالعه نشان می‌دهد این است که این رویدادها می‌توانند فوایدی برای زندگی داشته باشند، به ویژه در اوایل چنین رویدادهایی ممکن است باعث شکوفایی زندگی شود.

این نتایج حاصل کار سخت زمین شناسانی مانند درابون و شاگردانش است.

کمربند گرین استون باربرتون در آفریقای جنوبی، جایی که درابون بیشتر تحقیقات فعلی خود را در آن متمرکز کرده است، حاوی شواهدی از حداقل هشت رویداد ضربه، از جمله S2 است. او و تیمش قصد دارند این منطقه را بیشتر مطالعه کنند تا به عمق زمین و تاریخچه شهاب سنگ ها بپردازند.

منبع: Scitech Daily

227227

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *