بررسی پیشرفته‌ترین بمب‌افکن‌های آمریکایی/ B52-H Stratofortress و B-۲۱ Raider چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟
اخبار اخبار جهان

بررسی پیشرفته‌ترین بمب‌افکن‌های آمریکایی/ B52-H Stratofortress و B-۲۱ Raider چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

تبلیغات بنری


به گزارش خبرگزاری الخبرآنلاین، بر اساس گزارش روزیاتو، B52-H Stratofortress ساخت بوئینگ و B-21 Raider ساخت Northrop Grumman دو هواپیما با هدف یکسان اما فناوری و قابلیت های بسیار متفاوت را با هم مقایسه می کنیم.

اختلاف سنی

یکی از مهم ترین تفاوت های این دو هواپیما سن آنهاست. بمب افکن Stratofortress با پرواز زیبای خود برای اولین بار 72 سال پیش در سال 1952 آسمان ها را زیبا کرد.از طرف دیگر B-21 Raider کمتر از یک سال پیش وارد خدمت شد و اولین پرواز خود را در نوامبر سال گذشته انجام داد.

B-21 به طور قابل توجهی از نظر فناوری پیشرفته تر از B-52 قدیمی تر است. با این حال، شکاف بین این دو به لطف توانایی دومی برای ارتقاء و نوسازی برنامه با موتورهای جدید، اویونیک و سایر ماژول‌ها برای حفظ قابلیت رزمی خود تا سال 2060 در حال کاهش است.

طرح های مختلف

اگرچه هر دو بمب افکن هستند، اما این هواپیماها از فلسفه های طراحی بسیار متفاوتی پیروی می کنند. B-52 دارای طراحی معمولی است که به آن امکان می دهد محموله های بزرگ را حمل کند و در ارتفاعات بالا با سرعت های زیر صوت برای مدت طولانی پرواز کند. در زمان طراحی این بمب افکن، فناوری رادارگریز هنوز مورد توجه قرار نگرفته بود، بنابراین می توان آن را به طور کامل در رادار شناسایی کرد.

علاوه بر این، B-52 طراحی ضعیفی داشت، زیرا برای پرواز به گونه ای طراحی نشده بود که نیاز به قدرت مانور زیادی داشته باشد. حتی سکان هواپیما برای هواپیماهایی به این اندازه کوچک است، بوئینگ انتظار دارد خلبانان از نیروی رانش متغیر از هشت موتور برای جبران سکان کوچک استفاده کنند.

در مقابل، B-21 با تاکید بر رادارگریزی طراحی شد و بر اساس موفقیت تنها بمب افکن رادارگریز موفق دیگر در تاریخ: B-2 Spirit طراحی شد. این بال دارای طراحی مشابه است، دارای سطح مقطع راداری کوچک است و هر قسمت از بدنه بدنه در قسمت بعدی ادغام شده است تا از هرگونه زوایای تیز جلوگیری شود. نمای جانبی این بمب افکن در حال پرواز شاید در مقایسه با یک شاهین غواصی بهتر باشد.

تفاوت دیگر در تعداد موتورها است. B-52 دارای هشت موتور در آرایش دوقلو است. در مقابل، B-21 از موتورهای دوقلو ادغام شده در بدنه نیرو می گیرد.

تفاوت سایز

اندازه این دو هواپیما کاملا متفاوت است. از آنجایی که ابعاد دقیق B-21 به راحتی در دسترس نیست، بر اساس آنچه تاکنون فاش شده است، این دو را با هم مقایسه خواهیم کرد. B-52 حدود 48.5 متر طول و طول بال های آن 56.4 متر است. در مقایسه، B-21 تنها 16 متر طول دارد و طول بال آن 40 متر است. B-21 بسیار کوچکتر از B-52 است. این عمدتا به دلیل طراحی بال و نیاز به مقطع راداری کوچک در بمب افکن های جدیدتر است.

ظرفیت بارگیری

تفاوت در ظرفیت حمل و وزن نتیجه مستقیم تفاوت در اندازه دو هواپیما است. وزن خالی B-52 83250 کیلوگرم است. B-21 یک سوم وزن B-52 در پیکربندی خالی آن است. هنگامی که به طور کامل بارگیری می شود، حداکثر وزن برخاست Stratofortress 221,323 کیلوگرم است، در حالی که Raider فقط 81,647 کیلوگرم است.

بررسی پیشرفته ترین بمب افکن های آمریکایی / B25-H Stratofortress و B-21 Raider چه تفاوت هایی با هم دارند؟

بمب افکن B-52 Stratofortress

B-52 غول پیکر نقطه اوج یک فرآیند طولانی و دشوار است که در سال 1946 آغاز شد، زمانی که فرماندهی مواد هوایی ایالات متحده، سلف فرماندهی لجستیک نیروی هوایی ایالات متحده، یک بمب افکن استراتژیک دوربرد را می خواست که بتواند بدون نیاز به کار کند. پایگاه های پیشرفته و میانی در سایر کشورها برای اجرای آن، نیازهای اولیه شامل سرعت پرواز 480 کیلومتر در ساعت در ارتفاع 34000 فوت (10000 متر) و شعاع رزمی 8000 کیلومتر بود. این نیرو همچنین از این هواپیما می خواست که چندین توپ 20 میلی متری و بار تا 4500 کیلوگرم را در زمینه سلاح های متعارف حمل کند.

بوئینگ قرارداد پروژه معروف به مدل 462 را برنده شد، یک بمب افکن معمولی بال مستقیم با شش موتور توربوپراپ. این اولین مورد از دو طراحی در طی یک دوره دو ساله بود که منجر به تولید هواپیمایی شد که USAF با محبت از آن به عنوان BUFF (Big Fat Ugly Fella/F**ker) یاد کرد. بوئینگ مجبور به ساخت چندین نوع از این هواپیما شد زیرا نیروی هوایی آمریکا چندین بار الزامات خود را برای هواپیما تغییر داد.

بوئینگ در نهایت هواپیما را با استفاده از یک B-47 Stratojet به عنوان مدل طراحی کرد، اما باله های شیب 35 درجه را به آن اضافه کرد تا به صورت عمودی تا 30 درجه شیب داشته باشد، موتورهای توربوپراپ و ارابه فرود با چرخ های انتهایی خارجی نیز برای استفاده از آن استفاده کرد. برنامه های اولیه برای B-52 نهایی شامل صندلی پشت به پشت بود، اما در آخرین لحظه پس از اینکه ژنرال LeMay، رئیس فرماندهی استراتژیک هوایی، خواستار تغییر شد، به طرحی کنار هم تغییر یافت. مدل فعلی B-52H در سال 1963 معرفی شد و نسبت به مدل های اولیه پیشرفت های زیادی دارد.

بررسی پیشرفته ترین بمب افکن های آمریکایی / B25-H Stratofortress و B-21 Raider چه تفاوت هایی با هم دارند؟

Raider B-21

بمب افکن B-21 آینده بال بمب افکن نیروی هوایی ایالات متحده است. در حالی که انتظار می رود این هواپیما در کنار B-52 به فعالیت خود ادامه دهد، این هواپیما برای جایگزینی بمب افکن های قدیمی از جمله Rockwell B-1 Lander و Northrop Grumman B-2 Spirit تا سال 2040 طراحی شده است. این بمب افکن جایگزین B-52 خواهد شد. 52 ساعت پس از پایان خدمت آن در سال 2060.

برنامه B-21 در سال 2011 آغاز شد و به عنوان یک برنامه دسترسی ویژه طبقه بندی شد و بسیاری از مشخصات و قابلیت های هواپیما را مخفی نگه داشت. تنها چیزی که می دانیم این است که B-21 چیزی بیش از یک بمب افکن خواهد بود. این هواپیما نقش های متعددی از جمله پلت فرمی برای جمع آوری اطلاعات، مدیریت جنگ و بازدارندگی را ایفا خواهد کرد.

Northrop Grumman بمب افکن B-21 را اولین هواپیمای نسل ششم جهان توصیف می کند. مانند B-2 Spirit، بمب افکن B-21 یک طراحی بال پرنده است که بر روی پنهان کاری متمرکز شده است. بیشتر این هواپیما برای دور زدن سیستم های دفاعی بهبود یافته است. به عنوان مثال، شیشه جلو با کابین خلبان همسطح است.

227227

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *