اخبار اخبار تکنولوژی

بزرگ‌ترین الماس صد سال اخیر در آفریقا کشف شد!

تبلیغات بنری


به گزارش خبرگزاری رابو و به نقل از دیجیاتو، معدنچیان در بوتسوانا بزرگترین الماس کشف شده در بیش از صد سال گذشته را استخراج کردند. موکگویتسی ماسیسی، رئیس جمهور بوتسوانا، این سنگ را که به اندازه یک مشت انسان است، در مراسمی که روز پنجشنبه برگزار شد، رونمایی کرد. این سنگ که نیم کیلو وزن دارد، دومین الماس بزرگ دنیا محسوب می شود.

دولت بوتسوانا می گوید که الماس عظیم 2492 قیراطی (هر قیراط 200 میلی گرم است) دومین الماس بزرگی است که تاکنون در یک معدن کشف شده است. این سنگ قیمتی همچنین بزرگترین الماسی است که پس از سال 1905 کشف شده است. این الماس در معدنی در کولینان آفریقای جنوبی استخراج شده است و وزن آن 3106 قیراط است و نام دارد.الماس کولیناناو معروف است

این الماس که هنوز نامی از آن مشخص نشده است در دفتر رئیس جمهور مصیسی به صورت علنی رونمایی شد. این سنگ قیمتی حدود نیم کیلوگرم وزن دارد و ماسیسی از اولین کسانی بود که آن را در دست گرفت و از نزدیک مشاهده کرد.

مقامات بوتسوانا می گویند هنوز برای ارزیابی سنگ یا تعیین نحوه فروش آن زود است. در سال 2016، آنها یک سنگ کوچکتر از همان معدن را به قیمت 63 میلیون دلار فروختند که یک رکورد برای یک سنگ قیمتی تراش نخورده است.

ماسیسی، رئیس جمهور بوتسوانا، به الماس نیم کیلویی نگاه می کند.

دومین الماس بزرگ جهان

این سنگ توسط شرکت الماس لوکارا از معدن Karowe در مرکز بوتسوانا استخراج شده است. لوکارا می گوید این سنگ از کیفیت بالایی برخوردار است و در شرایط کاملاً بکر کشف شده است. آنها این سنگ را با استفاده از فناوری اشعه ایکس که برای شناسایی الماس های بزرگ و ارزشمند استفاده می شود، پیدا کردند.

این الماس بزرگترین الماس کشف شده در 119 سال گذشته و دومین الماسی است که از معدنی در جهان استخراج می شود. بزرگترین الماس، الماس معروف کولینان است که در سال 1905 در آفریقای جنوبی کشف شد. الماس کولینان به 9 قسمت تقسیم می شد که برخی از آنها در جواهرات سلطنتی انگلستان استفاده می شد.

در قرن نوزدهم، الماس سیاهی با خلوص کمتر در برزیل کشف شد که بزرگتر از این دو بود. اما آن الماس روی زمین بود، نه در معدن، و اعتقاد بر این است که بخشی از یک شهاب سنگ است.

بوتسوانا کشوری با 2.6 میلیون نفر جمعیت است که در جنوب آفریقا واقع شده است و پس از روسیه دومین تولید کننده الماس در جهان است. این کشور در سال های اخیر بزرگترین الماس ها را استخراج کرده است. در دهه گذشته، چهار الماس دیگر با وزن بیش از 1000 قیراط (200 گرم) از معدن کارو استخراج شده است.

قبلا الماسقورت دادنسیولو که در سال 2019 در همان معدن کاروی کشف شد، دومین الماس استخراج شده در جهان با وزن 1758 قیراط بود. این الماس توسط شرکت مد فرانسوی Louis Vuitton به قیمت محرمانه ای خریداری شد.

در سال 2017، الماس 1111 قیراطلسده لا روناLesedi La Rona، دوباره از معدن Karve، به یک جواهرساز بریتانیایی به قیمت 53 میلیون دلار فروخته شد. “صورت فلکیالماس دیگری از معدن کارو به قیمت رکورد 63 میلیون دلار فروخته شد.

الماس ها زمانی تشکیل می شوند که اتم های کربن تحت فشار شدید در عمق زمین فشرده شوند. دانشمندان می گویند که بیشتر الماس ها حداقل یک میلیارد سال سن دارند و برخی از آنها به 3 میلیارد سال می رسد.

227227

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *