اخبار اخبار فرهنگی

بسیاری از کارگران‌ها تصور می‌کنند در یک کار آئینی رسالت آن‌ها رسیدن اشک تماشاگر است/ «سراب» به جای احساسات سراغ اندیشه مخاطب می‌رود

تبلیغات بنری


به گزارش خبرگزاری رابو، مجید امیری بازیگر نقش «بافنده» در سریال «سراب» به کارگردانی و تهیه کنندگی سیدمحمدجواد طاهری که هم اکنون صاحب تماشاخانه تالار وحدت است، درباره این نمایش گفت: «سراب» به بخشی از واقعه عاشورا; زمانی که شمر به دلیل نسبت فامیلی با حضرت عباس به او پیشنهاد حمایت شد. نویسنده در این ارائه وارد ذهن حضرت عباس می شود و مخاطب را به فکر شخصیت هایی می اندازد که شخصیت های تاریخی نیستند.
وی ادامه داد: معتقدم در این نمایش از هر گونه اتفاقی که مخاطب را به جای فکر کردن، احساساتی می کند دوری می کند و تفاوت مهم سراب با سایر اعمال مذهبی و آیینی در همین است. چرا که همه ما ایرانی ها به دلیل ریشه دینی خود می توانیم با نوحه و یا دعای ساده وارد قلب و احساسات مردم شویم اما در این کار هدف و نیت اندیشیده شده است.
این بازیگر بیان کرد: بسیاری از کارگران فکر می کنند که رسالتشان در کارهای مذهبی اشک آوردن به تماشاگران است، اما من معتقدم رسالت هنرمند تئاتر این است که تماشاگر را به فکر وادار کند، زیرا احساسات زودگذر است، اما لحظه ای تفکر می تواند باشد. تغییر زندگی همانطور که همه دیدیم عده ای در دهه اول محرم صالح می شوند و پس از پایان آن به زندگی و اعمال قبلی خود باز می گردند.
بازیگر سریال «سراب» درباره تفاوت این اثر با دیگر نمایش های ارائه شده در این سبک، گفت: اگر دقت کنیم بیشتر شخصیت های آثار مذهبی سیاه و سفید هستند؛ در حالی که این کاراکترهای مذهبی را به تصویر می کشد. مثل بازیگران تعزیه. اما در این نمایش سعی می کنیم نگاه انسانی تری به مردم داشته باشیم. با کمی فکر می فهمیم که شخصیت ها حرف های منطقی می زنند، اما در این شرایط در ساعت 11 تا 12 ظهر عاشورا با این همه حرف هایی که ممکن است معنا پیدا کند، اما حضرت عباس تصمیمی می گیرد که او را به رستگاری برساند

امیری در ادامه درباره حضورش در این نمایش چه در نسخه 21 ساله و چه در نسخه فعلی بیان کرد: این اثر دو سال پیش یعنی 21 سال پیش نمایش داده شد و در آن نسخه 21 سال پیش من هم حضور داشتم. من در این کار نقش شخصیت مسئول «جوان» را بازی کردم. زمانی که پیشنهاد حضور در این سریال را دادند، از محمدجواد طاهری خواستم که نقش «بافنده» را بازی کند، چون هنوز گروه بازیگران کامل نشده بودند و به نظرم نویسنده با ظرافت خاصی بافندی را نوشته و من همیشه علاقه متفاوتی دارم. در این کاراکتر مال من بود و وقتی کارگردان با پیشنهاد من موافقت کرد و به دلیل علاقه ای که به این شخصیت داشتم با مطالعه اولیه خیلی سریع برگشتم، حدود 10 روز کمتر از بقیه بازیگران تمرین کردم چون محمدجواد طاهری معتقد بود که من آماده ایفای نقش شخصیت «بافنده» بود و نیازی به مطالعه بیشتر نبود.
وی درباره ارتباطی که این روزها بینندگان با نمایش برقرار کرده اند، گفت: یکی از نکات مثبت این کار ریتم خوب آن است و از آنجایی که روی صحنه هستم و برخی از دیالوگ هایم را جلوی تماشاگران بیان می کنم، انرژی می گیرد. که احساس می‌کنم داور سالن و تماشاگر هستم و می‌بینم که او 40 دقیقه از من جلوتر بود، بنابراین به خوبی برای تماشاگران احساس شد، صحنه و سالن کاملاً به من واگذار شد.
این بازیگر ادامه داد: به نظر من یکی از نقاط قوت کارگردانی این اثر ریتم خوب آن است چرا که این اثر برای اجرا در جعبه سیاه طراحی شده بود و محمد جواد طاهری ریسک زیادی کرد و آن را به تئاتر تالار وحدت آورد. او با موفقیت از این خطر خارج شد.
امیری در پایان گفت: علاقه شخصی من به محمد جواد طاهری و فضای کاری او عمر طولانی دارد و افتخار دریافت اولین جایزه جشنواره فجر با هدایت این هنرمند را دارم. محمدجواد طاهری قبل از اینکه هنرمند باشد فرد بسیار محترمی است و امیدوارم این نمایش باعث شود هر سال حداقل یکی از کارهای او را روی صحنه ببینیم.

5757

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *